• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

1000017470.jpg
Vi har fortfarande inte rett ut vad det var för urverk du retade oss med. Mitt bud hittills är alltså Raketa 2627.

Sturmanskie Type II

Här är en annan klocka som jag köpte i helgen. Några märkliga sovjetiska stoppur följde med men de är svåra att visa annat än i videoklipp. Det går inte att ladda upp videoklipp här va? De blir perfekt att ha när jag kokar mina ägg på morgonen. :)
Det här är den ikoniska klockan som sovjetiska stridspiloter fick när de klarat av sin utbildning. Gagarin hade en så'n här klocka när han - som första människa - flög ut i rymden. Det kan skrivas mycket om det här men det får bli en annan gång. Det här är den första klockan som bars av en människa i rymden alltså.
Image_1758119954099.jpg

Vi har fortfarande inte rett ut vad det var för urverk du retade oss med. Mitt bud hittills är alltså Raketa 2627.

Raketa är rätt, dock en annan kaliber!

Får se om jag orkar sätta ihop den kväll, i så fall kommer bilder!
Lyckades skjuta iväg sten+slutsten till ena sidan på balansen igår kväll och hittar den inte, la ner då. Har fler så det är lugnt...

Sturmanskie Type II

Här är en annan klocka som jag köpte i helgen. Några märkliga sovjetiska stoppur följde med men de är svåra att visa annat än i videoklipp. Det går inte att ladda upp videoklipp här va? De blir perfekt att ha när jag kokar mina ägg på morgonen. :)
Det här är den ikoniska klockan som sovjetiska stridspiloter fick när de klarat av sin utbildning. Gagarin hade en så'n här klocka när han - som första människa - flög ut i rymden. Det kan skrivas mycket om det här men det får bli en annan gång. Det här är den första klockan som bars av en människa i rymden alltså.
Image_1758119954099.jpg

Coolt! Slicka inte på tavlan bara...

Sturmanskie Type II

Image_1758119954099.jpg
Wow, dessutom är väl detta det andra utförandet som var just den variant som Gagarin fick 1957. Hur ser baksidan ut? Skruvad ring? Oavsett definitivt en vilja-ha-klocka, grattis! 😍

Wow, dessutom är väl detta det andra utförandet som var just den variant som Gagarin fick 1957. Hur ser baksidan ut? Skruvad ring? Oavsett definitivt en vilja-ha-klocka, grattis! 😍
Jag har alltid gillat den men den har legat utanför den "linje" som jag bestämde att min samling skulle ha.
En kompis avvecklar sin fantastiska samling och jag kan inte låta bli att snappa upp ikoniska klockor. Flera utanför den tänkta "linjen". Snart måste jag sätta mig ner och försöka få något sammanhang i samlingen. Ett angenämt problem såklart. :hungry:
Normalt brukar jag studera klockorna innan jag köper men nu hoppas jag att säljaren har gjort "hemläxan" åt mig.

IMG-20250916-WA0041.jpg
IMG-20250916-WA0042.jpg
IMG-20250916-WA0043.jpg

Jag har alltid gillat den men den har legat utanför den "linje" som jag bestämde att min samling skulle ha.
En kompis avvecklar sin fantastiska samling och jag kan inte låta bli att snappa upp ikoniska klockor. Flera utanför den tänkta "linjen". Snart måste jag sätta mig ner och försöka få något sammanhang i samlingen. Ett angenämt problem såklart. :hungry:
Normalt brukar jag studera klockorna innan jag köper men nu hoppas jag att säljaren har gjort "hemläxan" åt mig.

IMG-20250916-WA0041.jpg
IMG-20250916-WA0042.jpg
IMG-20250916-WA0043.jpg

Superjuste klocka och vackert urverk!!! 🤩

Njet!

Det lite udda och ovanliga Raketa 26990!

Fick byta balans, tyvärr saknar klockan alla sub-visare och jag är rädd för att den eventuellt stannar i natt vid omslag till nytt dygn då ett av hjulen (för dag i månaden) går trögt (svårt att olja då de är fastnitade).

