• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex service

Angående AD service av Rolex fick jag erfara att man inte längre får tillbaka utbytta delar i en påse efter service. Dessa ska skickas tillbaka till Rolex men att undantag kunde göra för vissa vintage. Uppfattade jag AD rätt så erbjuds ”retur” på eftertraktade ”skadade” delar. Stämmer det? @Echo Delta , du kanske kan svara på detta?

Varierar väldigt mycket från butik till butik. Märkena själva vill absolut inte att delar lämnas ut alls, då detta är det snabbaste sättet som delar kommer ut till icke-auktoriserade urmakare. Delar som är lätt begagnade men fungerar ändå som återanvänds.
Dock så äger man dessa enligt Svensk lag om jag förstått det rätt.

Varierar väldigt mycket från butik till butik. Märkena själva vill absolut inte att delar lämnas ut alls, då detta är det snabbaste sättet som delar kommer ut till icke-auktoriserade urmakare. Delar som är lätt begagnade men fungerar ändå som återanvänds.

Rob specar på sitt kostnadsförslag att priset gäller vid ”inbyte av delar”. Inte fått delar därifrån heller, vilket är synd då exemplevis ett äldre plexi kan vara kul att ha kvar.

Fick ett servicecert och rob pouch..Nöjd med servicen dock!
80C24C73-4CF3-4CFD-9026-08D0B83C6B5C.jpeg

Fick varken tillbaka, klinkhjul, krona, baklock eller övriga slitna delar.
Fick ingen pouch denna gång ;) Men den tickar nog på närmare ett decennium igen ;)

När du skriver "man", menar du AD eller ägaren till klockan. Lite tvetydigt :)

Nån med koll på om Rolex deepsea alltid skickas till Schweiz på service? Försökte fiska om min lokala AD klarade av detta men icke... antar att de inte vill rekommendera andra AD’s i Sverige...

Nån med koll på om Rolex deepsea alltid skickas till Schweiz på service? Försökte fiska om min lokala AD klarade av detta men icke... antar att de inte vill rekommendera andra AD’s i Sverige...

Deepsea har alltid i min vetskap skickats, antagligen pga att den måste trycktestas ganska rejält och Rolex vill väl att detta ska göras korrekt, men ta inte mitt ord på just detta då jag inte vet detta för ett faktum utan en relativt kvalificerad gissning! :D

Jag har för mig att jag läst (här på KS) att Nymans kan provtrycka SDDS i sin verkstad i Västerås, men jag är inte helt säker.
Sök och du ska finna! Eller inte, då, om jag minns fel... :oops:

Fjanterier, de urmakare som vill få tag på (nya) delar får det i denna lilla bransch. Klart det kan vara lite småkul att få tillbaka gamla delar, i alla fall om man har ett klockintresse.

Fick svar av nymans att dom kunde trycktesta DSSD..!
Och det är sjukt kul att få med utbytta delar i en liten påse! Speciellt om man är en sucker for fullset, då blir det en extra grej i min värld ! :D

Jag har för mig att jag läst (här på KS) att Nymans kan provtrycka SDDS i sin verkstad i Västerås, men jag är inte helt säker.
Sök och du ska finna! Eller inte, då, om jag minns fel... :oops:
DSSD ska det ju vara för fan. Skärpning Öbo! Skyller på Blossa trestjärnig och mulittasking med mobilen i tevesoffan. Skål!

Synliga delar som insert, tavla, visare mm är så klart ett måste att få behålla, men det sker inte alltid. Omega är tydligen väldigt sugna på att byta sånt på service.

För att vara ärlig, till vad?
Jag förstår helt att man vill ha tillbaka delarna då man rent juridiskt äger dem, men vad ska man göra med dem, lägga dem på en hylla hemma?

Exempelvis byta tillbaka till det äldre plexiglaset om det skiljer sig från ett nytt serviceglas? Det är väl inte så jättemärkligt?

