• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Plockade sub hulk och pp aquanaut från sydeuropeisk ad i årsskiftet 18/19 utan väntetid.

Fan vilken energi vissa av er lägger på detta. Handla skiten grått och fokusera på annat. Förstår inte det här med att buga och be hos återförsäljaren. Bygga upp historik, förtroende, resa, vad allt numera kallas. Ha lite värdighet...

Bra flex med shopping för 7 år sen.
Du måste varit sjukt framgångsrik.
 
Har varit lite sugen på en Yacht-Master 37 i SS. Vad tror vi väntetiden på den är? Gissar på att det inte är någon längre väntetid att tala om.
 
Rolex Explorer går verkligen att få till ett "ok" pris på andrahandsmarknaden.
Vad beror det på, den känns lite som Speedyn i "vill äga flera gånger"-begär?
 
Plockade sub hulk och pp aquanaut från sydeuropeisk ad i årsskiftet 18/19 utan väntetid.

Fan vilken energi vissa av er lägger på detta. Handla skiten grått och fokusera på annat. Förstår inte det här med att buga och be hos återförsäljaren. Bygga upp historik, förtroende, resa, vad allt numera kallas. Ha lite värdighet...

Ja, vem fan orkar ställa sig på en lista för att få köpa. ÅF kan ställa sig på min lista för att få sälja, så prutar jag.
 
Förlåt på förhand på "dum" fråga kanske, men försökt hitta något i tråden om Daytona stål (126500) och väntelista, men inte sett nått. Vet nån om man ens kan sätta upp sig på en sån? och OM det går, hur lång tid får man vara beredd på? 5-10år? Är nyfiken men vill inte göra mig dum och gå in och fråga :)

Ser ej att du fått svar här. Det kan ta 1år men även 10år. Chanserna ökar om du handlar mkt annat (främst andra Rolex modeller) som du ej säljer. Helt enkelt omöjligt att säga men om man knallar in utan tidigare historik och visar intresse är risken fortfarande stor att man ej ens sätts på listan. Inget konstigt att fråga.
 
Ser ej att du fått svar här. Det kan ta 1år men även 10år. Chanserna ökar om du handlar mkt annat (främst andra Rolex modeller) som du ej säljer. Helt enkelt omöjligt att säga men om man knallar in utan tidigare historik och visar intresse är risken fortfarande stor att man ej ens sätts på listan. Inget konstigt att fråga.
Skulle väl säga chanserna ökar ännu mer om du INTE handlar Rolex utan sådant som legat i montern sedan 2017.
Betalar du dessutom fullpris så blir du en "Bra Kund"

Men du har helt rätt I att den som inte ens frågar eller spelar sina kort rätt garanterat kommer bli utan.
 
Stämmer påståendet att det numera är karens i 2 år på att ställa sig i kö när man plockat ut en beställning?
Det är tydligen nya regler. Gick hur bra som helst att sätta upp sig på ny modell för ett drygt år sedan.
Jag har hört om de hos ad i början av året av en säljare men de andra i samma butik verkade de gå att beställa direkt efter leverans igen.
 
Hur sällsynta är meteoritklockorna? Nämndes i den senaste artikeln av Hodinkiee om den turkosa daytonan att de anses som ”gem-set” - vad det än betyder?
 
Hej alla!

Jag är nyfiken på hur ni andra blivit bemötta hos Rolex AD:s, särskilt vad gäller tillgänglighet, köphistorik och vilka modeller man faktiskt får chans att köpa.

Jag var nyligen på semester i Vietnam och passade på att besöka en AD i Hanoi. Direkt när jag klev in i butiken blev jag mött med ett rätt otrevligt och oproffsigt bemötande – ett snabbt och kallt “What do you want?” innan jag ens hunnit in genom dörren. Jag övervägde att bara vända på klacken, men nyfikenheten tog över så jag gick in med ett pokerface och frågade om tillgänglighet.

