• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rookie - hur lägga upp allt?

krichan

Breitling
Tjena!

Ny på forumet, men det kan ni läsa mer om i tråden för presentationer om ni så önskar.

Klockintresset har alltid funnits där, men har aldrig unnat mig den lyxen riktigt. Köpte för ett år sedan en rejält nedsatt Festina enbart för att jag tyckte det var en riktigt läcker klocka och inte alls för märket.

Så känner jag någonstans att det kan förbli, dvs att märket spelar mindre roll - men för det vill man ju inte köpa skit. Idag beställde jag två nya klockor till min, förmodade, framtida samling. En Automatare från Bulova, och det hetaste man kunde bära som dryg tonåring (som gillade märket World Industries, bandet Millencolin och tyckte att en BMX från Diamondback var "top notch"), en G-Shock,

Jag siktar på att ha bredd i de klockor jag äger, och antar att en kronograf bör stå näst på tur.

Men hur gör ni andra? Planerar ni vilken typ av klocka ni ska köpa härnäst eller kör ni på det som för stunden känns rätt?

OBS, kommer inte köpa klockor för 20k, förmodligen inte ens för 10k.
 

Rulle

Audemars
Hahaha alla har vi varit där med tanken att "jag kommer aldrig köpa en så dyr klocka" ..

Häng här inne några månader så kan jag lova dig att du lär ha antingen sålt alla för att byta upp dig eller köpt ännu fler !
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Köp, köp och när du inte får plats med fler ger du bort ett par stycken så du kan rättfärdiga ett par nya köp. :)
Det finns mycket kul att botanisera bland om du köper vintage.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Jo började sådär för mig också. Skulle ut och köpa en klocka för max 2k. Nu sitter jag med en modern sport-Rolex med flera och har bränt igenom en hel del klockor senaste året.

On topic: Planerar inte direkt vad som passar in i samlingen, utan det blir som så att jag ser en klocka som får mig andas tungt och ger fjärilar i magen. Då måste jag bara ha den. Ungefär som när du blev kär som tonåring!
 

Aarrgghh

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Pantar burkar och lever på nudlar... Nä skämt åsido, har ju ett bra jobb. Sparar och planerar min ekonomi. Man behöver ju inte köpa den dyraste klockan man ser direkt heller. Men jämför det med någon som köper en kamera för 20k eller ett dyrt modellplan så förstår du nog hur det funkar! :)
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Pantar burkar och lever på nudlar... Nä skämt åsido, har ju ett bra jobb. Sparar och planerar min ekonomi. Man behöver ju inte köpa den dyraste klockan man ser direkt heller. Men jämför det med någon som köper en kamera för 20k eller ett dyrt modellplan eller så förstår du nog hur det funkar! :)
Efter att jag köpte min första Rolex levde jag faktiskt på just nudlar i en hel månad ;)
 
Jag brukar läsa in mig på modellen och oftast pröva hos AD först - likväl blir det ändå oftast snabba kast och ibland en helt annan klocka än vad jag ursprungligen tänkt mig. Senast hade jag till exempel bestämt mig för en blå Globemaster men kom ut från butiken med en blå AT istället, trots att jag redan hade en grå AT sedan tidigare. Impulsivitet kan vara trevligt ibland, och det känns ändå oftast rätt till slut (säljer ganska sällan, är oftast nöjd med köpen som därför får stanna hos mig). Jag är en OBG (one brand guy) inriktad på Omega - mitt största problem är att det finns så många fascinerande klockor i de olika kollektionerna, men ekonomin tillåter mig ju inte att äga alla :)

Lycka till i samlandet ! Om det är en kronograf du siktar på så har Omega otroligt mycket att erbjuda - upp i prisklass lite bara (du kommer ändå hamna där till slut) och redan för runt 20k finns många fina begagnade; exempelvis SMP Chrono med kaliber 1164 och med blå eller svart vågtavla.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

krichan

Breitling
Härlig respons!

Förstår att man kommer driva in på finare klockor. Har ett gäng andra hobbies, t ex så är jag helt inbiten i mc-världen och pröjsar gärna duktigt för bra prylar. Har grejat med radiostyrt - samma där. Fotar en del - samma där.

Men just ed klockor så gillar jag det för det behöver inte kosta multum att bära en fin klocka. Visst, jag förstår att en Rolex är "bättre" än en Fossil men om jag gillar den senare mer så anser jag det vara rätt köp :)

Men ja, det finns dyra klockor som givetvis lockar, Omega osv, men än så länge har jag inte hunnit avverka tillräckligt många klockor som anses vara billiga ännu. Kanske.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Härlig respons!

Förstår att man kommer driva in på finare klockor. Har ett gäng andra hobbies, t ex så är jag helt inbiten i mc-världen och pröjsar gärna duktigt för bra prylar. Har grejat med radiostyrt - samma där. Fotar en del - samma där.

