Aha, tack. Ja inte helt förvånad efter att ha kollat runt lite kanske. Hittade även en likadan i guld…
Rätt snygg iofs, själv har jag boett o tavla på väg som jag vet är hittepå, vill ändå bygga en custom Vostok av de.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Aha, tack. Ja inte helt förvånad efter att ha kollat runt lite kanske. Hittade även en likadan i guld…
Trevligt när man gjort det själv! Ser fram emot bilder sen!Rätt snygg iofs, själv har jag boett o tavla på väg som jag vet är hittepå, vill ändå bygga en custom Vostok av de.
Ytterligare en titanboett! De där är inte helt vanliga.Det kom ett paket igår från Tyskland...![]()
Ytterligare en titanboett! De där är inte helt vanliga.
Jag gillar den här klockan. Har precis köpt en likadan - efter att ha letat länge efter ett bra exemplar - och gillar den nästan lika mycket som jag gillar min Okeah.Tillbaka på jobbet efter att ha följt med dottern till tandläkaren.
![]()
Det är inte ofta man ser alla tre samtidigt på bildNVCh-30
Lite då och då tar jag hem "finsamlingen" och låter dem gå lite. Det här var en bra dag. De senaste dagarna har jag gjort flera bra köp till samlingen när en kompis har bestämt sig för att sälja av sin samling. Det var de här klockorna som gjorde mig så fascinerad av gamla sovjetiska klockor.
![]()
Det är dykarklockor som användes av soldater ur Spetsnazförband när de utförde uppdrag. När uppdragen var utförda lämnades klockorna tillbaka tillsammans med utrustningen.
Urofa 59
Det här är ett tillskott till samlingen tillsammans med en nästan identisk klocka som jag köpte från samma säljare men vid ett tidigare tillälle.
![]()
Urofa 59 är egentligen en tysk klocka från Glashütte. Efter WWII och nazisterna besegrades tog Sovjet hela fabriken och även varulagret som krigsbyte. Fabriken monterades upp i Moskva men produktionen av sovjetiska Urofa 59 blev inte stor. Det här är ganska ovanliga klockor idag. Speciellt den med vit urtavla - till höger i bild.
Jag vet.Oj oj!!!
Min variant hälsar på bund!!Det kom ett paket igår från Tyskland...![]()
Ok nu är det klockor på riktigt. Har givetvis bibeln Deutche militäruhren. Är än idag sur för att jag inte fick en mint KM klocka där jag bjöd 1000 kr under begärt pris. Han tvärvägrade. Sedan sålde han den för det priset till någon annan...Urofa 59
Det här är ett tillskott till samlingen tillsammans med en nästan identisk klocka som jag köpte från samma säljare men vid ett tidigare tillälle.
![]()
Urofa 59 är egentligen en tysk klocka från Glashütte. Efter WWII och nazisterna besegrades tog Sovjet hela fabriken och även varulagret som krigsbyte. Fabriken monterades upp i Moskva men produktionen av sovjetiska Urofa 59 blev inte stor. Det här är ganska ovanliga klockor idag. Speciellt den med vit urtavla - till höger i bild.

Förhandlingar kan vara knepiga. Du hittar säkert en annan klocka.Ok nu är det klockor på riktigt. Har givetvis bibeln Deutche militäruhren. Är än idag sur för att jag inte fick en mint KM klocka där jag bjöd 1000 kr under begärt pris. Han tvärvägrade. Sedan sålde han den för det priset till någon annan...![]()
3017 är ju ett Venus 150. Troligen lättare att göra. Jo Urofa har legat på radarn länge. Men mitt klockhandlande har i princip vairt noll i ett par år av diverse anledningar. Hade gärna även haft ur från de "flyttade" fabrikerna. En "fransk" Vixa och en rysk tror det var Tutima eller Lange & Söhne (eller båda? minns ej.) som ryssarna packade ihop och flyttade till ryssland. En vanlig Minerva med AS1130 hade jag också velat ha. Rätt basic klocka men av Wehrmachts ur var den en av få med 34 mm medan de flesta andra var 32. 32 är litet... ja ja. Det kommer bättre tider.Förhandlingar kan vara knepiga. Du hittar säkert en annan klocka.
Urofa 59 är egentligen en tysk - kultförklarad - klocka. Vet du hur den står sig i jämförelse med andra militära tyska klockor? Urverket i den här är riktigt komplicerad och anses vara väldigt bra. Ryssarna gjorde ingen stor produktion av Urofa 59. Var de för komplicerade att bygga? Strela:n kom i slutet av 50-talet.
Glashütte sålde sina kronografer till flygvapnen i U.S.A. och Canada har jag läst. Då måste de ju ha konkurrerat ut några andra klockor.
Härligt! Här har vi en som även kan tyska ur.3017 är ju ett Venus 150. Troligen lättare att göra. Jo Urofa har legat på radarn länge. Men mitt klockhandlande har i princip vairt noll i ett par år av diverse anledningar. Hade gärna även haft ur från de "flyttade" fabrikerna. En "fransk" Vixa och en rysk tror det var Tutima eller Lange & Söhne (eller båda? minns ej.) som ryssarna packade ihop och flyttade till ryssland. En vanlig Minerva med AS1130 hade jag också velat ha. Rätt basic klocka men av Wehrmachts ur var den en av få med 34 mm medan de flesta andra var 32. 32 är litet... ja ja. Det kommer bättre tider.
Bland kronografer är nog det jag helst vill ha verk av typ/tillverkare Urofa, tidiga Minerva och Lemania. Not: av de som inte är ryska. Not 2 har tidigare flera gånger hittat tyska ur i ryssland just av den anledningen att en hel del flygplan blev nedskjutna där. = finns klockor. Men det tar VERKLIGEN emot att skicka de summor som begärs till nån tjomme i Smolensk.
Urofa 59
![]()
Jag vet. En kompis avvecklar sin fantastiska samling. Hugade utländska köpare budade hej vilt så jag har köpt några fina klockor på sistone.Har du fått tag i en Urofa / Kirova??
Det må ju vara en av forumets häftigaste klockor!
Jag vet. En kompis avvecklar sin fantastiska samling. Hugade utländska köpare budade hej vilt så jag har köpt några fina klockor på sistone.
Snart måste jag sätta mig ner och kolla igenom samlingen. Den får inte bli för "vildvuxen". Det känns som att jag har tappat tråden lite.
Vill bara påpeka att jag inte behöver båda mina njurar.Urofa 59
![]()
Du behöver ju inte ta isär verket för att lösa det så det är nog rätt enkelt. Bara det stora yttre delarna som skall ta isär och det kan vem som helst även med felaktiga verktyg om man är försiktig. Mest en fråga om att hitta reservdelen skulle jag säga. Men Rikala är nog den som du skall fråga om detta.Upptäckte precis att det är nån inre ring på denna som verkar ha gått av/hoppat ur.
![]()
![]()
Antar att det inte ska vara så där…
Nån som vet om det är lätt att fixa?
Upptäckte precis att det är nån inre ring på denna som verkar ha gått av/hoppat ur.
![]()
![]()
Antar att det inte ska vara så där…
Nån som vet om det är lätt att fixa?
Ok tack! Har ingen glaspress tyvärr men ska kika på det. Men då vet jag iaf vad det är för fel och hur man kan fixa!Är det glasringen (armeringsringen) som är av? Har du glaspress är det väl hyfsat lätt och fixa om du har en ring, gissar att det är gamla glasringen du skall ha till den där då nya är något större. Annars helt nytt glas med ring.