Såg en donatorurverk med tavla till salu för någon vecka sedan, men tyvärr såld nu (den saknade också visarna), skulle köpt den...

Nåja, numera servad så den går iallafall.
1000017485.jpg

1000017483.jpg

1000017487.jpg

1000017489.jpg

Senast ändrad:
Sturmanskie Type II

Image_1758119954099.jpg
Tycker du skall posta detta i forum for Omega Speedmaster-entusiaster och även gärna påpeka att det var ett Lemania urverk CH27 som satt i Omegas klocka, även om Omega kallar det för 321. Nej då, jag är ingen uppviglare av allmänt okynne. Fin klocka!

IMG-20250916-WA0041.jpg
IMG-20250916-WA0042.jpg
IMG-20250916-WA0043.jpg
Nu har du trots allt valt namnet Samlarn, så det här med en linje i samlingen låter som om du lägger band på ditt samlande vilket givetvis inte bör uppmuntras. Tror snarare du behöver skapa lite fler underkategorier i samlingen... :angel::woot:

Tycker du skall posta detta i forum for Omega Speedmaster-entusiaster och även gärna påpeka att det var ett Lemania urverk CH27 som satt i Omegas klocka, även om Omega kallar det för 321. Nej då, jag är ingen uppviglare av allmänt okynne. Fin klocka!
Skrattar: Omega Speedmaster är en fantastisk klocka. Tror inte att Omega hetsar upp sig för att jag påstår att Gagarin hade en fin Sturmanskie när han flög ut i rymden. Däremot använde den första människan som landade på månen en Omega Speedmaster. Bra reklam för Omega.
Fotografier från rymdfärder avslöjar att kosmonauter och astronauter även använder andra klockor under färder. Bl.a. har en Vostok Amphibian 2209 har använts.
Det finns åtminstone en klocka som är designad speciellt för rymdfärder. Designad av en kosmonaut. Det är unikt. Jag vet inte om det finns fler som är designade för rymdfärder?
En rysk klocka - Cosmonavigator - som är extremt sällsynt. Upplagan var endast 350 st.

Cosmonavigator

20250918_000328.jpg

Det här exemplaret har varit ute i rymden - sammanlagt - i nästan ett helt år. Den har varit ombord på flera olika farkoster.

Senast ändrad:
Kirova däcksur

På min önskelista står bl.a. en fin skeppskronometer. Nu har jag aldrig kommit till skott med det. Det här däcksuret kanske stillar ha-begäret?

20250918_120733.jpg

När jag köpte Sturmanskie:n Type II fick jag några märkliga tidtagarur på köpet. Otroligt avancerade med mellantider och en tror jag mäter hundradelar. Sekundvisaren snurrar ett varv runt urtavlan på en sekund. De här blir perfekta när jag kokar mina ägg och annan matlagning. ;)
En av de som mäter mellantider kan jag sälja om någon är intresserad.

20250918_120747.jpg

Kirova däcksur

På min önskelista står bl.a. en fin skeppskronometer. Nu har jag aldrig kommit till skott med det. Det här däcksuret kanske stillar ha-begäret?

20250918_120733.jpg

När jag köpte Sturmanskie:n Type II fick jag några märkliga tidtagarur på köpet. Otroligt avancerade med mellantider och en tror jag mäter hundradelar. Sekundvisaren snurrar ett varv runt urtavlan på en sekund. De här blir perfekta när jag kokar mina ägg och annan matlagning. ;)

20250918_120747.jpg

Dom där är fina, sedan får du skaffa en sådan här med 😁😉

Juste stoppklockor! Har funderat, men aldrig slagit till, känner lite att det drar i köptarmen...

Juste stoppklockor! Har funderat, men aldrig slagit till, känner lite att det drar i köptarmen...
En fin skeppskronometer står ganska långt ner på min önskelista men den finns där på listan. En vacker dag så kanske jag slår till och pryder samlingen med en?

Stoppuren var roliga. Det behövs video för att visa vad de kan. Tyvärr kan man inte posta sån't här.
Här är ett videoklipp av ett av stoppuren som någon redan har publicerat på Youtube.