Svaret: “I only have this one available. You want to buy?” – och han visade fram en fullgulds Sky-Dweller. Jag tackade vänligt nej och förklarade att om jag någonsin köper en helguldsklocka blir det en Day-Date med champagnetavla och romerska siffror. Just nu är det en klassisk svart Sub med datum som lockar – ”den där modellen som ingen annan vill ha,” sa jag med ett leende.

Där började isen smälta. Vi började prata om klockor, intressen, livsstil och plötsligt var det en helt annan stämning. Det slutade med att vi snackade i nästan en timme, han plockade fram varenda display only-modell jag ville titta på, och bemötandet var hur trevligt som helst.

Innan jag gick sa han att han gärna skulle sälja Suben till mig om han kunde – men att de får in så få populära modeller, och att det redan finns lokala VIP-kunder med lång köphistorik som väntat länge.

Jag fick i alla fall med mig deras magasin och säljarens visitkort. Det blev en kul upplevelse till slut men jag kan inte låta bli att tycka att man ändå borde kunna förvänta sig ett mer professionellt bemötande direkt, särskilt av ett varumärke i Rolex nivå.

Så – hur har era upplevelser varit?

Hur har ni blivit bemötta?
Har ni lyckats köpa något?
Vad har ni för köphistorik i butiken?

Skulle vara intressant att höra!
 
Hej alla!

Jag är nyfiken på hur ni andra blivit bemötta hos Rolex AD:s, särskilt vad gäller tillgänglighet, köphistorik och vilka modeller man faktiskt får chans att köpa.

Jag var nyligen på semester i Vietnam och passade på att besöka en AD i Hanoi. Direkt när jag klev in i butiken blev jag mött med ett rätt otrevligt och oproffsigt bemötande – ett snabbt och kallt “What do you want?” innan jag ens hunnit in genom dörren. Jag övervägde att bara vända på klacken, men nyfikenheten tog över så jag gick in med ett pokerface och frågade om tillgänglighet.

Svaret: “I only have this one available. You want to buy?” – och han visade fram en fullgulds Sky-Dweller. Jag tackade vänligt nej och förklarade att om jag någonsin köper en helguldsklocka blir det en Day-Date med champagnetavla och romerska siffror. Just nu är det en klassisk svart Sub med datum som lockar – ”den där modellen som ingen annan vill ha,” sa jag med ett leende.

Där började isen smälta. Vi började prata om klockor, intressen, livsstil och plötsligt var det en helt annan stämning. Det slutade med att vi snackade i nästan en timme, han plockade fram varenda display only-modell jag ville titta på, och bemötandet var hur trevligt som helst.

Innan jag gick sa han att han gärna skulle sälja Suben till mig om han kunde – men att de får in så få populära modeller, och att det redan finns lokala VIP-kunder med lång köphistorik som väntat länge.

Jag fick i alla fall med mig deras magasin och säljarens visitkort. Det blev en kul upplevelse till slut men jag kan inte låta bli att tycka att man ändå borde kunna förvänta sig ett mer professionellt bemötande direkt, särskilt av ett varumärke i Rolex nivå.

Så – hur har era upplevelser varit?

Hur har ni blivit bemötta?
Har ni lyckats köpa något?
Vad har ni för köphistorik i butiken?

Skulle vara intressant att höra!
Möttes av liknande första ord i centrala Bangkok. Där var det mer "vad gör du här i butiken och vad vill du?"-attityd. Men där fick man också stå i kö tills en i personalen kunde ta emot en. Fanns ingen chans att bara knata in och spana vad som fanns.
 
Möttes av liknande första ord i centrala Bangkok. Där var det mer "vad gör du här i butiken och vad vill du?"-attityd. Men där fick man också stå i kö tills en i personalen kunde ta emot en. Fanns ingen chans att bara knata in och spana vad som fanns.
Tack för att du delade – låter som att vi haft rätt snarlika upplevelser! Just det där “vad gör du här egentligen?” bemötandet verkar dessvärre inte vara helt ovanligt på vissa håll. Jag förstår ju att personalen kanske är less på alla som kommer in och frågar efter Daytona eller Sub, men ändå man förväntar sig lite mer finess.

