• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex utan handlingar

Kan en lag på cert vid försäljning vara en idé?

• Ja

Röster: 4 6.2%
  • Nej

Röster: 60 92.3%
  • Kanske

Röster: 1 1.5%

• Totala väljare
    65
  • Enkät stängd .

Johnel

Basic
Hej alla!

Kanske en dum fråga men kan inte släppa det.

Varför saknar en stor del av alla Rolex som säljs på andrahandsmarknaden ofta originaltillbehör så som box, cert etc?

Hur vet man att de inte är stulna? Särskilt med alla klockstölder som varit på senare tid.

Vad kan man som köpare göra för att undvika att köpa stöldgods i dessa lägen?

Senast ändrad:
Hej alla!

Varför saknar en stor del av alla Rolex som säljs på andrahandsmarknaden ofta originalhandlingar så som box, cert etc?

Hur vet man att de inte är stulna? Särskilt med alla klockstölder som varit på senare tid.

Vad kan man som köpare göra för att undvika att köpa stöldgods i dessa lägen?

Alla bryr sig inte om förpackningar, man tappar bort saker, man kanske tänker att certifikatet inte är så viktigt när garantin har gått ut och så vidare?

Jag tror att det beror på att majoriteten av de som köper Rolex (I det här fallet) inte är klocknördar och kanske inte bryr sig om papper när garantin med mera ändå har löpt ut.

Alla bryr sig inte om förpackningar, man tappar bort saker, man kanske tänker att certifikatet inte är så viktigt när garantin har gått ut och så vidare?

Visst slarv kan jag köpa, absolut. Men dessa klockor är ju i omlopp. Om man vet att man tänker sälja sin klocka någon gång bör man ju veta att värdet är högre om man har kvar originalhandlingarna och på så vis hålla koll på dem?

Visst slarv kan jag köpa, absolut. Men dessa klockor är ju i omlopp. Om man vet att man tänker sälja sin klocka någon gång bör man ju veta att värdet är högre om man har kvar originalhandlingarna och på så vis hålla koll på dem?

Förmodligen så tänker de flesta inte att de ska sälja sin klocka. Men saker och ting händer. Jag tycker inte att det är speciellt konstigt.

Du förutsätter att alla tänker som oss här. Jag tror tvärtom att majoriteten av alla som någon gång köpt en Rolex eller annan dyr klocka är helt ovetande om att lite papper och en låda innebär ett högre pris vid försäljning. Dessutom tror jag få utanför nördvärlden vet att de kommer sälja sin klocka i framtiden.

Om man bara koper nytt sa visst...men finns ju en hel hog med folk som koper beg klockor pa auktioner/pantbanker.
Dodsbon har inte sa ofta kolla pa var allt som hor till en pryl finns..eller att det ens ska finnas nagot med...

Lite som när folk slänger fodralet till sina Tv-spel. Känns skitdumt, men tydligen rätt vanligt...

Du förutsätter att alla tänker som oss här. Jag tror tvärtom att majoriteten av alla som någon gång köpt en Rolex eller annan dyr klocka är helt ovetande om att lite papper och en låda innebär ett högre pris vid försäljning. Dessutom tror jag få utanför nördvärlden vet att de kommer sälja sin klocka i framtiden.

Jo, du har en poäng.

Om man bara koper nytt sa visst...men finns ju en hel hog med folk som koper beg klockor pa auktioner/pantbanker.
Dodsbon har inte sa ofta kolla pa var allt som hor till en pryl finns..eller att det ens ska finnas nagot med...

Ja men köper man från dem finns ju en annan trygghet i att de inte kan sälja kopior eller stöldgods.

"Originalhandlingar så som box, cert etc". Hur är en box en 'original handling' och vad ingår under 'etc'?
Tramsigt. Ring Polisen med serienummer, googla serienummer och är det för bra för att vara sant så är det förmodligen det.

Källa på ditt påstående hade också varit trevligt.

