• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex YM 16622 eller Sub 16610

HerrHatt

Omega
Jag är ute efter att köpa mig min första Rolex, vilket känns skitkul och spännande.
Nu har jag lyckats filtrera ner det stora urvalet av klockor till dessa två modellerna. Alltså 16622 eller 16610.
Jag har läst på allt jag kan hitta kring dessa två superfina klockorna. Platinum vs keramisk, 100m vs 300m osv osv

Fördelarna jag har kommit fram till för mig är:

Sub 16610
En klassiker med en gedigen historia.
Den "sticker" inte ut lika mkt. Bra eller dåligt, svårt att säga.
Mindre polerade ytor vilket gör det mer "tålig" för dagligt bruk.

YM 16622
Lite unikare
Gillar den polerade/opolerade länken.

Det man ska veta är att det kommer att vara min enda klocka då jag precis gjort mig av med min Speedy.

Vad har ni för erfarenhet av dessa två modellerna?
Fungerar någon av dessa två modellerna till både dressad stil och så som till T-shirt?
Uppfattar man YM 16622 som "blingig"?

Uppskattar all typ av feedback.
 

Schildfat

Cartier
Jag had båda modellerna. Tycker 16610 känns mer dressad då jag upplever den som en aning mindre och den är inte lika "blingig". 16622 har faktiskt varit min daily nu senaste året, haft den allt från de djupaste haven i Malta till kontoret :) Fungerar till det mesta!
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Här jämförs just de två modellerna:
Själv gillar jag nog subben lite mer om jag skulle välja mellan just dessa referenser. Tycker sexsiffriga YM är riktigt trevliga dock.
 

HerrHatt

Omega
Här jämförs just de två modellerna:
Själv gillar jag nog subben lite mer om jag skulle välja mellan just dessa referenser. Tycker sexsiffriga YM är riktigt trevliga dock.
Går även i tankarna om att skulle det bli en YM 16622 så skulle jag byte till den nya gråa tavlan (från ref 116622) i samband med en tryck/vatten-service. Eller anser man att det är fel?
 

HerrHatt

Omega
Jag had båda modellerna. Tycker 16610 känns mer dressad då jag upplever den som en aning mindre och den är inte lika "blingig". 16622 har faktiskt varit min daily nu senaste året, haft den allt från de djupaste haven i Malta till kontoret :) Fungerar till det mesta!

Härligt att höra! Lutar faktiskt lite mer emot en YM. Uppskattar all feedback man kan få.
 

jabla

Sarlacc
Har båda och som enda klocka skulle jag inte välja Subben.
Tycker YM sitter skönare med sina mer böjda bandhorn och länken med solida länkbitar.
Däremot tycker jag det är en styggelse att byta platinatavlan mot en blå.
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
YM sitter som gjutet på mig och den är lite roligare än subben:)
Har du provat båda på armen?
Det är där det avgörs :)

Men oavsett så är det två gedigna ur så du landar inte snett hur du än gör:)
 

PhilipH

Cartier
2-Faktor
Vilken är du mest sugen på själv?
Ingen av dem är kostymklockor men går att bära med kostym om man vill. Samtidigt funkar båda lika bra med t-shirt och jeans.
Vattentätheten är egentligen inget att jämföra, 10ATM är allt man behöver för hobbydyk förutsatt att packningarna är täta.
Vilken du än väljer så är det inte ett problem att sälja den ena och köpa den andra om du skulle ångra dig :)
 

HerrHatt

Omega
Vilken är du mest sugen på själv?
Ingen av dem är kostymklockor men går att bära med kostym om man vill. Samtidigt funkar båda lika bra med t-shirt och jeans.
Vattentätheten är egentligen inget att jämföra, 10ATM är allt man behöver för hobbydyk förutsatt att packningarna är täta.
Vilken du än väljer så är det inte ett problem att sälja den ena och köpa den andra om du skulle ångra dig :)

För ett par veckor sedan så kändes det som det var 16610 som det skulle bli men nu den senaste tiden så lutar det mer åt YM och speciellt efter jag provade den här för någon vecka sedan. Valet kännes svårt just nu. Sålde precis min Speedmaster så nu måste jag bestämma mig helt enkelt.
Tack för all övrig Info!
 

HerrHatt

Omega
Har haft båda, men 16610 vinner alla dagar i veckan:)
Mitt största problem är PCL-polerade mittlänkar, en dealbreaker, extremt känsliga för både repor och fingeravtryck;)
Okej,
Spontant tänker jag att det är snyggast men har dock aldrig haft en länk som är så mkt polerad. Det är just detta som är mitt orosmoment med YM i förhållande till sub.
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Hej,
Ja och nej, har provat YM i olika serier 16622, 1166xx (två ton) samt Sub i 116610 men faktiskt aldrig 16610. Måste försöka prova den inom kort.
Försök få lite arm tid på den så löser det sig :)
Sen är det lite av charmen, man vet inte alltid men man kör, då kan man prova och känna efter, funkar det inte då flippar man utan större förlust.
Och det är sällan man hittar rätt på första, så det är en naturlig del av processen, var inte rädd för valet, det kan inte bli "fel".
Det är en del av din horologiska utveckling :)
 
Topp