• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

20250908_101808.jpg

NVCh-30
Lite då och då tar jag hem "finsamlingen" och låter dem gå lite. Det här var en bra dag. De senaste dagarna har jag gjort flera bra köp till samlingen när en kompis har bestämt sig för att sälja av sin samling. Det var de här klockorna som gjorde mig så fascinerad av gamla sovjetiska klockor.

20250909_132733.jpg

Det är dykarklockor som användes av soldater ur Spetsnazförband när de utförde uppdrag. När uppdragen var utförda lämnades klockorna tillbaka tillsammans med utrustningen.

NVCh-30
Lite då och då tar jag hem "finsamlingen" och låter dem gå lite. Det här var en bra dag. De senaste dagarna har jag gjort flera bra köp till samlingen när en kompis har bestämt sig för att sälja av sin samling. Det var de här klockorna som gjorde mig så fascinerad av gamla sovjetiska klockor.

20250909_132733.jpg

Det är dykarklockor som användes av soldater ur Spetsnazförband när de utförde uppdrag. När uppdragen var utförda lämnades klockorna tillbaka tillsammans med utrustningen.
Det är inte ofta man ser alla tre samtidigt på bild 😍

Urofa 59

Det här är ett tillskott till samlingen tillsammans med en nästan identisk klocka som jag köpte från samma säljare men vid ett tidigare tillälle.

20250909_141130.jpg

Urofa 59 är egentligen en tysk klocka från Glashütte. Efter WWII och nazisterna besegrades tog Sovjet hela fabriken och även varulagret som krigsbyte. Fabriken monterades upp i Moskva men produktionen av sovjetiska Urofa 59 blev inte stor. Det här är ganska ovanliga klockor idag. Speciellt den med vit urtavla - till höger i bild.

Urofa 59

Det här är ett tillskott till samlingen tillsammans med en nästan identisk klocka som jag köpte från samma säljare men vid ett tidigare tillälle.

20250909_141130.jpg

Urofa 59 är egentligen en tysk klocka från Glashütte. Efter WWII och nazisterna besegrades tog Sovjet hela fabriken och även varulagret som krigsbyte. Fabriken monterades upp i Moskva men produktionen av sovjetiska Urofa 59 blev inte stor. Det här är ganska ovanliga klockor idag. Speciellt den med vit urtavla - till höger i bild.

🤩 Oj oj!!!

Jag vet. :D Det kan skrivas mycket om Urofa 59. En väldigt uppskattad pilotklocka i flera länders flygvapen vid tiden för WWII.
Fabriken Glashütte har återuppstått i Tyskland och utvecklas med stormsteg mot den ställning de hade i sina fornstora dagar. Jag låter bilderna tala för sigsjälva.
Jag kanske skriver mer om dem senare eller om någon annan sitter på kunskapen och hinner före mig.

Urofa 59

20250909_141130.jpg

Ok nu är det klockor på riktigt. Har givetvis bibeln Deutche militäruhren. Är än idag sur för att jag inte fick en mint KM klocka där jag bjöd 1000 kr under begärt pris. Han tvärvägrade. Sedan sålde han den för det priset till någon annan... :grumpy:

Ok nu är det klockor på riktigt. Har givetvis bibeln Deutche militäruhren. Är än idag sur för att jag inte fick en mint KM klocka där jag bjöd 1000 kr under begärt pris. Han tvärvägrade. Sedan sålde han den för det priset till någon annan... :grumpy:
Förhandlingar kan vara knepiga. Du hittar säkert en annan klocka.
Urofa 59 är egentligen en tysk - kultförklarad - klocka. Vet du hur den står sig i jämförelse med andra militära tyska klockor? Urverket i den här är riktigt komplicerad och anses vara väldigt bra. Ryssarna gjorde ingen stor produktion av Urofa 59. Var de för komplicerade att bygga? Strela:n kom i slutet av 50-talet.
Glashütte sålde sina kronografer till flygvapnen i U.S.A. och Canada har jag läst. Då måste de ju ha konkurrerat ut några andra klockor.

Senast ändrad:
Förhandlingar kan vara knepiga. Du hittar säkert en annan klocka.
Urofa 59 är egentligen en tysk - kultförklarad - klocka. Vet du hur den står sig i jämförelse med andra militära tyska klockor? Urverket i den här är riktigt komplicerad och anses vara väldigt bra. Ryssarna gjorde ingen stor produktion av Urofa 59. Var de för komplicerade att bygga? Strela:n kom i slutet av 50-talet.
Glashütte sålde sina kronografer till flygvapnen i U.S.A. och Canada har jag läst. Då måste de ju ha konkurrerat ut några andra klockor.
3017 är ju ett Venus 150. Troligen lättare att göra. Jo Urofa har legat på radarn länge. Men mitt klockhandlande har i princip vairt noll i ett par år av diverse anledningar. Hade gärna även haft ur från de "flyttade" fabrikerna. En "fransk" Vixa och en rysk tror det var Tutima eller Lange & Söhne (eller båda? minns ej.) som ryssarna packade ihop och flyttade till ryssland. En vanlig Minerva med AS1130 hade jag också velat ha. Rätt basic klocka men av Wehrmachts ur var den en av få med 34 mm medan de flesta andra var 32. 32 är litet... ja ja. Det kommer bättre tider.

