• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ruckning av ETA 2836-2

Jag köpte en Tissot Visodate för några månader sedan och är otroligt nöjd med kvaliteten för det jag betalade. Urverket är ett ETA 2836-2 och min fundering är följande: är ruckning av detta verk något jag kan försöka mig på själv eller ska jag lämna in den? Klockan går stabilt i olika positioner enligt nedan:

CH: -12-(-15) sek/dygn
3H: -7,5-(-10) sek/dygn
6H: -8-(-9) sek/dygn
9H: -2,5-(-4) sek/dygn
12H: -3-(-4) sek/dygn
FH: -8-(-10) sek/dygn

Allt är uppmätt under minst 8 timmar vid 2-3 tillfällen per position. Således enligt mig liten variation mellan olika tillfällen i samma position. Bäst i 9H och 12H. Skulle vilja ha den till något snabbt i dessa positioner och något långsamt i övriga. Således generellt 5-10 sekunder snabbare. Om jag skulle göra detta själv, hur skulle jag gå tillväga? Gissar att man öppnar boetten med en kniv och sedan skruvar på justeringsskruven. Något man i så fall ska tänka på? Urladdad fjäder? Hur mycket ska man vrida för önskad effekt? Handlar det om några få grader, ett kvarts varv eller mer?

20150422_215526.jpg

Hoppas denna eminenta skara klocknördar kan hjälpa mig.
 

rogart-63

Patek
Det handlar om att andas på skruven :D. Ytterst lite som behövs när du är så nära perfekt det går. Var klockan ny när du köpte den skulle jag inte röra den alls.
 
Gissar att man öppnar boetten med en kniv och sedan skruvar på justeringsskruven. Något man i så fall ska tänka på?


Eeh, ja det finns en del!
Har du inte rätt verktyg samt kunskap om hur man öppnar en fliplocks-boett så avråder jag från att göra det såvida du inte har något emot djupa repor och liknande på bakboetten. Att justera ruckningsfunktionen skulle jag avråda dig att göra själv då det är ytterst lite man ställer in, och kan göra mer skada än nytta om man inte vet hur mycket/lite som ska ruckas exakt. Låt en urmakare sköta detta är mitt tips!
 
Eeh, ja det finns en del!
Har du inte rätt verktyg samt kunskap om hur man öppnar en fliplocks-boett så avråder jag från att göra det såvida du inte har något emot djupa repor och liknande på bakboetten. Att justera ruckningsfunktionen skulle jag avråda dig att göra själv då det är ytterst lite man ställer in, och kan göra mer skada än nytta om man inte vet hur mycket/lite som ska ruckas exakt. Låt en urmakare sköta detta är mitt tips!

Tack för råden. Tänkte att det kanske var lättare än det faktiskt var i så fall.

Det handlar om att andas på skruven :D. Ytterst lite som behövs när du är så nära perfekt det går. Var klockan ny när du köpte den skulle jag inte röra den alls.

Tack. Varför inte röra den om den är ny? Gäller det bara mig eller även min urmakare?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Klart du kan göra det själv men det tar tid utan timegrapher. Ställa om, testa, ställa om, testa. Ett jäkla meck, speciellt eftersom testperioden mellan ruckningarna blir lång om man inte har en timegrapher. Hur man får upp den däremot har jag ingen aning om.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Klart du kan göra det själv men det tar tid utan timegrapher. Ställa om, testa, ställa om, testa. Ett jäkla meck, speciellt eftersom testperioden mellan ruckningarna blir lång om man inte har en timegrapher. Hur man får upp den däremot har jag ingen aning om.
Ganska tvekis på att han lyckas rucka den bättre än dem där värdena utan timegrapher.
Viktigt att bara röra "spaken" som rör gången (spiralens form) och inte den som justerar läget på balansen gentemot gånghaken.
 

rogart-63

Patek
Tack. Varför inte röra den om den är ny? Gäller det bara mig eller även min urmakare?
Har inget mot dig. Men tror varken du eller en urmakare kan få den att gå så pass mycket bättre än som den är? Så varför riskera att repa boett och göra ny trycktest m.m . Har du sen bara haft den ett halvår kan mycket hända än . Använd den som den är och när du börjar tycka att nu går den skitdåligt .Lämna in den på service .Om 4-5 år kanske
 
Topp