• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rubber B till GMTc - recension och montering #inlägg1000

MrPlow

Rolex
Tänkte fira av mitt 1000e inlägg med en recension och historia kring mitt Rubber B. Samt en liten monteringsinstruktion.

Ett Rubber B var ett måste efter det att jag blivit med Rolex. Jag gillar att mixa och matcha.

Sökte lite begagnat, köpte fel modell, tänkte köpa i Sverige, tänkte beställa från USA... Men rätt var det var så hade jag bokat en resa till NYC och vad passar då inte bättre att söka upp en av återförsäljarna. World of Watches NYC ligger i de aningen halvskumma kvarteren med klock-, juvel- och pantbutiker.

Trots snöstorm...
IMG_1709.JPG

...lyckades jag ta mig dit! Det fanns minst sagt mycket klockor! Och framför allt alla olika Rubber B i lager.
IMG_1790.JPG
Hade redan bestämt mig att behålla claspen. Jag gillar klockor med viklås... Så jag var tvungen att bestämma mig för färg! Valde mellan:
GMT%20II%20CERAMIC%20VCFG_0_0.jpg
Rolex_GMT%20II%20CERAMIC%20bk.jpg

(två bilder från rubberb.com)
Jag gick på det helsvarta:
IMG_1791.JPG

Som en liten bonus fick jag med ett klockfodral:
IMG_1792.JPG

Totalt med skatt landade det på c:a 240 dollar dvs drygt 2000 kr med dåvarande (januari 2016) växelkurs.

Så till monteringen. Verktyg jag rekommenderar:
IMG_2249.JPG

Bergeon 30080-H 1.6 mm skruvmejsel och valfritt bandverktyg (jag kör med Horofix Watch Bracelet Springbar Pliers Band Tool). Ett vanligt bandverktyg är ett bra komplement till tången när man monterar spännet. Har man inte tång kan man tejpa luggarna för att minska risken att repa dem.

Den här Rubber B-modellen (M103CD) är one size och måste man skäras till rätt storlek (gulp). Jag valde att skära bit i taget... Men man har en hel del att spela på, kolla längre ner.
IMG_2240.JPG

Ett bra sätt att få rätt längd är att jämföra med sin länk. Notera skillnaden mellan den "fasta" Rubber-biten (den mot 6an) och min länk. Mer om det längre ner.
IMG_2242.JPG

Jag har normalt 5 + 7 länkar (eller 17 cm om man mäter tajt runt handleden).
Glidelock_Size_Guide.jpg

Bild från rubberb.com
Börja med att trycka in gummit mellan bandhornen. Använd sedan bandverktyget och tryck fast länken. Dubbelkolla att bandstiftet klickar i på båda sidorna! Ryck lite, du vill inte att den lossnar...
IMG_2243.JPG

Sen gör du likadant på andra sidan. Skruva sedan fast spännet. Rolexkronan ska vara närmast 6an.
IMG_2250.JPG

Sen sätter du fast spännet på andra sidan. Det går att finjustera genom att byta hål i bandet och hål i spännet. Jag mäter till lite mindre 1 cm att spela på.
IMG_2245.JPG

Med mina handleder så hamnar klockan lite snett jämfört med 5+7 länkar.
IMG_2248.JPG

Klockan sitter ändå ok, jag stör mig bara lite på att den hamnar lite snett...
IMG_2252.JPG


Vad tycker jag då om mitt nya gummiband?
+ Passformen är perfekt mot boetten. Bandet är väldigt följsamt, doftar ingenting och det är verkligen kvalité. Klockan blir verkligen sportig. Bytet är ganska smidigt om man har rätt verktyg.
- Att man inte kan beställa anpassad längd på båda delarna. Att man måste skära i sitt nya dyra band.
 
Senast ändrad:

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tack för recensionen, riktigt bra bilder. Tråkigt att det inte gick att få det perfekt centrerat, en "fulfix" kan vara att vända bandet. Sett flera med små handleder köra 91350-länken "omvänd" för att få klockan att sitta bekvämare.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Ditt verktyg såg riktigt bra ut! Lär vara riktigt simpelt att få av länken med det? Kostade förstås därefter också men känns kanske som en god investering?:)
 

MrPlow

Rolex
Ditt verktyg såg riktigt bra ut! Lär vara riktigt simpelt att få av länken med det? Kostade förstås därefter också men känns kanske som en god investering?:)
Ja, får man rätt grepp så är det bara att lyfta upp helt utan repor! Det finns ju en ännu dyrare från Bergeon och jämför man med den så är det ju rena kapet! ;)
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Tack för recensionen. Kul med Rubber B. Personligen tycker jag dock att GMT tappar mycket av sin look o charm när man ej kör med länken.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Tänkte fira av mitt 1000e inlägg med en recension och historia kring mitt Rubber B. Samt en liten monteringsinstruktion.

Ett Rubber B var ett måste efter det att jag blivit med Rolex. Jag gillar att mixa och matcha.

Sökte lite begagnat, köpte fel modell, tänkte köpa i Sverige, tänkte beställa från USA... Men rätt var det var så hade jag bokat en resa till NYC och vad passar då inte bättre att söka upp en av återförsäljarna. World of Watches NYC ligger i de aningen halvskumma kvarteren med klock-, juvel- och pantbutiker.

