• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex Submariner - liten handled

Jag har även en gmt 16700 och kan säga att jag väljer 116710 alla dagar i veckan om jag måste välja en av dem.
IMG_0667.JPG

Jag har dragit ut på detta något otroligt, det är jag medveten om. Subben har jag haft i huvudet i flera år, jag bör ha kört på den direkt. Anledningen till att jag började luta åt BLNR:en var nog på grund av att den är så eftertraktad.

I alla fall är det just Subben jag vill ha, GMT:en känns det som att jag tröttnat på av någon anledning (utan att ens ha ägt en). Sen så vill jag (i nuläget) komplettera samlingen med en 36mm Datejust.

BLNR är knappast eftertraktade, som vissa antyder. Går ju att köpa precis överallt. Om du är osäker på det blåa, så kolla på en LN.

Gick nyligen själv från 16610 till subC och kan för all del bjussa på lite reflektioner.. Har cirka 17cm handleder och har alltid tyckt att 16610 suttit "som en smäck". Sådär perfekt passform. Samtidigt har jag vid olika tillfällen känt och klämt på subC och känt att suget successivt blivit värre. Nånstans så tippade väl bägaren över så jag slog till på en 116610 och kan efter drygt 1-2 månader konstatera att det är både + och -. (och då i synnerhet med utgångsläget när man kommer från 16610).

Låt oss börja med det största dragplåstret enl min mening. Som många tidigare skrivit så är denna klocka verkligen gediget byggd med ett mer iögonfallande designgrepp. Inte bara utseendemässigt genom de bredare bandhornen och maxidial utan det främsta tycker jag är den nya länken som upplevs oerhört mer välbyggd jmf med 16610 lite mer sladdriga dito. Inte något som helst spel. Glidelock claspen är utan tvekan också ett väldigt trevligt tillskott. Kunde uppleva det lite irriterande (framförallt på semestern i varmae klimat när handleden svullnar upp) att inte kunna mikrojustera det gamla så detta är riktigt bra. Spontansugen på ultratajt? Check. Bilhandlarhäng (light)? Check. :) Den keramiska bezeln är lite underskattad men verkligen grymt snygg, kanske den snyggaste detaljen på hela klockan, och ett verkligt lyft genom att den skimrar i olika nyanser beroende på hur ljuset bryter.

Ska man då ta nackdelarna så upplevde jag hyggligt påtagligt den första veckan att subC inte var lika bekväm i jämförelse. Om det beror på smala handleder eller om det gäller generellt vet jag inte men jag. Någon mer som gjort denna resa som kan kommentera detta? Över tid så tycker jag dock man vänjer sig och det tror jag nog bör gälla för de flesta, för det är inte någon obekväm klocka på något sätt.

Upplever inte att låset ser för stort ut på mina handleder så tror inte det blir någon issue för dig heller. Ska man sammanfatta det hela så är det tradeoffs oavsett vilken väg du väljer att gå men det vore nog klokt om du är ute efter en sub att åtminstone prova t ex en 16610 om du inte gjort för att själv bilda dig en uppfattning...

Valde själv mellan Gmt och sub och valde den äldre 16710 för att kunna variera utseendet. En stor fördel med den modellen. Insertet kostar 1000 kr och det går att byta själv.
image.png

Det där alternativet kan vara aktuellt för mig om jag vill bli OWG!!
Snyggaste Rolexmodellen för mig. Men jag är högst tveksam inför att gå "tillbaka" till de äldre sämre länkarna nu när jag har 116610LN.

OnTopic: Köp 116610. Dina handleder är inte för smala för den modellen. Man ska inte stirra sig blind på wrist shots på nätet - klockan ser alltid större ut än vad den är på bild.
116610 är den bekvämaste klockan jag burit utan tvekan.
Angående låset på Sub glidelock. Jag tyckte den stack ut och såg lite märklig ut i början. Men när jag betraktar klockan från alla möjliga vinklar och håll över tid så inser jag att jag gillar att låset är biffigare, då länken smalnar av så pass, att det skulle se jävligt pyttigt, svagt och "smyckesaktigt" ut om den var lika smal vid låset som strax innan låset börjar, så att säga.

Tillbaka
Topp