• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Jag har varit inne på Nymans en gång. Snackade lite om Rolex, vilka klockor,jag gillade. Han visade upp ett gäng beggade klockor. Bl a en Submariner och Datejust. Han verkade helt ointresserad av att sälja nytt. Jag fick inte info om kötid / intresselista. Hur tar man det vidare? Stelt att gå in igen och känna och klämma. Det var t o m kö när jag gick dit.

Ni som tipsar om att gå dit flera gånger - vad gör ni där?

Jag har varit inne på Nymans en gång. Snackade lite om Rolex, vilka klockor,jag gillade. Han visade upp ett gäng beggade klockor. Bl a en Submariner och Datejust. Han verkade helt ointresserad av att sälja nytt. Jag fick inte info om kötid / intresselista. Hur tar man det vidare? Stelt att gå in igen och känna och klämma. Det var t o m kö när jag gick dit.

Ni som tipsar om att gå dit flera gånger - vad gör ni där?

Om det inte är för att hämta något nyköpt.

Dricker kaffe,snackar om allt möjligt kul,provar klockor,kikar på begagnat, och blir bekant med personalen. Och för att jag personligen tycker det är trevligt folk som jobbar där.
Det gäller ju för dig att bli en person som de hellre väljer att sälja till framför de tvåtusen andra som vill ha samma,sak.

Antingen gör du det genom att spendera på sådant de vill sälja ( och du förmodligen inte vill köpa) eller genom att de kommer ihåg dig på ett positivt sätt den dag de faktiskt har något att erbjuda.

Hur många tror du själv frågar efter samma sak som du?
Varför ska just DU få och inte de andra utan motprestation sålänge det är säljarens marknad?

Dricker kaffe,snackar om allt möjligt kul,provar klockor,kikar på begagnat, och blir bekant med personalen. Och för att jag personligen tycker det är trevligt folk som jobbar där.
Det gäller ju för dig att bli en person som de hellre väljer att sälja till framför de tvåtusen andra som vill ha samma,sak.

Antingen gör du det genom att spendera på sådant de vill sälja ( och du förmodligen inte vill köpa) eller genom att de kommer ihåg dig på ett positivt sätt den dag de faktiskt har något att erbjuda.

Varför ska just DU få och inte de andra utan motprestation sålänge det är säljarens marknad?
Jaaa du, man hade ju, jag vet att det här kommer att låta helt sjukt men håll i dig, kunnat haft ett kösystem som man faktiskt följde 🙀

Funkar i typ alla andra branscher.
Där är det köparens marknad får du väl tillägga.
Finns hyfsat gott om varor där tillverkaren satt ett pris som inte motsvarar marknadsvärdet som fungerar precis som vissa Rolexmodeller.
Har du provat köpa en Birkin Kelly Porsche911 RoyalOak Nautilus etc?

Min genialiska idé är ju att låta fri prissättning uppåt gälla. Med ett minimipris som inte får understigas.
Men av någon anledning hörsammas inte det.

Där är det köparens marknad får du väl tillägga.
Finns hyfsat gott om varor där tillverkaren satt ett pris som inte motsvarar marknadsvärdet som fungerar precis som vissa Rolexmodeller.
Har du provat köpa en Birkin Kelly Porsche911 RoyalOak Nautilus etc?

Min genialiska idé är ju att låta fri prissättning uppåt gälla. Med ett minimipris som inte får understigas.
Men av någon anledning hörsammas inte det.
Men du bara hittar på. Du har inget som helst stöd för att vinsten skulle gå ned av att följa en kölista, det är fria fantasier. Du går alltid ut med lans för att försvara kundfientliga verksamheter här.

Men du bara hittar på. Du har inget som helst stöd för att vinsten skulle gå ned av att följa en kölista, det är fria fantasier. Du går alltid ut med lans för att försvara kundfientliga verksamheter här.
Vet inte vad som är kundfientligt?
Det är väl som att säga du är företagarfientlig som inte tycker att ett privatfötetag gör affärer med vem de vill,på det sätt de vill, sålänge de inte bryter mot lagen.

Tycker kunden inte att man får den service som man förväntar sig är det ju bara gå någon annanstans och handla.....

Du får själv fundera på om du tror Rolexhandlare som har andra varumärken i butiken lyckas sälja mer eller mindre av dessa med löfte om någon eftertraktad Rolexmodell som "Tack för affären"

Någon anledning finns det ju till varför det är just Rolex som nu i trehundrafyrtio sidor diskuterats och inte Breitling Omega Panerai etc samt varför det ofta är kö utanför just en butik på Biblioteksgatan medan de andra,som marknadsför samma vara men av annat märke gapar relativt tomma....

Vilken av Batgirl eller Bruce Wayne med jubelee skulle ni välja o varför? (Om man har en sub svart )

Inte någon av dom, inte ens gratis, hell naah ✅😆
CDhT.gif

Senast ändrad:

Det är där mitt problem kommer in. Jag tycker ju den ”charaden” bränner både min och säljarens tid :) Jag kollar ju på youtube och diverse forum för att få koll.
Men fattar upplägget.
Jag var ju ”du” med säljarna på NK tidigare och fick lite freebies. Men det är ju lite större ruljans på kläder om man säger så.