En tumregel som jag följer är att ifall en klocka kostar 15+kkr och är "yngre" än 10 år samt saknar cert, så är risken stor att klockan någon gång blivit stulen alternativt är en kopia.

Senast ändrad:
Lagstadga om vad som ska gälla vid handel med beggade Rolex? Dummaste jag har hört! Hoppas verkligen att skattepengar aldrig används till att fatta dylikt beslut.

Nu menade jag inte specifikt Rolex utan generellt. Frågan var dessutom retorisk. I somras kändes det som att det var flera klockstölder i veckan på Östermalm. Något bör ju göras för att dessa ska bli mindre attraktiva vid försäljning och då skulle ev en ny lag vara behjälplig. Gud vet att skattepengar spenderats på dummare saker.

"Originalhandlingar så som box, cert etc". Hur är en box en 'original handling' och vad ingår under 'etc'?
Tramsigt. Ring Polisen med serienummer, googla serienummer och är det för bra för att vara sant så är det förmodligen det.

Källa på ditt påstående hade också varit trevligt.

Jag startade tråden med:
”Kanske en dum fråga men kan inte släppa det.” Där föll väl boxen som originalhandling in, ursäkta om det blev svårbegripligt.

Etc. får väl i det här fallet stå för taggar, manualer, kvitto.

Vad önskar du källa på? Att klockor säljs utan originalhandlingar? Bara att gå in på säljforumet här, blocket eller chrono24 och kika själv.

vill du ha källa på själva klockrånen, kika här: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/efter-klockranen-polisen-startar-sarskild-insats

Senast ändrad:
En grej jag kom att tänka på, bilar från 90-talet år brukar ha servicebok och instruktionsböcker kvar, varför brukar inte dyrare klockor från 90-talet ha kvar åtminstone cert? :rolleyes:

Senast ändrad:
En grej jag kom att tänka på, bilar från 90-talet år brukar ha servicebok och instruktionsböcker kvar, varför brukar inte dyrare klockor ha från 90-talet ha kvar åtminstone cert? :rolleyes:

Ja, det är sant! Kan dock tänka mig att det beror på att man ofta har de handlingarna i handskfacket i bilen. Alltså mindre risk att de slarvas bort, om det nu är anledningen till att en del klockor säljs utan tillbehör. :)

Ja, det är sant! Kan dock tänka mig att det beror på att man ofta har de handlingarna i handskfacket i bilen. Alltså mindre risk att de slarvas bort, om det nu är anledningen till att en del klockor säljs utan tillbehör. :)
Ser ingen skillnad mellan handfack i bilen och byrålåda i sovrummet i detta fall.

Senast ändrad:
Ja men köper man från dem finns ju en annan trygghet i att de inte kan sälja kopior eller stöldgods.
Vadda inte kan?
Sjalvklart kan ett auktionshus eller pantbank bade salja stoldgods och fulkopior.
Att du sedan har stor chans att fa upprattelse om sa ar fallet fran en serios saljare ar nagot annat

Kan det varit så att det inte cirkulerade så mkt kopior förr och man därför även slängde grejer efter x antal år, när garantin ändå gått ut.

Hur mycket skulle ni säga att man förlorar på att inte ha cert på en gammal Rolex som man ska sälja? Jag funderar på att sälja min gamla 16610 men har enbart äkthetsbevis samt servicekvitto. Är det 10-20%?

Jag kan gilla idén i teorin. I praktiken är det ju däremot inte lika enkelt. Det skulle göra en hel del gamla klockor osäljbara då, eller du menar för årsmodeller från och med nu? I så fall kunde det säkert gått att lösa i nåt digitalt system men tror det skulle landa nånstans i ”vem orkar”?

Jag kan gilla idén i teorin. I praktiken är det ju däremot inte lika enkelt. Det skulle göra en hel del gamla klockor osäljbara då, eller du menar för årsmodeller från och med nu? I så fall kunde det säkert gått att lösa i nåt digitalt system men tror det skulle landa nånstans i ”vem orkar”?

