• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

RubberB

Luddixz

Basic
Hallå, klocksnackare! Testade mig förbi Krons ur idag för att montera ett RubberB. Detta tvärvägrade man dock hjälpa till med, och på frågan varför svarade en av säljarna att gummibanden tydligen förstör boett samt lås. Är detta något som är universellt känt, eller rör det sig snarare om ren påsklovslathet från deras sida? Jag har nämligen aldrig hört talas om något liknande från någon AD tidigare.

-Luddixz

Alltså ibland undrar man ju vilka tomtar klockbutikerna anställer. Sjukt intressant med gummi som förstör stål måste man ju säga :banghead:

Hallå, klocksnackare! Testade mig förbi Krons ur idag för att montera ett RubberB. Detta tvärvägrade man dock hjälpa till med, och på frågan varför svarade en av säljarna att gummibanden tydligen förstör boett samt lås. Är detta något som är universellt känt, eller rör det sig snarare om ren påsklovslathet från deras sida? Jag har nämligen aldrig hört talas om något liknande från någon AD tidigare.

-Luddixz

Blev det en orange RubberB? Jag har själv en Milgauss Z-blue så jag var själv i tankarna på denna, därav just förslaget med just RubberB i den färgen ;)

-Luddixz
Gissar på påsklovslathet som du sa. Kanske är krångligt att montera ett RubberB?

Har ett RubberB på min Milgauss och det förstör (givetvis) inte varket boetten eller spännet. Däremot kan det vara jäkligt krångligt att få dit det om man ska göra det hemma vid köksbordet med bara en vanligt bandverktyg. Men behöver lite fler armar än vad man har för att hålla klockan, lirka med bandet etc. För en urmakare med en hållare för klockan och ett bandverktyg som man kan sköta med en hand (de där som ser ut som en pincett) är det troligen betydligt enklare.

Aldrig hört talas om något liknande.

Det känns som att det vore på sin plats med en paneldebatt mellan Krons Ur vs. Nymans Ur.

Att rubberb skulle förstöra lås och boett vågar jag påstå är rena dumheterna. Om de vägrar montera icke-original tillbehör på en Rolex pga direktiv från högre ort, då de är AD så kan jag förstå (om nu så är fallet) borde de förklarat det. De flesta kunderna skulle säkert ha förståelse för det.

Jag pratade med Rob E tidigare i april ang Rubber B och de hade på lager. Köpte dock mitt på Nymans Ur (de sålde ett precis innan mig till @Mekmek...) förra veckan, kort lunch och samma gata som mitt jobb. Krons säljer däremot inte Rubber B.
Haha vad är detta med alla dubbla budskap? Jag var senast förbi alla tre butiker för ca 5 dagar sedan och samtliga sa att de slutat sälja Rubber B :/

Haha vad är detta med alla dubbla budskap? Jag var senast förbi alla tre butiker för ca 5 dagar sedan och samtliga sa att de slutat sälja Rubber B :/

Gör det själv annars, det är lite pill men lika bra att lära sig själv så du slipper springa fram och tillbaka. Jag byter själv fram och tillbaka med hjälp av en mejsel från Bergeon. Du kan tejpa luggarna om du inte vill repa de.

Dom menar nog inte att gummit i sig förstör stålet, utan själva monteringen. Som är hyfsat krånglig ibland.
Jo, det vet jag, men det är ju isåfall en dålig montering som skadar boetten. Dessutom förklarar det omöjligen varför låset skulle förstöras.

Har själv haft Rubber b och vet att det inte är helt lätt.

Gör det själv annars, det är lite pill men lika bra att lära sig själv så du slipper springa fram och tillbaka. Jag byter själv fram och tillbaka med hjälp av en mejsel från Bergeon. Du kan tejpa luggarna om du inte vill repa de.
Det går, särskilt när man försökt en fem- sex ggr och blivit spyfärdig av ilska över det krånglande bandet. Kräver en viss teknik :)

Det går, särskilt när man försökt en fem- sex ggr och blivit spyfärdig av ilska över det krånglande bandet. Kräver en viss teknik :)

Jo, det är ju det där med att bandstiften måste in fån båda hållen samtidigt, bandet med jäkligt snäva toleranser ska passas in, och så måste man hålla fast klockan samtidigt. Dvs det krävs tre man med väldigt låga krav på intimavstånd. :)

Jo, det är ju det där med att bandstiften måste in fån båda hållen samtidigt, bandet med jäkligt snäva toleranser ska passas in, och så måste man hålla fast klockan samtidigt. Dvs det krävs tre man med väldigt låga krav på intimavstånd. :)

Jag ska fota step by step nästa gång jag vill ha Rubber B på min 216570 ;)

Tillbaka
Topp