Hämtade precis en sub från nymans Västerås, gick på 5300 för en standardservice, men de försöker alltid lägga på något extra, denna gång glasbyte pga en repa på förstoringen. 2 ggr avböjde jag. Hittar den inte själv med lupp. Dessutom tycker jag 6-8 veckor är lite saftigt.
Säga vad man vill, men varför inte lämna till Olle (Dr.Watch)? Billigare och snabbare.
Och försöker inte lägga till saker som inte är trasiga.
Lämnade en Monaco dit och var beredd på 6000kr för service, han fixade felet för 500kr, jag blev super nöjd.
Vadå försöker lägga på nånting extra, du får tillval på saker som inte påverkar klockans funktion. tillVAL!

För att vara ärlig, till vad?
Jag förstår helt att man vill ha tillbaka delarna då man rent juridiskt äger dem, men vad ska man göra med dem, lägga dem på en hylla hemma?
När jag lämnade in min 116660 på service för en tid sedan ville jag även få glaset utbytt pga smårepor i det. Jag frågade då om jag kunde få behålla det gamla glaset, vilket jag tyvärr inte fick. Anledningen till min förfrågan var enkel, jag ville mest se själv och kanske visa upp vänner vilket tjockt glas som sitter i klockan. Efter att en trevlig person på Krons (som jag misstänker kanske var du?) en gång berättade för mig om det glaset kände jag att det kunde vara kul att ha som souvenir.

Men det är ju fortfarande ett val, inte tvång?
Du kan enkelt säga nej?
Jo men då är vi där igen. Jag lämnade in min gamla fat lady, de säger att det krävs service och reparation för 13000kr, då säger att jag tackar nej och kommer och hämtar klockan. När jag då kommer in så säger de pratat med urmakaren och visst de kan göra en service för 6000kr. Det får iaf mig att tappa en stor del av förtroendet.
Då hade jag gärna fått det specificerat från början, detta krävs och detta kan du välja att byta pga XX är slitet etc.

Jo men då är vi där igen. Jag lämnade in min gamla fat lady, de säger att det krävs service och reparation för 13000kr, då säger att jag tackar nej och kommer och hämtar klockan. När jag då kommer in så säger de pratat med urmakaren och visst de kan göra en service för 6000kr. Det får iaf mig att tappa en stor del av förtroendet.
Då hade jag gärna fått det specificerat från början, detta krävs och detta kan du välja att byta pga XX är slitet etc.

Absolut, men då är det butiken i sig som gjort fel, och inte följt anvisningarna på hur detta ska ske från deras leverantörer.
Det som ska vara obligatoriskt: det som måste bytas för att garantera vattentäthet, gångreserv och gångtolerans.
Resterande ska vara en av två saker, antingen valfritt eller rekommenderat.
Rekommenderat i detta fall är externa komponenter som är slitna och riskerar att gå sönder, så som lås, länk, extern vridring, läderband och sådant.
Valfritt är slitage som dock inte är allvarligt på ovanstående, så som repor som är för djupa att polera ut, repat glas och liknande.

När jag lämnade in min 116660 på service för en tid sedan ville jag även få glaset utbytt pga smårepor i det. Jag frågade då om jag kunde få behålla det gamla glaset, vilket jag tyvärr inte fick. Anledningen till min förfrågan var enkel, jag ville mest se själv och kanske visa upp vänner vilket tjockt glas som sitter i klockan. Efter att en trevlig person på Krons (som jag misstänker kanske var du?) en gång berättade för mig om det glaset kände jag att det kunde vara kul att ha som souvenir.

Just med den så förstår jag helt!
Kan ha varit jag, beroende på hur länge sedan det var men jag känner igen något i den stilen!

Just med den så förstår jag helt!
Kan ha varit jag, beroende på hur länge sedan det var men jag känner igen något i den stilen!
Det var nog 1-2 år sedan. Jag testade även DD40 och du (?) pratade även om hur DD2, speciellt platinaversionen, blivit mer eftertraktad sedan den gått ur produktion trots dess olyckliga proportioner.
Ursäktar för OffTopic.

Tillbaka
Topp