I mitt fall var jag faktiskt den enda kunden i butiken under hela besöket, så jag hade nog lite tur där. Det gav nog också säljaren chansen att slappna av och faktiskt prata lite mer fritt, vilket gjorde hela upplevelsen mycket trevligare till slut.

Kö kan jag förstå i stora städer som Bangkok, men då borde man ju rimligtvis också få ett proffsigt bemötande när det väl är ens tur, kan man tycka
 
Tack för att du delade – låter som att vi haft rätt snarlika upplevelser! Just det där “vad gör du här egentligen?” bemötandet verkar dessvärre inte vara helt ovanligt på vissa håll. Jag förstår ju att personalen kanske är less på alla som kommer in och frågar efter Daytona eller Sub, men ändå man förväntar sig lite mer finess.

I mitt fall var jag faktiskt den enda kunden i butiken under hela besöket, så jag hade nog lite tur där. Det gav nog också säljaren chansen att slappna av och faktiskt prata lite mer fritt, vilket gjorde hela upplevelsen mycket trevligare till slut.

Kö kan jag förstå i stora städer som Bangkok, men då borde man ju rimligtvis också få ett proffsigt bemötande när det väl är ens tur, kan man tycka
Jag gick förbi en dag senare och då var det ingen kö men samma mottagande. Väl inne var personalen supertrevliga. Kan tänka mig att de var rätt trötta på turister just där.
I Sverige känns det mer som "självklart ska du få komma in och snacka klockor". Sen har jag inte varit en riktig kund hos AD än så erfarenhet av just ett köp finns inte
 
Senast ändrad:
Hej alla!

Jag är nyfiken på hur ni andra blivit bemötta hos Rolex AD:s, särskilt vad gäller tillgänglighet, köphistorik och vilka modeller man faktiskt får chans att köpa.

Jag var nyligen på semester i Vietnam och passade på att besöka en AD i Hanoi. Direkt när jag klev in i butiken blev jag mött med ett rätt otrevligt och oproffsigt bemötande – ett snabbt och kallt “What do you want?” innan jag ens hunnit in genom dörren. Jag övervägde att bara vända på klacken, men nyfikenheten tog över så jag gick in med ett pokerface och frågade om tillgänglighet.

Svaret: “I only have this one available. You want to buy?” – och han visade fram en fullgulds Sky-Dweller. Jag tackade vänligt nej och förklarade att om jag någonsin köper en helguldsklocka blir det en Day-Date med champagnetavla och romerska siffror. Just nu är det en klassisk svart Sub med datum som lockar – ”den där modellen som ingen annan vill ha,” sa jag med ett leende.

Där började isen smälta. Vi började prata om klockor, intressen, livsstil och plötsligt var det en helt annan stämning. Det slutade med att vi snackade i nästan en timme, han plockade fram varenda display only-modell jag ville titta på, och bemötandet var hur trevligt som helst.

Innan jag gick sa han att han gärna skulle sälja Suben till mig om han kunde – men att de får in så få populära modeller, och att det redan finns lokala VIP-kunder med lång köphistorik som väntat länge.

Jag fick i alla fall med mig deras magasin och säljarens visitkort. Det blev en kul upplevelse till slut men jag kan inte låta bli att tycka att man ändå borde kunna förvänta sig ett mer professionellt bemötande direkt, särskilt av ett varumärke i Rolex nivå.

Så – hur har era upplevelser varit?

Hur har ni blivit bemötta?
Har ni lyckats köpa något?
Vad har ni för köphistorik i butiken?

Skulle vara intressant att höra!
Ungefär precis som du vid besök utanför min "Hembutik",med ett undantag.

Mer eller mindre (o)trevligt och alltid underförstått att DU kommer inte få något mer intressant än vad som är osäljbart lokalt.
Men visst går det dricka fem öl och snacka klockor när butiken ändå gapar tom.
Är det kö utanför vill de bara,bli av med någon som ändå inte kommer köpa.

