• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex utan handlingar

Kan en lag på cert vid försäljning vara en idé?

• Ja

Röster: 4 6.2%
  • Nej

Röster: 60 92.3%
  • Kanske

Röster: 1 1.5%

• Totala väljare
    65
  • Enkät stängd .
En tumregel som jag följer är att ifall en klocka kostar 15+kkr och är "yngre" än 10 år samt saknar cert, så är risken stor att klockan någon gång blivit stulen alternativt är en kopia.

Väldigt märklig regel imho. Sparar du själv kvitton, instruktionsböcker och kartong när du köper tex ny TV? Även fast vi klocknördar diggar cert och box är en klocklåda för gemene man säkerligen inte mer intressant än kartongen TVn kom i.

Väldigt märklig regel imho. Sparar du själv kvitton, instruktionsböcker och kartong när du köper tex ny TV? Även fast vi klocknördar diggar cert och box men för gemene man är en klocklåda säkerligen inte mer intressant än kartongen TVn kom i.

Tv-kartongen är den enda jag sparar. Skitjobbigt att flytta med den annars :)

Väldigt märklig regel imho. Sparar du själv kvitton, instruktionsböcker och kartong när du köper tex ny TV? Även fast vi klocknördar diggar cert och box men för gemene man är en klocklåda säkerligen inte mer intressant än kartongen TVn kom i.
Jag gör faktiskt det, ett bra tag iaf.

Hur mycket skulle ni säga att man förlorar på att inte ha cert på en gammal Rolex som man ska sälja? Jag funderar på att sälja min gamla 16610 men har enbart äkthetsbevis samt servicekvitto. Är det 10-20%?

Ett par tusenlappar på sin höjd, om ens det iom dina andra handlingar. Box och cert spelar dessutom ingen roll för ovetande köpare på tex Blocket.

Jag tycker frågan redan har besvarats. De flesta som köper t.ex. en Rolex köper en lyxig accessoar. De är inte klocknördar, de flippar inte, de har inte flera klockor som de byter mellan, de planerar inte att sälja den från början. Om klockan tillbringar all tid på armen eller nattduksbordet så är lådan bara något som ligger och tar plats i ett skåp nånstans, och certet är en "garantihandling" som har gått ut. Och även om de kanske inte har klockan jämt så kanske de ha vett att ha den i t.ex. bankfack - där lådan inte får plats. 10 år senare är de borttappade eller kastade. (Och en "lag" på cert? En bisarr idé; jag kan inte ens komma på hur någon skulle kunna motivera det och få det förbi remissinstanserna m.m.)

”Bisarr idé” är väl att ta i? Man köper väl inte en bil utan att få registreringsbeviset, men en klocka för över 100K verkar folk gladeligen betala för utan att veta var den kommer ifrån? Förstår att det är en grov liknelse men ändå.

Vill inte länka men en snabb googling visar att det finns både blanka cert och möjlighet att beställa cert printade med rätt modellnamn, ad, ref och serienummer. Är rädd att många lägger för stor vikt vid handlingar - om det går att fejka en klocka går det att fejka både plastkort och deras motsvarigheter i papper.

”Bisarr idé” är väl att ta i? Man köper väl inte en bil utan att få registreringsbeviset, men en klocka för över 100K verkar folk gladeligen betala för utan att veta var den kommer ifrån? Förstår att det är en grov liknelse men ändå.
Ett exempel. En BMW M5 stjäls i Sverige, fraktas ner till exempelvis Estland. Där får den nytt chassinummer och ett nytt regbevis görs i det lilla tryckeriet i källaren. Bilen importeras till Finland av bulvaner till verkstaden i Estland. En Svensk firma som köper importerade lyxbilar tar den hem till Sverige igen och gör en ny besiktning. Du köper nu en stulen bil av en etablerad begagnathandlare...

