• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Godmorgon , september dundrar in och vi är alltså redan inne i officiell höstmånad.
Poljot-kronograf från mitten av 80-talet sitter på handleden. Här är "US SR" fortfarande delat i två delar på telemeterskalan.
20250901_074816.jpg
Höst schmöst. Tropisk ikväll i Malmö. Shorts o tisha och tokvarm.

Tvingas ta en negroni o svalka lite.

Edit: kom givetvis ett tropiskt regn på det. Ja ja. Får bli en negroni till.
20250901_211824.jpg

Senast ändrad:
Fler delfiner på urtavlor, här i form av Cornavin/Raketa UFO. Ja, dvs jag har alltid trott att det är just en delfin som pryder Cornavins urtavlor, men plötsligt upptäcker jag att det är ett tydligt "spjut" i nosen på fisken (som därmed inte är en val). Snabb googling ger att det är en "Marlin" som har utgjort maskot för detta klockmärke. Oklart vad en Marlin heter på svenska.
20250902_082734.jpg

Fler delfiner på urtavlor, här i form av Cornavin/Raketa UFO. Ja, dvs jag har alltid trott att det är just en delfin som pryder Cornavins urtavlor, men plötsligt upptäcker jag att det är ett tydligt "spjut" i nosen på fisken (som därmed inte är en val). Snabb googling ger att det är en "Marlin" som har utgjort maskot för detta klockmärke. Oklart vad en Marlin heter på svenska.
20250902_082734.jpg
;-) https://en.wikipedia.org/wiki/Marlin

Den här klockan har jag döpt till Hvaldimir efter en vitval som blev känd för några år sen.

20250831_194628.jpg

Cool klocka! Me like 🤩

20250902_082734.jpg

Svärdfisk! ⚔️

Edit: svärdfisk är tydligen fel, det kallas nog även Marlin på svenska.

Marlin är av familjen "Spjutfiskar", där även Segelfisk ingår i familjen. Svärdfisk en tydligen en egen familj där endast Svärdfisk ingår.

Senast ändrad:
Av någon anledning kände jag att denna kan passa idag...
1000017230.jpg
Watches on crack...

Alltså jag bara älskar gamla klockor med krackelerad tavla. De är precis som det där paret slitna jeans som är de allra bekvämaste i hela världen. Det är inte mint condition men det är härjat, väderbitet och likväl älskat. Och ingen annan har en exakt likadan. Även om det var bra nära här ;) Snygg!!!

Watches on crack...

Alltså jag bara älskar gamla klockor med krackelerad tavla. De är precis som det där paret slitna jeans som är de allra bekvämaste i hela världen. Det är inte mint condition men det är härjat, väderbitet och likväl älskat. Och ingen annan har en exakt likadan. Även om det var bra nära här ;) Snygg!!!
Jag kan bara hålla med. Min hälsar:
20240609_114547.jpg

Watches on crack...

Me too! Din va snygg den med!!!

Jag kan bara hålla med. Min hälsar:
20240609_114547.jpg

Me ♥️

Leverans 1-2 av 4.
20250904_123636.jpg

Både första Sekondan och första Elektronikan (OBS med "box"! ;)) för mig.
Jag är lite osäker på om det är korrekt med kyrillisk dagskiva i kombination med export-urtavla, men det finns annat att bry sig om i världen som väger tyngre.
Båda dess är bra exempel på intressanta klockor som man kan köpa för några hundralappar per styck.

Senast ändrad:
Leverans 1-2 av 4.
20250904_123636.jpg

Både första Sekondan och första Elektronikan (OBS med "box"! ;)) för mig.
Jag är lite osäker på om det är korrekt med kyrillisk dagskiva i kombination med export-urtavla, men det finns annat att bry sig om i världen som väger tyngre.
Båda dess är bra exempel på intressanta klockor som man kan köpa för några hundralappar per styck.

Sekonda med! Kul!

Säkert någon som bytt dagskivan eller urverk. Jag kanske har en dagskivan på engelska om du skulle vilja byta...

I helgen hade jag förmånen att få "plocka russinen ur kakan" när en god vän började sälja av sin samling av sovjetiska klockor. Jag köpte för allt jag pallade. :hungry:
Det här är en Sturmanskie 31659. D.v.s. en 3133 med hacking funktion. Man kan stoppa urverket genom att dra ut kronan. Förmodligen praktiskt när man skulle "synka" flera klockor.
Urtavlan är grå med "järnväg" runt. Det daterar klockan till slutet av 1990. Det är den vanligaste varianten av den här klockan. Det unika med just den här klockan är att den har matchande dokument.

20250904_143518.jpg
20250904_143529.jpg
20250904_143709.jpg

Tillbaka
Topp