• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex vs VC - kronografkampen

Vilken hade du valt?

  • Rolex Daytona

    Röster: 53 32.3%
  • VC Overseas Chrono

    Röster: 111 67.7%

  • Totala väljare
    164

Niklas

Rolex
2-Faktor
Har lite svårt för båda.
VC med sina nersjunkna datumhjul och osymetrisk större högra sub-dial.
Och Daytonan med osymatriska övre sub-dials som sitter för högt upp.

Med det sagt så kan jag ändå offra mig och lägga till båda i samlingen :)
 

Kson

Patek
2-Faktor
Min röst läggs på VC för att klockan enligt min uppfattning är ovanlig och ser bättre ut :)
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
VC är coolare, ovanligare, snyggare. Senaste två gångerna jag flugit har passageraren på andra sidan gången haft Daytona på sig.

Tror det mesta är Nymans fel. Med fler ADs hade AP och VC ökat markant.

Håller också med vad gäller att VC är det roligare alternativet och då främst guldarn utan länken. Glasringens utformning är nog för att ta upp formerna i deras logotyp.
Sedan är det säkert så att fler AD här i Sverige skulle lyfta intresset för märket men undrar varför du tycker att det är Nymans fel att det inte finns fler?
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Jag visste när jag såg namnet på tråden att Rolex går bort, men ack vad fel jag hade.

Det var i sig bara för valet av modeller, då jag inte gillade VC:n alls, så Rolexen vinner på VO.

I normala fall vinner VC alla dagar i veckan.
Den enda som fått mig att höja på ögonbrynen nu senast, var den nya Rolexen som de tre köpte häromdagen, för den var riktigt snygg.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Vacheron alla gånger, varför ?? Märkets oöverträffade historia :)
Min farmors far hette dessutom Konstantin, enbart stål modellen dock, jag är ingen kalif.
 

UNO

Panerai
Daytona är Rolex och Rolex är Porsche.
Mkt bra, inte bäst men mkt bra och built to last, driftsäker och lätt att få servad och lagad.
Tillförlitlig i alla aspekter vinner framför exklusivitet då detta inte sällan innebär risker.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Intressant att Overseas får en del kritik i kommentarerna, men tittar man på omröstningen leder den över Daytonan med knockoutsiffror..
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Vore i och för sig kul att testa en VC, men i så fall på läder (och inte kronografen i så fall).
Daytonan är en klocka jag gärna vill tycka om, men när jag provar den känns den liten och lätt, och inte alls lika åtråvärd in praktiken som i teorin.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
VCn är grym. Gillar nästan allt med den. Förutom storleken. Den kommer jag aldrig kunna bära.
 

Simpatico

Rolex
Min röst lades på VC.
Skall dock tilläggas att jag bara har bilderna att gå på. Har inte sett och klämt på någon av modellerna.
Båda modellerna är väldigt fina och har sin charm.
Motiveringen till just VC blir nog: att det händer mer i och runt tavlan. Mer detaljer och den sällan underskattade
"smygeffekten".
Rolexen blir lite av "den nya Volvo SUVen". Lite exlusiv, pålitlig och förädling av en klassiker.
Medans Vacheron blir den där sportbilen man inte kommer ihåg modell namnet på. Men man gillar linjerna, detaljerna
och att den oxå är lite exlusiv.
 

Carolin

Cartier
Gubbens VC med gamla länken på min arm.
stor.JPG

...och en på gubbens handled.
VC6.JPG
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
VCn, snyggaste länken, tveklöst.
MEN, jag har ändrat mig på en punkt. Testade en i Köpenhamn förra veckan ...länken är helt för bred och tjock. Den blir klumpig...
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Vore i och för sig kul att testa en VC, men i så fall på läder (och inte kronografen i så fall).
Daytonan är en klocka jag gärna vill tycka om, men när jag provar den känns den liten och lätt, och inte alls lika åtråvärd in praktiken som i teorin.
Fick exakt samma känsla när jag provade Daytona hos AD här på Island. Men det var en lättnad egentligen, insåg att jag ditintills fallit föga för hypen. Nu kan jag spara till andra roligare klockor !
 
Topp