Jo, lite grov liknelse. Förutom ren brottslagstiftning, så är det främst tre saker man lagstiftar om: Saker som som har med allmän säkerhet och hälsa att göra (vapen, vissa kemikalier, o.dyl.), samhällsviktiga saker (som infrastruktur), och saker som beskattas. Bilar kan delvis räknas till flera av kategorierna. Klockor, inte till någon. Att priset är högt är ovidkommande, du kan köpa en antik byrå för 200 tusen också, utan några speciella handlingar. Att folk sedan gör det utan tillräcklig koll är inte en fråga för lagstiftarna.

Senast ändrad:
Ett exempel. En BMW M5 stjäls i Sverige, fraktas ner till exempelvis Estland. Där får den nytt chassinummer och ett nytt regbevis görs i det lilla tryckeriet i källaren. Bilen importeras till Finland av bulvaner till verkstaden i Estland. En Svensk firma som köper importerade lyxbilar tar den hem till Sverige igen och gör en ny besiktning. Du köper nu en stulen bil av en etablerad begagnathandlare...

Hemskt så klart men en mycket mer avancerad process än att stjäla en klocka i en trappuppgång under vapenhot och sedan lägga ut den på blocket eller dylikt utan handlingar.

Flesta klockköp är som annan konsumption impulsiv. Människor är ganska slarviga också överlag, man tappar bort saker osv. Nyrika företagare, skådisar, idrottstjärnor och dylika grupper är kanske inte så långsiktigt tänkande som en klocksamlare.

Sen momsfuskas det en del världen över och då slängs oftast handlingarna.

Istället för lag på cert kanske man bara skulle ha digitala certifikat.

Har bara handlat vintage och för är det mer undantag att det finns något kvar förutom själva klockan. Klockorna har haft mellanhänder efter så många år och även om de inte skulle ha haft det har ägaren säkert förlagt det någon gång under livets gång. Kanske tillslut tröttnat på det och slängt bort den. Man blir less på prylar tillslut.

En modernare klocka från t ex Rolex. Där hade jag dragit öronen åt mig om box och certifikat saknas. Det är idag allmänt känt att folk vill ha box och cert vid försäljning, vilket kanske inte var fallet förr. Gäller väl de senaste 20- 25 åren åtminstone. Fast där gör ju tiden sitt precis som med vintage klockorna. Man får helt enkelt kolla upp objektet noga så att det inte är stulet. Det kan ju vara stulet ändå inklusive alla tillbehör så det är ju ingen garanti för något.

Service böcker på bilar. Ja, det kanske är något som har varit viktigt i Sverige att den följer med. Åker man ner till Italien så var servicebok inte så väsentligt. Den var inte ens stämplad många gånger. Kanske hade ägaren bara kvitton på utförda service.

Om vi inte talar om samlare objekten där skick, historik och dokumentation är en viktig del då spelar box, cert, inköpskvitto eller service boken till den där bilen väldigt liten roll över tid.

Köparen är mer intresserad av vad som är gjort i närtid och skicket på objektet. Det är svårast att lyfta skicket där.

Papper, boxar, serviceböcker. Det kan man förfalska.

Hur många vet med säkerhet att de grejer de fick med en 40- 50 åring vintage klocka verkligen var det som klockan levererades med till första köparen? Klockan har växlat ägare från honom, till någon anhörig, hamnat hos någon utanför familjen vidare till mellanhänder och nya ägare till sista köparen.

Hemskt så klart men en mycket mer avancerad process än att stjäla en klocka i en trappuppgång under vapenhot och sedan lägga ut den på blocket eller dylikt utan handlingar.
Absolut är det det, men det belyser problemet som finns när man inte köper nytt i butik. Det är helt enkelt väldigt svårt att veta hur det ligger till. Har du läst länken jag bifogade?

Absolut är det det, men det belyser problemet som finns när man inte köper nytt i butik. Det är helt enkelt väldigt svårt att veta hur det ligger till. Har du läst länken jag bifogade?

Lagen behandlar godtrosförvärv. Om det är något annat du syftar på får du gärna hänvisa till kapitel och paragraf.

Flesta klockköp är som annan konsumption impulsiv. Människor är ganska slarviga också överlag, man tappar bort saker osv. Nyrika företagare, skådisar, idrottstjärnor och dylika grupper är kanske inte så långsiktigt tänkande som en klocksamlare.