Och varför skulle de sälja nått kul till en turist när det står fem lokala kunder och vill köpa?
Det om något vore dåligt affärssinne.
 
Det är lite som att man som “icke-stamkund” per automatik klassas som en som bara vill fönstershoppa eller snacka Sub utan att någonsin köpa.

Och jag håller helt med dig, ur deras perspektiv vore det nog ett rätt dåligt drag att sälja något eftertraktat till en tillfällig turist, när det står lojala lokala kunder och väntar med köphistorik i ryggen. Det är fullt logiskt, men det skadar ju inte att ändå bemöta folk på ett snyggt sätt. Man vet aldrig vem som är där på besök och faktiskt har potential att bli en framtida kund.

Och visst är det tomt i butiken så är det nästan som att vissa säljare slappnar av lite och faktiskt bjuder på både trevliga samtal och kanske en visning eller två, även om man inte kommer gå därifrån med en sportmodell samma dag
 
När nästa 36 mm version (uppdatering) kommer.
Den tidigare 36 mm versionen 114270 producerades 2001 till 2010. Rolex har ju en tendens att vara rätt konservativa i designändringar. Det finns inget som tyder på att det kommer en ny 36 version i närtid då det finns en i stål och en två ton just nu. Möjligtvis i så fall en helguldare men känns inte sannolikt då Explorer i TT inte varit en succé.
 
Det är lite som att man som “icke-stamkund” per automatik klassas som en som bara vill fönstershoppa eller snacka Sub utan att någonsin köpa.

Och jag håller helt med dig, ur deras perspektiv vore det nog ett rätt dåligt drag att sälja något eftertraktat till en tillfällig turist, när det står lojala lokala kunder och väntar med köphistorik i ryggen. Det är fullt logiskt, men det skadar ju inte att ändå bemöta folk på ett snyggt sätt. Man vet aldrig vem som är där på besök och faktiskt har potential att bli en framtida kund.

Och visst är det tomt i butiken så är det nästan som att vissa säljare slappnar av lite och faktiskt bjuder på både trevliga samtal och kanske en visning eller två, även om man inte kommer gå därifrån med en sportmodell samma dag
Ofta får iallafall jag frågan "Var kommer du ifrån? Bor du i stan?" nästan direkt.
Och klarar du inte av det lokala språket tar det väl inte något geni att klura ut att du är inte lokal... ....

Men,som jag nog skrivit tio gånger,visst ska man som säljare kunna bemöta folk på ett hyfsat sätt oavsett.
Och som vuxen klara av att få ett Nej utan att återgå till trotsåldern och under gråt&skrik kasta sig på butiksgolvet medan man brölar hur orättvist allt är
 
Senast ändrad:
Ofta får iallafall jag frågan "Var kommer du ifrån? Bor du i stan?" nästan direkt.
Och klarar du inte av det lokala språket tar det väl inte något geni att klura ut att du är inte lokal... ....

Men,som jag nog skrivit tio gånger,visst ska man som säljare kunna bemöta folk på ett hyfsat sätt oavsett.
Och som vuxen klara av att få ett Nej utan att återgå till trotsåldern och under gråt&skrik kasta sig på butiksgolvet medan man brölar hur orättvist allt är
Absolut, jag håller med och jag har full förståelse för att AD:er prioriterar stamkunder med historik.

Men samtidigt tycker jag att det borde gå att upprätthålla ett grundläggande professionellt bemötande, oavsett vem som kliver in genom dörren. Det är trots allt en del av vad man förväntar sig av ett varumärke som Rolex.

Jag tog mitt “nej” utan några större känslostormar men det gör ju inte att man inte kan notera och reflektera över hur det sköttes
 
Absolut, jag håller med och jag har full förståelse för att AD:er prioriterar stamkunder med historik.

