HerrErpa
Basic
Syftar på en väl tilltagen fasettpolering..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Syftar på en väl tilltagen fasettpolering..
Lapping har vi på forumet men känner inte till någon som lasersvetsar klockor på rutin.Är det någon som har en aning om "lapping" och lasersvets utförs av någon händig entusiast i Sverige?
Nu hör den väl inte hemma här men tycker den ser bra ut? Kan iofs inte modellen men det är ingen svensk AD som polerat den iaf.Vad tror ni om denna 16610? Nyhyvlad skulle jag tro.
https://klocksnack.se/threads/rolex-submariner-16610.48712/
Haha. Har du bra koll på detta, anser du?Dom tidigare 1675rna (t.o.m 1972) hade mer tilltagna fasetter men den där har farit illa - det är uppenbart!
Märklig kant det där ja.Saknas ju massa metall på kanten?
Nä, ingen vintage så klart. Tror inte 90 talare har såna bevels. Tillhyvlad enligt vintagepreferenser tror jag.Nu hör den väl inte hemma här men tycker den ser bra ut? Kan iofs inte modellen men det är ingen svensk AD som polerat den iaf.
Så är det säkert, men gjort riktigt bra. Bättre än svenska AD som rundar till sportboetterna.Nä, ingen vintage så klart. Tror inte 90 talare har såna bevels. Tillhyvlad enligt vintagepreferenser tror jag.
Ja, det är snyggt! Du blir nästan sugen på en 16610 låter det somSå är det säkert, men gjort riktigt bra. Bättre än svenska AD som rundar till sportboetterna.
De hade pyttesmå bevels, som jag personligen tycker är rätt snygga. Den på annons ser fortfarande ut att ha blivit polerad, så du har troligtvis helt rätt, men det är snyggt och relativt korrekt gjort enligt mig.Nä, ingen vintage så klart. Tror inte 90 talare har såna bevels. Tillhyvlad enligt vintagepreferenser tror jag.
Beror på. Anser du att den blivit lasersvetsad eller inte?Åsiktsfråga - vad anser ni om en vintage rolex 5513/glossy i mycket bra skick från ~86 fast med icke rätt tidsstämplad länk (93150)? (alltså ersättningslänken håller exakt samma karaktär där endast årsstämpeln skiljer sig)
den är inte lasersvetsad utan bara lite använd..Beror på. Anser du att den blivit lasersvetsad eller inte?
hur vet du det då?den är inte lasersvetsad utan bara lite använd..
hur vet du att du inte drömmer detta?hur vet du det då?
Okej. Men du bedömde ju nyss en klocka, som kom från originalägaren i originalskick så sent som i somras, som lasersvetsad.hur vet du att du inte drömmer detta?
Intution, känsla och erfarenhet konfidensintervallar min höft på 99.9%-nivån (sagt under ljuset att jag sett både bra och mindre bra lasersvetsningar)..!
Du får nog faktakontrollera bättre - jag har bara varit medlem här i tre veckor!!Okej. Men du bedömde ju nyss en klocka, som kom från originalägaren i originalskick så sent som i somras, som lasersvetsad.
Hahaha. TrollDu får nog faktakontrollera bättre - jag har bara varit medlem här i tre veckor!!
insiktfullt om du åsyftar dig själv!Hahaha. Troll
Välkommen till Klocksnack @HerrErpa
Din forumupplevelse underlättas nog lite om du uttrycker dig lite tydligare, mindre plumpt och faktiskt lyssnar till vad som sägs. Starta gärna enskilda trådar för ärenden så blir det lättare att svara. Menar inte att läxa upp men det kommer inte att hjälpa dig med den attityd jag ser i tråden. Vi är alla vänner här på vintage så andas ett par gånger så börjar vi om.
Din 1675:a är alltså opolerad, från 1978 samt har en mk2-tavla? Det skulle vara roligt att få fler bilder på den. Vad har du för serienummer på den?
Absolut. Tycker att du kan kamma till dig så börjar vi om. Gillar du vintageklockor så kommer du att trivas här. Jag blir bara lite förundrad av din attityd.Skön replik Per - sådär lätt förminskande men men, jag kan ha fel .. (det verkar åtminståne vara en ryggdunkartråd än så länge)..
Absolut. Tycker att du kan kamma till dig så börjar vi om. Gillar du vintageklockor så kommer du att trivas här. Jag blir bara lite förundrad av din attityd.
För att återgå till ämnet så är din klocka fin. Den är dock polerad med största sannolikhet. Jag blir också oroad när du säger 1978 då det är väldigt, väldigt sent för en mk2-tavla. Vad har du för serienummer på klockan? Om du nu är intresserad av feedback på den? Blir lite osäker.
Jag menar absolut inte att dissa din klocka men varför säger du att det är extremt ovanligt med en mk2 i en klocka från -78? Har du något som säger dig att det är korrekt? I min värld så är det självklart att den blivit bytt då -78 är flera år efter vad som är normalt. Att klockor har senare tavlor är lättförklarat iom de fått dem bytta under service men att de har tidigare tavlor är sällan ett jättebra tecken. När du säger -78, vad har du för serial då? Jag förväntar mig mk2 kring 2-3m. Inte mycket senare än så.då lånar jag din kam om det går för sig
Ja det stämmer - en MK2-tavla på en 1978, vilket är ovanligt (de användes under 1977 rätt flitigt dock). Beträffande poleringar - givetvis kan den ha fått sig en kyss av en polertrissa, men den är ändock rak och har orginalfasetter kvar (om än små) samt att hålen inte blivit ovala vilket enligt mig är ett gott tecken med tanke på hur sällsynta 1675r är i dessa dagar.. Dessvärre har jag inga vettiga bilder och har svårt att ta bra bilder på den..