Sen momsfuskas det en del världen över och då slängs oftast handlingarna.

Istället för lag på cert kanske man bara skulle ha digitala certifikat.
Tanken är att det ska vara lag på att ha cert vid klockförsäljning är bara löjlig. Ungefär som att man ska spara kvitton och taggar och lappar till allt annat man köper. Som många redan har skrivit så är klockor verkligen bara en i mängden av många prylar för den stora massan av köparen. Vissa slänger dom medvetet och i vissa fall försvinner saker vid flytt m.m.
Däremot digitala certifikat är ingen dum idé och det finns väl redan ett par tillverkare som börjat anamma det? Ger ju en helt annan spårbarhet och trygghet för framtida ägare att kunna följa leden bakåt.

Du startade en tråd med dels frågan om det borde stiftas en lag på cert vid försäljning. Utfallet i omröstningen så här långt kanske inte är vad du önskade eller trodde, men den talar ändå sitt tydliga språk. Min länk visar att det redan finns lagstiftning som gör en sån lag överflödig för dig som köpare. Hur mycket du verkligen vill sätta dig in i ämnet vet jag inte, men att jag skulle leta specifika paragrafer åt dig när du kan läsa själv känns lite sådär... Nu överger jag tråden och önskar alla en trevlig valborg :)

Du startade en tråd med dels frågan om det borde stiftas en lag på cert vid försäljning. Utfallet i omröstningen så här långt kanske inte är vad du önskade eller trodde, men den talar ändå sitt tydliga språk. Min länk visar att det redan finns lagstiftning som gör en sån lag överflödig för dig som köpare. Hur mycket du verkligen vill sätta dig in i ämnet vet jag inte, men att jag skulle leta specifika paragrafer åt dig när du kan läsa själv känns lite sådär... Nu överger jag tråden och önskar alla en trevlig valborg :)

Huruvida resultatet är vad jag trodde eller önskade är inte relevant. Jag ställer frågan för att skapa diskussion/debatt kring ett ämne jag är nyfiken på. Det betyder inte att jag är påläst eller insatt i ämnet, det har jag inte heller påstått. Om man länkar till en lag som är flera sidor lång med ett påstående är det väl inte orimligt att be om en hänvisning/förklaring?

Trevlig Valborg! :)

Varför skulle en sån sjukt oviktig i-landsfråga lagstiftas?

Min tanke från början var väl för att göra handel med stulna klockor oattraktivt och på så sätt få ned antalet klockstölder. Måste vara hemskt att vara med om att komma till sin trappuppgång där en kriminell väntar med ett vapen och genom hot/våld roffar åt sig ens klocka.

Är självklart öppen för att höra om ev. alternativa lösningar (tex. riktlinjer från tillverkarna och/eller digitala cert) frågan var retorisk.

Min tanke från början var väl för att göra handel med stulna klockor oattraktivt och på så sätt få ned antalet klockstölder. Måste vara hemskt att vara med om att komma till sin trappuppgång där en kriminell väntar med ett vapen och genom hot/våld roffar åt sig ens klocka.

Är självklart öppen för att höra om ev. alternativa lösningar, frågan är retorisk.
Du/ni förutsätter att klockorna säljs genom traditionella försäljningskanaler. Jag har så klart ingen insikt i hur det går till men jag är rätt övertygad om att de flesta stulna lyxklockor byter ägare inom den egna kretsen och/eller exporteras till andra länder där det är svårare att verifiera äktheten och förväntningar på cert osv. inte lika höga.

Du/ni förutsätter att klockorna säljs genom traditionella försäljningskanaler. Jag har så klart ingen insikt i hur det går till men jag är rätt övertygad om att de flesta stulna lyxklockor byter ägare inom den egna kretsen och/eller exporteras till andra länder där det är svårare att verifiera äktheten och förväntningar på cert osv. inte lika höga.

Inte heller insatt men det är väl rätt sannolikt att det är så det går till i en del fall.

Tillbaka
Topp