Men just ed klockor så gillar jag det för det behöver inte kosta multum att bära en fin klocka. Visst, jag förstår att en Rolex är "bättre" än en Fossil men om jag gillar den senare mer så anser jag det vara rätt köp :)

Men ja, det finns dyra klockor som givetvis lockar, Omega osv, men än så länge har jag inte hunnit avverka tillräckligt många klockor som anses vara billiga ännu. Kanske.
Säger inte att det händer alla, men hänger du på Klocksnack är risken(?)/chansen stor att du går upp i prisklass också.

Jag samlade på dyrare gitarrer i drygt 10 år innan jag började hänga här. Visst är det fortfarande en hobby men ändå fick klockor en stor del av budgeten.
 

Aarrgghh

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Härlig respons!

Förstår att man kommer driva in på finare klockor. Har ett gäng andra hobbies, t ex så är jag helt inbiten i mc-världen och pröjsar gärna duktigt för bra prylar. Har grejat med radiostyrt - samma där. Fotar en del - samma där.

Men just ed klockor så gillar jag det för det behöver inte kosta multum att bära en fin klocka. Visst, jag förstår att en Rolex är "bättre" än en Fossil men om jag gillar den senare mer så anser jag det vara rätt köp :)

Men ja, det finns dyra klockor som givetvis lockar, Omega osv, men än så länge har jag inte hunnit avverka tillräckligt många klockor som anses vara billiga ännu. Kanske.

Once you go dyr, you never go back! Tyvärr! :p
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Säger inte att det händer alla, men hänger du på Klocksnack är risken(?)/chansen stor att du går upp i prisklass också.

Jag samlade på dyrare gitarrer i drygt 10 år innan jag började hänga här. Visst är det fortfarande en hobby men ändå fick klockor en stor del av budgeten.
Spelar du också ??
 

regnguden

Rolex
2-Faktor
Planerar gör jag med vissa klockor, sådana som jag anser är i en (för mig) hög prisklass. Billigare klockor kan det handlas spontant på ett plötsligt infall, typ som min ryss som jag såg annonsen för på fredag kväll och köpte dagen därpå... :D
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Planerar inte. Har koll på olika modeller, är det någon klocka jag är sugen på så köper jag den. Har bara en klocka över 10k som jag använder nästan hela tiden. Det räcker för mig. Har iofs inte kommit över 20k gränsen än.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Ett tips är att börja med klockor som är lätta att flippa. På så vis kan du rotera friskt och prova dig fram till rätt modell/stil
 

midikem

Cartier
Efter att jag hade köpt på mig ca fem klockor på tre månader så har jag nu börjat planera mina köp istället. Funderat på hur jag vill att min samling ska se ut framöver istället för att bara köpa. Även funderat på hur många klockor jag vill ha i slutändan. Håller fast vid mina klockor jag har. Inga över 5k än så länge, men jag trivs med alla jag har av olika själ. Har kollat på dyrare klockor också, men om jag hittar ett billigare alternativ som passar bättre in i samlingen så går det före.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag läser, läser, läser, kollar bilder, läser, läser, kollar bilder, letar, letar, letar, slår till. :)

Jag försöker ha några få lite dyrare och några billigare men ovanliga.
Ibland tar det flera månader att hitta en modell jag vill ha och ibland går det fort. Jag hatar att vänta så har jag väl bestämt mig så köper jag vid första tillfälle.
 

Mackan.

Omega
Oj, jag är själv rookie på det här med klockor sedan några månader tillbaka och totalt snöat in mig på ämnet! :)

Läser om klockor varje dag, dels för att det är roligt och dels för att lära mig mer.

Har handlat en riktig klocka och ämnar handla en till, förhoppningsvis nästa vecka, och sedan en till till hösten/vintern. Handlade en beg Longines för 8500 kr för några månader sedan som jag tyckte riktigt mycket om. Dock söp jag bort/blev bestulen på den efter 2 veckor. Sura pengar och jag är fortfarande bitter men det var åtminstone inte min nya IWC...Följaktligen försäkrade jag nya klockan hos Brookfield och kommer göra det med alla framtida klockor jag köper.

Jag har inte klocka på mig varje dag utan det krävs att jag klär upp mig lite grand, åtminstone skjorta/tröja av finare snitt om inte kavaj/kostym, så min plan är att ha en finare "vardagsklocka", en "sommar-dressare" (den jag äger nu) samt en "vinter-dressare". Känner att jag börjar där så får vi se sen. Varje dag ser jag en ny modell som jag direkt vill ha. Hade man haft obegränsat med pengar hade det säkert blivit ett nytt köp varje vecka...:) Drömmen är att någon gång äga en Daytona men jag börjar i lite mindre skala.

Välkommen till forumet! Inte heller varit här så länge men uppskattar kunskapen och snacket som pågår här.
 
Topp