• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex Submariner - liten handled

Herr Potatis

Silver
2-Faktor
Hej!

Jag hade ett litet problem tidigare som några av er må minnas. På jakt efter min första Rolex var jag kluven ifall jag skulle välja mellan en Sub Date (116610LN) eller GMT BLNR. Jag bestämde mig sedan för en BLNR, vilket jag känner lite ånger över just nu. Jag var helst bestämd över Subben tidigare, men efter att funderat lite så gick jag BLNR:ens väg. Det berodde nog bland annat på att jag den kändes lite mer "exklusiv" samt sällsynt. Hur som helst har jag möjlighet att ändra mig innan BLNR:en anländer, vilket är väldigt snart. Jag har varit väldigt rädd över att "tröttna" på det blåa över tiden, vilket känns som att jag redan gjort efter att ha kollat på så många bilder på GMT:en.

Problemet dock som fortfarande återstår, vilket även behandlades kort i min förra tråd: Är klockan okej att bäras för någon med (platta) handleder på drygt 17 centimeter? Kommer inte Glidelock-låset se för stort ut och täcka hela min undre handled? Jag vet att Subben ej är världens minsta ur, men samtidigt vill jag ej bära en klocka som ser för stor ut på mina taniga handleder.

Tack för er tid! :)

Om du kommer tröttna eller ej kan bara du svara på. Men jag själv har burit min BLNR typ dagligen sen i våras. Och min SubC har fått ligga i lådan.

GMTn bärs lite mindre och sitter plattare på handleden. Så om du är rädd för storleken är GMT att föredra. Sväng förbi AD och testa en svart GMT och jämför med en SubC.

BLNR är bra mycket roligare än Sub, och det blåa är riktigt snyggt då den skiftar så mycket i färg, ibland ljusblått och ibland helt svart.
IMG_3598.JPG

IMG_3639.JPG

Inga wrist shots när du provar klockan?
Här nedan har du tre wrist-shots. Den ena bilden är dock på en Sub ND, men det är just Date:n jag skall välja. Kan bidra med fler bilder om det så önskas.
IMG_2596.JPG IMG_2597.JPG IMG_2599.JPG

Ursäkta ifall jag varit lite vag i mitt startinlägg. Jag undrar inte riktigt ifall BLNR:en är något jag kommer tröttna på i längden, utan jag känner redan nu att Subben nog är den rätta för mig. Frågan är just gällande storleken på klockan i paritet mot mina taniga handleder; ifall klockan samt det större låset passar mig.

Låter väldigt negativ här nu men; Du startar alltså en till tråd som avhandlar exakt samma sak som den första? :bored: :p
Sluta vela och kör på batman!
Känns det fel? Ja men då har du svaret där istället ;)

Låter väldigt negativ här nu men; Du startar alltså en till tråd som avhandlar exakt samma sak som den första? :bored: :p
Sluta vela och kör på batman!
Känns det fel? Ja men då har du svaret där istället ;)

Nja, nästan. Den tråden var ju primärt för att hjälpa mig välja mellan modellerna. Så lite skillnad är det väl? ;)

Kör 5 siffriga refs om du tycker dina handleder inte bär upp nya maxicaset.

Go for 14060/16610/16600/16710

Har hört detta tidigare, gillar dock den keramiska ringen mer.

Ingen här med små handleder som har bild på hur låset sitter? Det är ju just en detalj jag har oroat mig över lite.

Jag har en 116610ln och ddn börs rätt ok på mina 16.5cms flickhandleder haha
Glidelocket e fan underbart men visst är låset lite stort men det blir en vanesak !

Du får en halvlänk med subben som med fördel kan sättas klockan sex, så på något vis kan du absolut få låset bra. :)

Jag hade kört på femsiffrigt om du tänker sådär. Du tycker ju onekligen att den är stor. Jag hade också kört femsiffrigt med mina armar.

Antingen köper du en femsiffrig eller så köper du något helt annat. Du velar alldeles för mycket så jag tror du skulle ha svårt att njuta av klockan, oavsett om du väljer en 116610 eller 116710(BLNR).

Dock tror inte jag att du behöver oroa dig för storleken för någon av dom.

Bestäm dig för vilken du gillar mest, vilken är snyggast?
Sen köper du, om du har pengarna och är redo.
Är du inte redo (tvekar på storleken) så köper du något annat som sagt!

