Krossad sten för andra hjulet.Ja, det är första felet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Krossad sten för andra hjulet.Ja, det är första felet.
Hmmm!avsaknad av verhållar skruv och extra spår i click skruv men nr 5 vete f..nTänkte vi kör en tävling tills ikväll, den med mest poäng vinner!
Minst 5 fel. Avsaknad är också fel.
På första bilden sitter ju hela detta hjul (röd pil) löst. Det kan ju aldrig vara bra om man vill kunna dra upp urverket och det även ska fortsätta att vara uppdraget. "Klicket" kan tex inte hålla kvar huvudfjädern om den inte har kontakt med spärrhjulet ("ratchet wheel").Finn minst ett fel...
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Godmiddag!
Dags att presentera förra veckans andra Poljot-kronograf lite närmare.
Det är alltså en U-båts-inspirerad klocka kallad "Kapitan", eller vad det nu blir när man transkiberar kyrilliska bokstäver. Någon med extremt gott minne kanske kommer ihåg att jag tidigare har presenterat en klocka liknande denna med svart urtavla och det stämmer i sådana fall väldigt bra.
Runt 1992 släppte Poljot två olika versioner av en modell kallad "Poljot Kapitan". Båda varianterna tycks ha fått balanshjul i den nya silverfärgade legering som kom just under 1992. Den första hade svart urtavla och den efterföljande fick silverfärgad bakgrund. De kontrasterande bakgrunderna medför att färgerna är lite tvärtom på de båda varianterna. En röd stjärna på ankaret är oavsett en gemensam detalj. Boetterna är utförda i förkromad mässing och har referensnummer 1981.
Texten "USSR" längst ner på tavlan vid klockan sex antyder att det sannolikt var klockor ämnade för export snarare än för Sovjetiska/Ryska U-båtskaptener.
Det här är riktigt sällsynta klockor och det är kul att äntligen kunna fånga båda varianterna tillsammans på bild.
![]()
Bakstyckena har identisk stansning och skiljer dessa klockor från de vanliga Poljot- och Sturmanskie-kronograferna från samma tid.
![]()
![]()
U-båt inkl obligatorisk fiskmås!
![]()
Kapitan 1 med svart urtavla:
Poljot Kapitan
polmax3133.com
Kapitan 2 med silverfärgad urtalva:
Poljot Kapitan
polmax3133.com
Det finns även en nytillverkad variant, som vid en snabb anblick kan förväxlas med den ursprungliga med silverfärgad urtavla. Denna säljs fortfarande ny tex via Poljot24. Urtavlan är endast målad med svart färg och tex saknas den röda stjärnan på ankaret. För mig personligen är denna ointressant, men om man gillar stilen och är beredd att betala hyfsat mycket pengar kan den vara ett alternativ.
![]()
Gick ner i lådorna imorse, och letade efter en jag inte haft på ett tag. Rotation!
Min lite halvt olämpliga KGB-Generalskie i NOS-skick (då jag köpte den; nu använder jag den nån gång om året!)
Jag gillar klockan, inte KGB.
Från mitten av/sent 80-tal.
Generalskies var Komandirskies med automat-verk.
Vostokboetten heter 091 (en ngt större 341).
Urverket: ett automatiskt 21-juvelers 2416B.
Snitsig kupol-krona som de flesta Generalskies hade.
På det hemska men hemskt coola tidstypiska svarta läderbandet.![]()
Hej kosmonauter! Tänkte rotera lite i samlingen, sälja av några 3133 och fokusera mer på mina 3017. Hör av er vid intresse.
![]()
Hellre hemgång än holmgång.Hemgång!
![]()
![]()
![]()
![]()
Hellre hemgång än holmgång.
Nu får det för tillfället räcka med U-båtskronografer.
Idag: U-båts-Komandirskie
![]()
Jag tar en fjärde och sista U-båtsrelaterad klocka denna vecka.
![]()
Bakstycket på just denna är lite speciell det också...Med småprickig bezel som saknar en miniplupp! Mumma![]()
Bakstycket på just denna är lite speciell det också...
![]()
Exakt, "den där"Ah, den där!
Har just ropat hem en Vostok, NOS och inklusive mycket exklusiv originalbox. Jag kan avslöja så mycket som att modellen ofta visas upp av en viss person här i tråden och att urtavlans motiv är relaterat till jakt![]()
Ja, en riktig pang-klocka faktiskt
Kan det va?Har just ropat hem en Vostok, NOS och inklusive mycket exklusiv originalbox. Jag kan avslöja så mycket som att modellen ofta visas upp av en viss person här i tråden och att urtavlans motiv är relaterat till jakt![]()