Men samtidigt tycker jag att det borde gå att upprätthålla ett grundläggande professionellt bemötande, oavsett vem som kliver in genom dörren. Det är trots allt en del av vad man förväntar sig av ett varumärke som Rolex.

Jag tog mitt “nej” utan några större känslostormar men det gör ju inte att man inte kan notera och reflektera över hur det sköttes

Fniss.

Det jag förväntar mig av ett företag som Rolex är att bli totalt ignorerad/idiotförklarad för att jag har fräckheten att kliva in i deras fina butik utan en väl uppbyggd personlig relation genom diverse fjäsk och nonsensköp.
Det jag inte förväntar mig är att de vill sälja sina produkter.

Med det sagt, det är helt ok. Finns mycket annat jag hellre lägger energi på, både i livet och klockvärlden.
 
Det är lite som att man som “icke-stamkund” per automatik klassas som en som bara vill fönstershoppa eller snacka Sub utan att någonsin köpa.

Och jag håller helt med dig, ur deras perspektiv vore det nog ett rätt dåligt drag att sälja något eftertraktat till en tillfällig turist, när det står lojala lokala kunder och väntar med köphistorik i ryggen. Det är fullt logiskt, men det skadar ju inte att ändå bemöta folk på ett snyggt sätt. Man vet aldrig vem som är där på besök och faktiskt har potential att bli en framtida kund.

Och visst är det tomt i butiken så är det nästan som att vissa säljare slappnar av lite och faktiskt bjuder på både trevliga samtal och kanske en visning eller två, även om man inte kommer gå därifrån med en sportmodell samma dag
Vet ni vad? Det har diskuterats till leda om Rolex-butikerna runt om i världen. Oavsett butik och varor man säljer så är min personliga åsikt att man ALLTID ska vara trevlig och bemöta alla människor positivt och serviceinriktat. Jag har noll förståelse för det arroganta beteendet hos vissa säljare. Det är så jävla irriterande och ger mig, samt 99% av alla andra i världen, en direkt avsmak för butiken. Jag hade aldrig handlat något av en säljare som betedde sig som om jag stod i skuld till hen för något.

Kanske är det för att jag är 42 år gammal nu och gubbig men jag bemöter alla människor med respekt och förväntar mig absolut detta som minimum tillbaka.

För att vara ärlig så struntar jag i hur mycket exklusivitet man vill förmedla. Jag lovar att jag hade kunnat hålla en exklusivitetsnivå över Rolex-AD's utan att vara otrevlig, arrogant och allmänt snorkig gentemot mina kunder.
 
Senast ändrad:
Hej alla!

Jag är nyfiken på hur ni andra blivit bemötta hos Rolex AD:s, särskilt vad gäller tillgänglighet, köphistorik och vilka modeller man faktiskt får chans att köpa.

Jag var nyligen på semester i Vietnam och passade på att besöka en AD i Hanoi. Direkt när jag klev in i butiken blev jag mött med ett rätt otrevligt och oproffsigt bemötande – ett snabbt och kallt “What do you want?” innan jag ens hunnit in genom dörren. Jag övervägde att bara vända på klacken, men nyfikenheten tog över så jag gick in med ett pokerface och frågade om tillgänglighet.

Svaret: “I only have this one available. You want to buy?” – och han visade fram en fullgulds Sky-Dweller. Jag tackade vänligt nej och förklarade att om jag någonsin köper en helguldsklocka blir det en Day-Date med champagnetavla och romerska siffror. Just nu är det en klassisk svart Sub med datum som lockar – ”den där modellen som ingen annan vill ha,” sa jag med ett leende.

Där började isen smälta. Vi började prata om klockor, intressen, livsstil och plötsligt var det en helt annan stämning. Det slutade med att vi snackade i nästan en timme, han plockade fram varenda display only-modell jag ville titta på, och bemötandet var hur trevligt som helst.

Innan jag gick sa han att han gärna skulle sälja Suben till mig om han kunde – men att de får in så få populära modeller, och att det redan finns lokala VIP-kunder med lång köphistorik som väntat länge.