Antingen köper du en femsiffrig eller så köper du något helt annat. Du velar alldeles för mycket så jag tror du skulle ha svårt att njuta av klockan, oavsett om du väljer en 116610 eller 116710(BLNR).

Dock tror inte jag att du behöver oroa dig för storleken för någon av dom.

Bestäm dig för vilken du gillar mest, vilken är snyggast?
Sen köper du, om du har pengarna och är redo.
Är du inte redo (tvekar på storleken) så köper du något annat som sagt!

Jag har dragit ut på detta något otroligt, det är jag medveten om. Subben har jag haft i huvudet i flera år, jag bör ha kört på den direkt. Anledningen till att jag började luta åt BLNR:en var nog på grund av att den är så eftertraktad.

I alla fall är det just Subben jag vill ha, GMT:en känns det som att jag tröttnat på av någon anledning (utan att ens ha ägt en). Sen så vill jag (i nuläget) komplettera samlingen med en 36mm Datejust.

Jag har dragit ut på detta något otroligt, det är jag medveten om. Subben har jag haft i huvudet i flera år, jag bör ha kört på den direkt. Anledningen till att jag började luta åt BLNR:en var nog på grund av att den är så eftertraktad.

I alla fall är det just Subben jag vill ha, GMT:en känns det som att jag tröttnat på av någon anledning (utan att ens ha ägt en). Sen så vill jag (i nuläget) komplettera samlingen med en 36mm Datejust.
Kör på en sub. Jag tycker BLNR är riktigt tråkig. Slå till på subben! Jag hoppas bara att du kommer älska den när du har den och sluta oroa dig över storleken.
Den ser mindre ut för andra än vad den gör för dig, sen är den ("bara") 40mm så det är ingen stor klocka egentligen i den bemärkelsen.

Om du av någon anledning inte gillar den så kan du bara sälja den.

Har själv en Gmt C LN och den har jag för att jag har nytta av den. Annars skulle jag lika gärna kunnat valt en sub. Har du nytta av en Gmt? Den är ju någon mm plattare. Sub kan dyka djupare med. Så, funktion eller bara utseende? :). Lycka till med ditt val.

Har själv en Gmt C LN och den har jag för att jag har nytta av den. Annars skulle jag lika gärna kunnat valt en sub. Har du nytta av en Gmt? Den är ju någon mm plattare. Sub kan dyka djupare med. Så, funktion eller bara utseende? :). Lycka till med ditt val.

Har verkligen inget behov utav 300 meters vattentäthet. GMT-funktionen vore mer användbart än djupare vattentäthet, men det är absolut ingen nödvändighet. Anledningen till att jag väljer Subben är för att det är en klocka jag har velat ha ett långt tag, samt att jag föredrar dess enkelhet.

Jag undrar bara en liten sak: Då jag har hört många säga att luggarna på Subben är större jämfört med GMT:en, enligt den här video skiljer sig det ej mellan modellerna. Tjockleken ska tydligen endast skilja sig med 0,5mm.

Har verkligen inget behov utav 300 meters vattentäthet. GMT-funktionen vore mer användbart än djupare vattentäthet, men det är absolut ingen nödvändighet. Anledningen till att jag väljer Subben är för att det är en klocka jag har velat ha ett långt tag, samt att jag föredrar dess enkelhet.

Jag undrar bara en liten sak: Då jag har hört många säga att luggarna på Subben är större jämfört med GMT:en, enligt den här video skiljer sig det ej mellan modellerna. Tjockleken ska tydligen endast skilja sig med 0,5mm.
Nej, tror maxicasen är lika stora men som sagt, det skiljer nån mm på tjockleken. Kan vara avgörande för komforten vid skjortbärande t ex. Min Gmt har inte glidlock utan vanligt oysterlås, och det är mkt smidigt imo.
Ps. Batman och Lakrits är ju "samma" klocka så om du tröttnar på svart/blå bezel kan du säkert byta till 116710's svarta lakrtis bezel :)

GMTc har väl ett nättare case med smalare bandhorn.

• Like
Reactions: CLT
Jag gjorde mig av med min 116610LN på grund av att boettformen och tjockleken på den. Mina handleder ligger på ca 17cm. Om klockan känns stor och aningen obekväm nu, är jag rädd att den känslan inte kommer försvinna.

Tillbaka
Topp