Ja, så skulle man kunna göra. För äldre klockor skulle man kunna ha någon databas där man enkelt kan knappa in serienummer och på så vis kontrollera om klockan rapporterats som stulen eller ej (kanske redan finns, vet ej).

Om man inte känner sig trygg ska man inte köpa. Det gamla hederliga ”köp säljaren” gäller oavsett om det finns box, kort, papper och intyg från mamma (alla sådana ting går ju också att kopiera). Om ett (lättfejkat) cert är det som gör en säljare eller produkt trovärdig skulle jag se över min besiktningsprocess på det mesta.

Själv gillar jag fullset, mest för att jag då får en ökad kundkrets vid försäljning. Utöver det är alla boxar och papper ett sabla otyg, Speedmasterns enorma låda är en anledning att avstå just den klockan. Farsan slänger lådor, farfar slängde nog sina lådor då de inte längre finns kvar med klockorna. Vill du inte köpa dem är det lugnt men om du vill hindra häleri finns det mer effektiva metoder.

• Like
Reactions: HSK
Vid inbrott osv är det ju inte helt ovanligt att boxar å handlingar plockas med klockorna..
Dessutom förfalskas "stämplade" cert osv.
Det verkar som om många har sån sjuk tilltro till cert å boxar. Bara för att en klocka säljes med cert och boxar behöver det inte betyda att klockan är grön om ens äkta..

Lättaste vore om man kunde kolla serienummer hos tillverkaren på ett smidigt sätt, likt de systemet tag heuer har på deras hemsida plus att man slår den på polisens register.

Jag tycker frågan redan har besvarats. De flesta som köper t.ex. en Rolex köper en lyxig accessoar. De är inte klocknördar, de flippar inte, de har inte flera klockor som de byter mellan, de planerar inte att sälja den från början. Om klockan tillbringar all tid på armen eller nattduksbordet så är lådan bara något som ligger och tar plats i ett skåp nånstans, och certet är en "garantihandling" som har gått ut. Och även om de kanske inte har klockan jämt så kanske de ha vett att ha den i t.ex. bankfack - där lådan inte får plats. 10 år senare är de borttappade eller kastade. (Och en "lag" på cert? En bisarr idé; jag kan inte ens komma på hur någon skulle kunna motivera det och få det förbi remissinstanserna m.m.)

Hej alla!

1. Varför saknar en stor del av alla Rolex som säljs på andrahandsmarknaden ofta originaltillbehör så som box, cert etc?
2. Hur vet man att de inte är stulna? Särskilt med alla klockstölder som varit på senare tid.
3. Vad kan man som köpare göra för att undvika att köpa stöldgods i dessa lägen?

1. Du har fått ett par fullt logiska svar, så där kan jag bara instämma. Vissa sparar kartongen till sina skor, andra inte. Det samma gäller klockor.
2. Ring polisen och kolla om den är stöldanmäld. Kontakta tillverkaren och undersök vart klockan såldes ursprungligen. Kolla med polisen i respektive land den kan ha passerat.
3. Köp nytt i butik. Det är antagligen det enda 100% skyddet. Det är för många parametrar som kan missas när det gäller en stulen klocka. Första ägaren ska ha sparat alla papper, nästa ägare lika så osv. Den som till slut blir bestulen måste ha alla tillgängliga serienummer med i stöldanmälan. Saknas original handlingar och serienumret på klockan kan det till och med visa sig att den varit stulen flera led bakåt i tiden i ett annat land (det finns exempel på forumet där så är fallet). Alternativet för dig är alltså att inte köpa utan alla handlingar och kolla hela klockans historia, är det värt besväret? Är det så alla borde göra? Borde det vara lag på detta? Det finns redan. https://lagen.nu/prop/2002/03:17
L4.790.4.12.2

Tillbaka
Topp