Trots snöstorm...
IMG_1709.JPG

...lyckades jag ta mig dit! Det fanns minst sagt mycket klockor! Och framför allt alla olika Rubber B i lager.
IMG_1790.JPG
Hade redan bestämt mig att behålla claspen. Jag gillar klockor med viklås... Så jag var tvungen att bestämma mig för färg! Valde mellan:
GMT%20II%20CERAMIC%20VCFG_0_0.jpg
Rolex_GMT%20II%20CERAMIC%20bk.jpg

(två bilder från rubberb.com)
Jag gick på det helsvarta:
IMG_1791.JPG

Som en liten bonus fick jag med ett klockfodral:
IMG_1792.JPG

Totalt med skatt landade det på c:a 240 dollar dvs drygt 2000 kr med dåvarande (januari 2016) växelkurs.

Så till monteringen. Verktyg jag rekommenderar:
IMG_2249.JPG

Bergeon 30080-H 1.6 mm skruvmejsel och valfritt bandverktyg (jag kör med Horofix Watch Bracelet Springbar Pliers Band Tool). Ett vanligt bandverktyg är ett bra komplement till tången när man monterar spännet. Har man inte tång kan man tejpa luggarna för att minska risken att repa dem.

Den här Rubber B-modellen (M103CD) är one size och måste man skäras till rätt storlek (gulp). Jag valde att skära bit i taget... Men man har en hel del att spela på, kolla längre ner.
IMG_2240.JPG

Ett bra sätt att få rätt längd är att jämföra med sin länk. Notera skillnaden mellan den "fasta" Rubber-biten (den mot 6an) och min länk. Mer om det längre ner.
IMG_2242.JPG

Jag har normalt 5 + 7 länkar (eller 17 cm om man mäter tajt runt handleden).
Glidelock_Size_Guide.jpg

Bild från rubberb.com
Börja med att trycka in gummit mellan bandhornen. Använd sedan bandverktyget och tryck fast länken. Dubbelkolla att bandstiftet klickar i på båda sidorna! Ryck lite, du vill inte att den lossnar...
IMG_2243.JPG

Sen gör du likadant på andra sidan. Skruva sedan fast spännet. Rolexkronan ska vara närmast 6an.
IMG_2250.JPG

Sen sätter du fast spännet på andra sidan. Det går att finjustera genom att byta hål i bandet och hål i spännet. Jag mäter till lite mindre 1 cm att spela på.
IMG_2245.JPG

Med mina handleder så hamnar klockan lite snett jämfört med 5+7 länkar.
IMG_2248.JPG

Klockan sitter ändå ok, jag stör mig bara lite på att den hamnar lite snett...
IMG_2252.JPG


Vad tycker jag då om mitt nya gummiband?
+ Passformen är perfekt mot boetten. Bandet är väldigt följsamt, doftar ingenting och det är verkligen kvalité. Klockan blir verkligen sportig. Bytet är ganska smidigt om man har rätt verktyg.
- Att man inte kan beställa anpassad längd på båda delarna. Att man måste skära i sitt nya dyra band.
Kanon. Skulle aldrig våga, lät Nymans göra jobbet när jag köpte RB till explorern. Har inte rätt verktyg heller, verkar underlätta. Sprintarna är rätt svåra att få ur på en GmtC.
 

MrPlow

Rolex
Kanon. Skulle aldrig våga, lät Nymans göra jobbet när jag köpte RB till explorern. Har inte rätt verktyg heller, verkar underlätta. Sprintarna är rätt svåra att få ur på en GmtC.
Med de tunna spetsarna är det inte svårt alls, i alla fall om det inte är för mycket smuts i sprintarna. Men rätt verktyg gör jobbet! Det som möjligtvis är lite svårt är att få fast dem med gummit...

Får man fråga vad Nymans tog för band och jobb?
 

Schildfat

Cartier
Trevlig recension! Är själv sugen på att skaffa ett rubber b till min GMT :D

Med de tunna spetsarna är det inte svårt alls, i alla fall om det inte är för mycket smuts i sprintarna. Men rätt verktyg gör jobbet! Det som möjligtvis är lite svårt är att få fast dem med gummit...

Får man fråga vad Nymans tog för band och jobb?

När jag var inne och kikade så erbjöd Nymans att göra jobbet gratis ifall jag köpte bandet :)
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Tack för recensionen. Kommer absolut att skaffa ett RubberB när min första Rolle ramlar in.
 
Riktigt snyggt! En fråga @MrPlow - upplever du att tröjor och jackor lätt "fastnar" på grund av gummibandet? Jag har en IWC på gummi nu där detta ofta händer men har trott att det berott på att den är relativt tjock. Men fick höra en tes om att det ofta beror på gummit, har du reflekterat något över det? Är själv sugen på en Rolex med rubber b i framtiden nämligen :)
 

MrPlow

Rolex
Riktigt snyggt! En fråga @MrPlow - upplever du att tröjor och jackor lätt "fastnar" på grund av gummibandet? Jag har en IWC på gummi nu där detta ofta händer men har trott att det berott på att den är relativt tjock. Men fick höra en tes om att det ofta beror på gummit, har du reflekterat något över det? Är själv sugen på en Rolex med rubber b i framtiden nämligen :)
Tack!

Nej, det är väldigt följsamt och fastnar varken i kläder eller på huden inte som länken kan göra. Jag ska tänka på det lite extra de närmsta dagarna och återkomma!
 

MrPlow

Rolex
IMG_2339.JPG

Efter ett par veckors användande och borttagning av ytterligare en gummi-bit (men bara justerad någon mm) så ser det ut så här.

Som ni ser så är det fortfarande lite snett. Även om det blev bättre med tiden... Nu blir det länk ett tag igen! Känns som en ny klocka - igen! :)
 

MrPlow

Rolex
Gummit har inte fått så mycket handledstid inser jag...

Det får bli ändring på det! Återkommer med bild!
 
Topp