Senast ändrad:
Det är där mitt problem kommer in. Jag tycker ju den ”charaden” bränner både min och säljarens tid :) Jag kollar ju på youtube och diverse forum för att få koll.
Men fattar upplägget.
Jag var ju ”du” med säljarna på NK tidigare och fick lite freebies. Men det är ju lite större ruljans på kläder om man säger så.
Alla får ju göra på det sätt de tycker är bäst.
Mitt sätt funkar bra för mig.

Får jag köpa allt jag vill när jag vill? Nej.
Och det är helt okej. En till klocka behöver jag inte utan dom pengarna kan jag köpa glass för.
Ibland erbjuds jag precis det jag frågar efter och då är det klart. Inget fundera,eller sova på saken utan affären är klar.
Kanske jag upplevs som en lättsam kund som är lika okej med ett nej som ett ja.

Säljarnas tid är ju lika mycket att vara representanter,"ambassadörer om du så vill" för märkena och butiken de representerar.
Kom det enbart in kunder som ska hämta eller lämna något blev det nog rätt långsamt för de fem sex personerna på golvet.
Din egen kanske är otroligt värdefull och ingenting du ens kan lägga någon timme till ett butiksbesök på?

Vuxenbarn och Kineser som visar en bild på mobilen av en Daytona tror jag de har nog av....
Då är nog mitt kaffesörplande inte så störande. Plus att varje gratiskopp kaffe ger väl en femtiolapp att lägga på klockor I samma butik.
Win-Win helt enkelt😉

Och skulle det nu vara så att jag är ivägen/det är ingen bra tidpunkt för att kika runt är det helt okej att tala om det. Det är varken oförskämt eller kränkande.
Då gör jag något annat den dagen och återkommer när det är lugnare.

Senast ändrad:
Ja det är supertrevligt att gå in i bra klockaffärer och botanisera samt lära sig mer om klockmodellerna samt klämma lite för att se hur de känns i verkligheten. En dykklocka i helguld är tex bra mycket tyngre än man tror 😅

Något nytt på submariner fronten? Någon som fått skriva upp sig nyligen?
Beställde en 126610LV för ett litet tag sedan, 12 månaders lev.tid.

De sa till mig att de "gått ifrån listor" och tar endast beställningar på klockor de vet att de kan leverera inom 12 månader. Sen vet jag inte hur mycket det stämmer, tror säkert om du har lång köphistorik så kan de säkert klämma in en ändå ;) .

Beställde en 126610LV för ett litet tag sedan, 12 månaders lev.tid.

De sa till mig att de "gått ifrån listor" och tar endast beställningar på klockor de vet att de kan leverera inom 12 månader. Sen vet jag inte hur mycket det stämmer, tror säkert om du har lång köphistorik så kan de säkert klämma in en ändå ;) .
Jag har också hört från en ad att dom inte har några listor längre men de e nog som du säger lite si å så beroende på historik. Har du själv bra historik?

Jag har också hört från en ad att dom inte har några listor längre men de e nog som du säger lite si å så beroende på historik. Har du själv bra historik?
Skulle inte påstå att jag ligger i topp direkt, en Rolex och två av andra märken. Blev lite förvånad att jag fick beställa en denna gången, de har nekat mig flera andra gånger jag varit där och frågat om just den med grön ring. Man ska ha tur med vem som jobbar just vid det tillfället man besöker.

Håller med.

Ena stunden frågade man efter en svart sub av en ung. Fick inte chans till att skriva upp sig. Andra gångens besök, en äldre och trevligare som skrev upp en på Bruce Wayne. 2.5 års väntetid, men fick även beställningsbekräftelse på mail.

Skulle inte påstå att jag ligger i topp direkt, en Rolex och två av andra märken. Blev lite förvånad att jag fick beställa en denna gången, de har nekat mig flera andra gånger jag varit där och frågat om just den med grön ring. Man ska ha tur med vem som jobbar just vid det tillfället man besöker.
grattis iallafall :). Den med grön ring himlade säljaren mest med ögonen om och sa att den va nästan omöjlig att få tag i senast förra månaden :p.

Fick väldigt blandad respons när jag ville köpa en vanlig svart Sub och alla gav olika svar. Från stängd lista, tolv månaders väntetid till att jag i slutändan bara behövde vänta tre månader innan den kunde hämtas ut.

Senast ändrad:
vet inte om det är så mycket att tycka till om när den är i nyskick och oburen. vad är du fundersam över?
Helt OK pris, men det finns bättre bolag att köpa från därute
De va lite de sista du nämnde som jag tänkte på, är uret och uretvintage bra att ha å göra med om man av nån anledning inte är nöjd osv? Brukar skicket va motsvarande beskrivningen?

Tillbaka
Topp