• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad säger ni om vintage-länkar (oyster och jubilee)? Är de tillräckligt solida för regelbunden användning under många år och är den enda skillnaden att dom är lättare/rassligare än dom nya om man håller länkarna rena och bär dom lagom tight? Eller slits dom mycket snabbare?

Har endast burit moderna rolex men vill även testa vintage då många äldre modeller ser snyggare ut. Är dock lite orolig för att dom ska kännas rassliga och stretcha snabbt. Är det en vanesak?

Bild på en äldre jubilee-länk med lagom stretch.
1764614092306.png

Vad säger ni om vintage-länkar (oyster och jubilee)? Är de tillräckligt solida för regelbunden användning under många år och är den enda skillnaden att dom är lättare/rassligare än dom nya om man håller länkarna rena och bär dom lagom tight? Eller slits dom mycket snabbare?

Har endast burit moderna rolex men vill även testa vintage då många äldre modeller ser snyggare ut. Är dock lite orolig för att dom ska kännas rassliga och stretcha snabbt. Är det en vanesak?

1764614092306.png
Beror på vad du menar med "många år". Jag använde min första Datejust dagligen mellan 1990 och 2010. Den blev rassligare under tiden, men också mycket bekvämare. Som de där gamla jeansen man drar sig för att slänga...

1764614092306.png
Skulle snarare säga att de håller bättre. Slits snyggare/jämnare iaf.

Ångest över att stå på väntlista för en ädelgulds daytona med stundande prisjusteringar iochmed guldets värdeökande och tariffs. (Ghost för den som undrar).

1764614092306.png
Provade faktiskt en 16030 som jag funderar lite att buda på, på kaplans. Länken är ju vintage men inte alls särskilt rasslig på detta ex som var i fint skick. Länken/klockan är mer följsam och lätt, men kvaliten känns bra.

Provade en annan datejust som var i ganska dåligt skick för längesen som fick mig tappa intresset för vintage, men här vände det helt.

Skicket är superfint, det enda som gjorde mig osäker är priset, lägsta möjliga bud ger ett slutpris på 60k inkl provision samt att jag egentligen hade velat ha en ljus tavelfärg. Jag har redan en svart datejust 126200. Känns som att jag betalar maxmaxpris om jag även ska köpa till en extra tavla. Länken var i bra skick - lite använd men inte så mycket stretch. Inkl box men utan cert.

Mer värt att vänta ut ett bra prisvärt ex med rätt tavla här på KS? Har ingen stress egentligen, letar efter en 16030/16220.

IMG_1867.jpeg
IMG_1870.jpeg
IMG_1871.jpeg
IMG_1868.jpeg

Provade faktiskt en 16030 som jag funderar lite att buda på, på kaplans. Länken är ju vintage men inte alls särskilt rasslig på detta ex som var i fint skick. Länken/klockan är mer följsam och lätt, men kvaliten känns bra.

Provade en annan datejust som var i ganska dåligt skick för längesen som fick mig tappa intresset för vintage, men här vände det helt.

Skicket är superfint, det enda som gjorde mig osäker är priset, lägsta möjliga bud ger ett slutpris på 60k inkl provision samt att jag egentligen hade velat ha en ljus tavelfärg. Jag har redan en svart datejust 126200. Känns som att jag betalar maxmaxpris om jag även ska köpa till en extra tavla. Länken var i bra skick - lite använd men inte så mycket stretch. Inkl box men utan cert.

Mer värt att vänta ut ett bra prisvärt ex med rätt tavla här på KS? Har ingen stress egentligen, letar efter en 16030/16220.

IMG_1867.jpeg
IMG_1870.jpeg
IMG_1871.jpeg
IMG_1868.jpeg

Hade hellre väntat och köpt en med den tavla jag vill ha. Brukar dyka upp då och då.

Hej på er,

Jag har en kollega som besitter en 116660 med den blåskiftande urtavlan. Den är i något risigt skick sett till ytan. Hon är osäker på om hon har tillgång till box och dokument. Jag är själv ingen Rolex-expert. Är mer van vid Omega.

Några frågor uppstår då jag erbjudit mig att antingen köpa den eller hjälpa henne sälja den:

• Vad är prisspannet på den modellen idag utan box och papper?
• Vad är prisspannet med box och papper?
• Vad skulle en service kosta på den modellen?
• Övrigt att tänka på gällande modellen?

Tack på förhand!

IMG_13891.jpeg
IMG_6735.jpeg
IMG_6736.jpeg

• Like
Reactions: SPM
Hej på er,

Jag har en kollega som besitter en 116660 med den blåskiftande urtavlan. Den är i något risigt skick sett till ytan. Hon är osäker på om hon har tillgång till box och dokument. Jag är själv ingen Rolex-expert. Är mer van vid Omega.

Några frågor uppstår då jag erbjudit mig att antingen köpa den eller hjälpa henne sälja den:

Tack på förhand!

IMG_13891.jpeg
IMG_6735.jpeg
IMG_6736.jpeg
Har inget direkt svar avseende priset men för att få en fingervisning kan du leta efter samma modell på Chrono 24 och sedan dra av runt 15% på de priserna du ser där. Då borde du få ett rättvist pris.