Jag fick i alla fall med mig deras magasin och säljarens visitkort. Det blev en kul upplevelse till slut men jag kan inte låta bli att tycka att man ändå borde kunna förvänta sig ett mer professionellt bemötande direkt, särskilt av ett varumärke i Rolex nivå.

Så – hur har era upplevelser varit?

Hur har ni blivit bemötta?
Har ni lyckats köpa något?
Vad har ni för köphistorik i butiken?

Skulle vara intressant att höra!
Fy fan vad löjligt. Jag hade aldrig accepterat ett sånt bemötande, utan vänt på klacken mer eller mindre omedelbart. Jag har aldrig varit hos en AD utomlands men i Sverige tycker jag alla är trevliga.

För mig ska det vara en stor upplevelse med champagne och tårta när jag köper en lyxklocka, något jag kan minnas med glädje, inte något jag ”kom undan med” för att jag hade flyt. Det är värt minst lika mycket som själva plåtbiten man får på armen när man lämnar butiken, tycker jag.
 
Senast ändrad:
Vet ni vad? Det har diskuterats till leda om Rolex-butikerna runt om i världen. Oavsett butik och varor man säljer så är min personliga åsikt att man ALLTID ska vara trevlig och bemöta alla människor positivt och serviceinriktat. Jag har noll förståelse för det arroganta beteendet hos vissa säljare. Det är så jävla irriterande och ger mig, samt 99% av alla andra i världen, en direkt avsmak för butiken. Jag hade aldrig handlat något av en säljare som betedde sig som om jag stod i skuld till hen för något.

Kanske är det för att jag är 42 år gammal nu och gubbig men jag bemöter alla människor med respekt och förväntar mig absolut detta som minimum tillbaka.

För att vara ärlig så struntar jag i hur mycket exklusivitet man vill förmedla. Jag lovar att jag hade kunnat hålla en exklusivitetsnivå över Rolex-AD's utan att vara otrevlig, arrogant och allmänt snorkig gentemot mina kunder.
Jag håller helt med. I vanliga fall hade jag också bara vänt i dörren, men var på gott humör och nyfiken på hur Rolex-cirkusen fungerar, så jag höll masken.

Men oavsett om man säljer klockor, bilar eller bananer, så borde det grundläggande bemötandet alltid vara trevligt, respektfullt och serviceinriktat. Det kostar inget att vara professionell – och för mig är det helt avgörande för om jag vill handla eller inte.

Hela upplevelsen har faktiskt gjort att jag fått upp ögonen för andra märken som känns både mer tillgängliga och mer intresserade av sina kunder
 
Fy fan vad löjligt. Jag hade aldrig accepterat ett sånt bemötande, utan vänt på klacken mer eller mindre omedelbart. Jag har aldrig varit hos en AD utomlands men i Sverige tycker jag alla är trevliga.

För mig ska det vara en stor upplevelse med champagne och tårta när jag köper en lyxklocka, något jag kan minnas med glädje, inte något jag ”kom undan med” för att jag hade flyt. Det är värt minst lika mycket som själva plåtbiten man får på armen när man lämnar butiken, tycker jag.
Jag håller med dig till 100 %, det borde vara en upplevelse att minnas med värme, inte något man får “stå ut med” för att kanske få en klocka i slutändan. Jag är också van vid betydligt bättre bemötande här hemma i Sverige, där man blir bemött med både respekt och intresse, oavsett om man är återkommande kund eller ny i sammanhanget.

just det här fallet var jag nog lite för nyfiken (och på ovanligt gott humör) för att bara vända direkt. Det blev en märklig vändning där samtalet till slut blev både intressant och trevligt, men absolut, det säger ju en del att man måste ha tur för att få en okej upplevelse. Det borde inte vara så.

Din poäng om att själva köpupplevelsen är minst lika viktig som klockan är mitt i prick.
 
Tillbaka
Topp