Bland kronografer är nog det jag helst vill ha verk av typ/tillverkare Urofa, tidiga Minerva och Lemania. Not: av de som inte är ryska. Not 2 har tidigare flera gånger hittat tyska ur i ryssland just av den anledningen att en hel del flygplan blev nedskjutna där. = finns klockor. Men det tar VERKLIGEN emot att skicka de summor som begärs till nån tjomme i Smolensk.

Senast ändrad:
3017 är ju ett Venus 150. Troligen lättare att göra. Jo Urofa har legat på radarn länge. Men mitt klockhandlande har i princip vairt noll i ett par år av diverse anledningar. Hade gärna även haft ur från de "flyttade" fabrikerna. En "fransk" Vixa och en rysk tror det var Tutima eller Lange & Söhne (eller båda? minns ej.) som ryssarna packade ihop och flyttade till ryssland. En vanlig Minerva med AS1130 hade jag också velat ha. Rätt basic klocka men av Wehrmachts ur var den en av få med 34 mm medan de flesta andra var 32. 32 är litet... ja ja. Det kommer bättre tider.

Bland kronografer är nog det jag helst vill ha verk av typ/tillverkare Urofa, tidiga Minerva och Lemania. Not: av de som inte är ryska. Not 2 har tidigare flera gånger hittat tyska ur i ryssland just av den anledningen att en hel del flygplan blev nedskjutna där. = finns klockor. Men det tar VERKLIGEN emot att skicka de summor som begärs till nån tjomme i Smolensk.
Härligt! Här har vi en som även kan tyska ur.
Jag har valt att samla på sovjetiska ur. Det politiska har jag helt blundat för i mitt samlande. Jag är inte intresserad av politik. Hittar jag en sovjetisk klocka som passar i min samling så köper jag. Det blir för krångligt att blanda in politik i samlandet.
Nu går det ju knappt att köpa sovjetiska klockor längre p.g.a. sanktioner.

Urofa 59

20250909_141130.jpg

😮😮 Har du fått tag i en Urofa / Kirova?? 😲😲😍 Det må ju vara en av forumets häftigaste klockor!

😮😮 Har du fått tag i en Urofa / Kirova?? 😲😲😍 Det må ju vara en av forumets häftigaste klockor!
Jag vet. En kompis avvecklar sin fantastiska samling. Hugade utländska köpare budade hej vilt så jag har köpt några fina klockor på sistone.
Snart måste jag sätta mig ner och kolla igenom samlingen. Den får inte bli för "vildvuxen". Det känns som att jag har tappat tråden lite.

Urofa 59

20250909_141130.jpg

Vill bara påpeka att jag inte behöver båda mina njurar.

Alltså verkligen anledning att skaffa kassaskåp/bankfack.

Just exakt den här typen av klockor bidrog starkt att dra in mig i klockeriet. Kikade mycket på tex Hanhart när det begav sig. Så det är därför jag går igång "lite lätt" på dessa.

Riktigt fina. Stooort grattis till klockorna!

Finns mycket att köpa i de forna Sovjetstaterna som inte är Ryssland, Ukraina har rätt mycket!

Dock är det kul att tråla Meshok, då utbudet klart är bättre.

Vad tycks om t.ex. den här, med lite ovanlig bezel?
1000017329.jpg

Eller den här, med reklam för vad jag antar är ett energibolag...
1000017330.jpg

Upptäckte precis att det är nån inre ring på denna som verkar ha gått av/hoppat ur.
IMG_4822.jpeg

IMG_4820.jpeg

Antar att det inte ska vara så där…
Nån som vet om det är lätt att fixa?
Du behöver ju inte ta isär verket för att lösa det så det är nog rätt enkelt. Bara det stora yttre delarna som skall ta isär och det kan vem som helst även med felaktiga verktyg om man är försiktig. Mest en fråga om att hitta reservdelen skulle jag säga. Men Rikala är nog den som du skall fråga om detta.

Upptäckte precis att det är nån inre ring på denna som verkar ha gått av/hoppat ur.
IMG_4822.jpeg

IMG_4820.jpeg

Antar att det inte ska vara så där…
Nån som vet om det är lätt att fixa?

Är det glasringen (armeringsringen) som är av? Har du glaspress är det väl hyfsat lätt och fixa om du har en ring, gissar att det är gamla glasringen du skall ha till den där då nya är något större. Annars helt nytt glas med ring.

Är det glasringen (armeringsringen) som är av? Har du glaspress är det väl hyfsat lätt och fixa om du har en ring, gissar att det är gamla glasringen du skall ha till den där då nya är något större. Annars helt nytt glas med ring.
Ok tack! Har ingen glaspress tyvärr men ska kika på det. Men då vet jag iaf vad det är för fel och hur man kan fixa!
Verkar inte så dyra iaf, bara jag hittar rätt till den modellen så.

Tillbaka
Topp