En helservice för en vanlig sub ligger runt 10 på Nymans. Kanske aningen mer på den där. Det jag dock skulle gjort i det här specifika läget är att ta den till en AD och lämna in den för att få en offert på vad servicen kostar. Då öppnar de klockan och ser vad som behöver göras.

Har inget direkt svar avseende priset men för att få en fingervisning kan du leta efter samma modell på Chrono 24 och sedan dra av runt 15% på de priserna du ser där. Då borde du få ett rättvist pris.

En helservice för en vanlig sub ligger runt 10 på Nymans. Kanske aningen mer på den där. Det jag dock skulle gjort i det här specifika läget är att ta den till en AD och lämna in den för att få en offert på vad servicen kostar. Då öppnar de klockan och ser vad som behöver göras.
Tack för svar!

Ja, tanken är att kontakta en AD för att se över skicket som nästa steg. Tänkte bara få en fingervisning till en början för att se hur mycket jobb det är värt att lägga ner på det, eller värdet i att eventuellt köpa den själv.

IMG_1867.jpeg
IMG_1870.jpeg
IMG_1871.jpeg
IMG_1868.jpeg
Kör ba kör! Vit tavla är en fixide bara. Så tryck undan alla tankar på en vit tavla så slipper du komma fram till det själv den långa vägen 🥳 vänsterfil hela vägen 🤟👌

Hej på er,

Tack på förhand!

IMG_13891.jpeg
IMG_6735.jpeg
IMG_6736.jpeg
Skulle också ha lämnat in den och begärt kostnadsförslag på service (kostar runt 500,- om man inte vill gå vidare med kostnadsförslag). Jag servade precis min Sub 114060 och fick nedan kostnadsförslag på 11 900,- exkl. Polering. Känns ganska troligt att de vill byta bezel och glas för att garantera funktionen. Sen kanske den är något dyrare att serva med tanke på packningar osv?

Service 9950kr
Ej polering -1850kr
Glas 1300kr
Bezelinlägg, svart (Exchange) 2500kr Summa åtgärder: 11900kr

Bild på min före service finns nedan: Aldrig tänkt på skador förr men fick följande info (antar att det är klockan 6 eller 10 på bilden som menas):

Glaset har hack i kanten. Nytt glas är nödvändigt för att klockan ska trycktestas enligt specifikation till 30atm. Annars trycktestas klockan endast till 10atm.

Bezelringen har ett litet hack som tryckt ut material över bezelinlägget vilket innebär att det finns en risk att bezelinlägget spricker vid demontering. Om bezelinlägget håller dras denna kostnad av från totalsumman. Erbjuder även byte av bezelring. (Bezeln byttes ut, oklart om den gick sönder då Rolex kör med noll transparens)

1000018941.jpg

Skulle också ha lämnat in den och begärt kostnadsförslag på service (kostar runt 500,- om man inte vill gå vidare med kostnadsförslag). Jag servade precis min Sub 114060 och fick nedan kostnadsförslag på 11 900,- exkl. Polering. Känns ganska troligt att de vill byta bezel och glas för att garantera funktionen. Sen kanske den är något dyrare att serva med tanke på packningar osv?

Service 9950kr
Ej polering -1850kr
Glas 1300kr
Bezelinlägg, svart (Exchange) 2500kr Summa åtgärder: 11900kr

Bild på min före service finns nedan: Aldrig tänkt på skador förr men fick följande info (antar att det är klockan 6 eller 10 på bilden som menas):

Glaset har hack i kanten. Nytt glas är nödvändigt för att klockan ska trycktestas enligt specifikation till 30atm. Annars trycktestas klockan endast till 10atm.

Bezelringen har ett litet hack som tryckt ut material över bezelinlägget vilket innebär att det finns en risk att bezelinlägget spricker vid demontering. Om bezelinlägget håller dras denna kostnad av från totalsumman. Erbjuder även byte av bezelring. (Bezeln byttes ut, oklart om den gick sönder då Rolex kör med noll transparens)

1000018941.jpg
Köper jag den själv blir det helt klart service. Kommer oavsett ta den till AD för kontroll innan något annat görs så att både säljaren och köparen har all info de/vi behöver. Tack för din prisinfo!

IMG_1867.jpeg
IMG_1870.jpeg
IMG_1871.jpeg
IMG_1868.jpeg
Den hamnade i butiken (osåld) för 62500kr - ca 3000kr högre än lägsta budet på auktionen inkl. provision. Via mail skrev Kaplans att det är fast pris som gäller, stämmer det verkligen att det inte går att pruta på objekt i butiken? Kanske hade varit värt att köpa med box och cert om den går att få för runt 50-55kkr pga skicket även om det känns dyrt, men kanske är naivt att tro att det går att få ner den så mycket? Eller är det ovärt? Den verkade dock vara i väldigt bra (skarpt) skick. Tvivlar på att den går att få ner så mycket, men vad hade ni betalat får ett sådant ex?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp