• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex & vintage case.

Gjorde Rolex någon gång sina case för hand? Eller har dom alltid stansat ut dom?

Jag har sökt nu ett bra tag efter en fin opolerad 1675 och hittade en lokalt :). Nyservad för knappt ett årsen, det är en 68'a (bilder inom kort) men under mitt sökande så har jag sett en massa olika former på vintage casen. Inga stora diffar men tex luggar som är någon mm tunnare en den andra, crown gardsen är ojämn den över lite tjockar en den undre ect ect.

ta tex den här på blocket nu (över crown gard tjockar en undre)

http://mobil.blocket.se/stockholm/Rolex_GMT_1675_50448920.htm?ca=15&w=3

Den är från 78, så den här måste ju vara dålig polerad!!! Killen som säljer skickade mig nya bilder och där ser man klart och tydligt vad jag pratar om, men skit samma nu!

Min fråga var ju, har rolex alltid stansat.

Här ser ni nya bilder från den på blocket.

Ser ni vad jag pratar om?

0363B1BB-214A-4B74-9ED9-BB54727D0345-4125-000004B081CD0A9C_zps423481eb.jpg

ACE0EFEB-507F-43B7-9CC7-888785C17710-4125-000004B07A0E6E20_zps5f5f758d.jpg

Är man för petig när man snöar in på såna små detaljer?

Stansas de verkligen, skulle gissat på att de gjuts. Men ingen anig ang handgjorda, känns ju inte som det är något man har gjort med armbandsur mycket över lag

Stansa elle gjuts, skit samma :D
Haha verkligen inte ;p De kanske fräses ut nuförtiden vad vet jag. Kan bara komma på tre anledningar till varför det ser ut som du påpekar:
1. Det ska vara så, Rolex deaignade det så.
2. Någon har polerat sönder boetten.
3. Om de gjuts så kan det ha varit i slutet av gjutformens liv (då de brukar ha ändrats en del) fast man tycker kanske att de inte borde gått genom eventuell kvalitetskontroll

Guldboetterna stansades ut för att sedan fräsas och efterpoleras. Om man även stansar ur stålboetterna eller om man skär ut dem vet jag ej. Känns inte som att de gjuts då det är så mycket svårare att kontrollera metallens egenskaper då.

OT: Rolexboetterna handpolerades förr och därför kan det skilja en del mellan bandhorn och kronskydd. Däremot är det nästintill omöjligt att avgöra om en boett är opolerad. Att 60-talsboetter är opolerade är extremt ovanligt.

Gamla klockor har slipats ner, gång efter gång, för att ta bort repor och ojämnheter, tillslut tappas formen bort.

Vi är många som är av uppfattning att även helt nya klockor från den tiden såg lite olika ut ifrån fabrik då slipningen av kanterna lär ha utfördes manuellt, vilket låter rimligt i mina öron.

Guldboetterna stansades ut för att sedan fräsas och efterpoleras. Om man även stansar ur stålboetterna eller om man skär ut dem vet jag ej. Känns inte som att de gjuts då det är så mycket svårare att kontrollera metallens egenskaper då.

OT: Rolexboetterna handpolerades förr och därför kan det skilja en del mellan bandhorn och kronskydd. Däremot är det nästintill omöjligt att avgöra om en boett är opolerad. Att 60-talsboetter är opolerade är extremt ovanligt.

Snick snack. Jag ser hela tiden opolerade klockor säljas. Min är ju t.ex garanterat opolerad, säljaren sa ju det.

:D

Så är det nog ja, tänkte mest för att skulle det bara stansas skulle det inte gått att göra formen. Och det skulle inte skiljt på formen om det inte varit medvetet. Trodde kanske att de gjöt för att få färre moment

Filmen i tråden visar förstås hur det går till numera, men före CNC-maskinernas och robotarnas tid så handlade slipningen och poleringen om mänskligt hantverk. Därför finns det skillnader i boetternas form. Skillnader kan ses också på så sena modeller som förra generationens sportisar. Jag har själv sett det på flera helt nya modeller. Vi pratar förstås om bråkdelar av millimetrar.

Blocket-klockan är för övrigt polerad efter att den lämnade Geneve för många år sedan. Det syns bland annat kring boetthålen.

Var för övrigt en diskussion för några år sedan på VRF, om jag minns rätt, som handlade om att Tudor-boetterna var boetter som inte hade blivit tillräckligt bra för att bli Rolexar... Men om man ska tro på det eller ej är väl upp till var och en. Visades dock många olika jämförande boetter.

Och som sagt. Min egen erfarenhet säger att skillnader finns på identiska samtida klockor.

Mvh A

Underbart - jag är ägare av denna 1675:a idag, köpte den för drygt ett år sedan. Jag och Peter på RobE är övertygad om att den är opolerad. Vid polering blir kanterna aningen rundade då polertrissan är tjock och mjuk. I övrig är alltid de högra hornen tunnare (även på nya Rolexar) än de vänstra. Detta av kosmetiska skäl för att kompensera för kronan som får den högra sidan att se tjockare ut. Detta är som tydligast på 116520.

Fotnot: vad som gör denna 1675:a unik är att den har en MK2 tavla (som användes under bla 1977) vilket gör den igenkänningsbar för att vara från 1978.

Underbart - jag är ägare av denna 1675:a idag, köpte den för drygt ett år sedan. Jag och Peter på RobE är övertygad om att den är opolerad. Vid polering blir kanterna aningen rundade då polertrissan är tjock och mjuk. I övrig är alltid de högra hornen tunnare (även på nya Rolexar) än de vänstra. Detta av kosmetiska skäl för att kompensera för kronan som får den högra sidan att se tjockare ut. Detta är som tydligast på 116520.

Fotnot: vad som gör denna 1675:a unik är att den har en MK2 tavla (som användes under bla 1977) vilket gör den igenkänningsbar för att vara från 1978.
Hur vet du att det är din klocka? Tycker den absolut ser ut att ha blivit polerad!

jag håller med om att det ser ut som en inåtbuktning vid hålet, vilket isåfall skulle tyda på en polering - men vid närmare granskning så är ytan helt plan (i verkligheten). Nu kan jag inte säga med 100% säkerhet att det är samma klocka men mycket tyder på det..

förövrigt kan tilläggas att rolex övergick från 316-legeringen till 904 år 1986. 316-stålet är vanligt bestickstål som "relativt lätt" korroderar vilket ofta kan skådas när bakboetten skrivas bort.. När det kommer till poleringen av boetterna förr i världen justerade operatörerna in fixturen för hand medans idag görs detta mha robotar vilket skapade unika exemplar förr, more or less.

förövrigt kan tilläggas att rolex övergick från 316-legeringen till 904 år 1986. 316-stålet är vanligt bestickstål som "relativt lätt" korroderar vilket ofta kan skådas när bakboetten skrivas bort.. När det kommer till poleringen av boetterna förr i världen justerade operatörerna in fixturen för hand medans idag görs detta mha robotar vilket skapade unika exemplar förr, more or less.
Om du vill ha ett utlåtande om ditt ur är det bara att lägga upp en bild. Opolerade 1675or finns det inte gott om...

Svårt att få skärpa på bilderna - det blir oklart men här kommer ett tappert försök;
http://postimg.org/image/kfrfhlfyr/
http://postimg.org/image/67wlr1zhp/

Den senare bilden är något tydligare (det övre hornet)..
Försök att få bättre skärpa. Ta bilder på bandhornens struktur på ovansidan. Ta också bilder på insidan av bandhornen, där ändlänkarna vanligen sitter. Samt på undersidan av bandhornen - som brukar vara ganska vass. Då ska det nog gå att avgöra om klockan har blivit slipad av någon som kan.

Med de bilder du postar går det inte att säga annat än att den ser såväl slipad som polerad ut, efter att den lämnade fabriken. Även om du menar att boettsidorna är raka, så beskriver dina bilder något annat.

Oavsett så är Rolex 1675 trevliga klockor.

Försök att få bättre skärpa. Ta bilder på bandhornens struktur på ovansidan. Ta också bilder på insidan av bandhornen, där ändlänkarna vanligen sitter. Samt på undersidan av bandhornen - som brukar vara ganska vass. Då ska det nog gå att avgöra om klockan har blivit slipad av någon som kan.

Med de bilder du postar går det inte att säga annat än att den ser såväl slipad som polerad ut, efter att den lämnade fabriken. Även om du menar att boettsidorna är raka, så beskriver dina bilder något annat.

Oavsett så är Rolex 1675 trevliga klockor.
Vad innebär en slipning i relation till en polering?

Vad innebär en slipning i relation till en polering?
Med slipning menar jag en grövre bearbetning. Polering är finare. Vanligen säger man "polering" om våde det ena och det andra.

Om en boett har farit illa, då börjar man med hårda verktyg för att återställa formen. Sedan polerar man. Man borstar också, för att applicera finnish som inte är blank (polerad).

Tillbaka
Topp