Kirova däcksur

20250918_120733.jpg

20250918_120747.jpg
Jo, tex en Viktor Kullberg skeppskronometer hade man ju inte tackat nej till. Även om det gjort samlingen spretig.

Breda samlingar är de bästa samlingarna.

Jag började med en inriktning mot att jag uteslutande skulle samla på Vostok Komandirskie, men det sprack ju liksom... :cool:
Började nog med att jag ville ha en snygg klocka. Men det var nog sedvanligt statustänk i det. Dvs kika på Omega ed. Sen blev det div Schwizare. Militärur, svenska och utländska. Moderna, ww2 och ända tillbaka till ww1 aka trenchwatches. En del fickur iom att det var det man hade i det militära då. Lite här som Minerva och Lemania etc kom in iom att de levererade urverk kors och tvärs. Sen japanska, en trave Takano och Citizen och sedan skulle det bli kronografer. Började med en Angelus chronodato men insåg att kronografer ofta är dyra och sällan är de servade. Skulle börja med alla venus-verk, så kom en 3017 (venus 150), prisvärd kronograf och så såg man fler ryska. Roliga och billiga (de flesta) och sen försvann man ner där. Så någon tråd skall vi nog inte tala om. Mer en upptäcktsfärd. Men det har stått rätt stilla sista 2-3 åren. Har så mycket som bara ligger och som jag troligen aldrig kommer att fixa till. En del samling men en del är nog mer skrotsamling om man skall vara ärlig mot sig själv.

Började nog med att jag ville ha en snygg klocka. Men det var nog sedvanligt statustänk i det. Dvs kika på Omega ed. Sen blev det div Schwizare. Militärur, svenska och utländska. Moderna, ww2 och ända tillbaka till ww1 aka trenchwatches. En del fickur iom att det var det man hade i det militära då. Lite här som Minerva och Lemania etc kom in iom att de levererade urverk kors och tvärs. Sen japanska, en trave Takano och Citizen och sedan skulle det bli kronografer. Började med en Angelus chronodato men insåg att kronografer ofta är dyra och sällan är de servade. Skulle börja med alla venus-verk, så kom en 3017 (venus 150), prisvärd kronograf och så såg man fler ryska. Roliga och billiga (de flesta) och sen försvann man ner där. Så någon tråd skall vi nog inte tala om. Mer en upptäcktsfärd. Men det har stått rätt stilla sista 2-3 åren. Har så mycket som bara ligger och som jag troligen aldrig kommer att fixa till. En del samling men en del är nog mer skrotsamling om man skall vara ärlig mot sig själv.
Jag gillar beskrivningen upptäcktsfärd.
Tänk om klockorna i våra samlingar kunde berätta var de varit?
Min tanke är att jag senare ska försöka forska lite om varje klockas bakgrund för att göra dem intressantare för de som eventuellt tar över dem.

Senast ändrad:
Jo, hämtade ett paket på vägen hem...

Först ut, kronjuvelen i paketet (som innehåller ca 20 klockor).

En Vostok, med en ovanlig boett! Trodde först inte det var en Vostokboett, men den är helt legit! Boett som en Kirovskie krabba, fast större!

Står inte Vostok på tavlan och det skall det inte heller, innehåller ett automatverk och har ett stort baklock (samma storlek som amphibia).

Fått sig en lätt puts, fungerar.
1000017510.jpg

Urverk
1000017508.jpg

Innan, satt mycket dna som var riktigt svårt och få bort!
1000017507.jpg

Jo, hämtade ett paket på vägen hem...

Först ut, kronjuvelen i paketet (som innehåller ca 20 klockor).

En Vostok, med en ovanlig boett! Trodde först inte det var en Vostokboett, men den är helt legit! Boett som en Kirovskie krabba, fast större!

Står inte Vostok på tavlan och det skall det inte heller, innehåller ett automatverk och har ett stort baklock (samma storlek som amphibia).

Fått sig en lätt puts, fungerar.
1000017510.jpg

Urverk
1000017508.jpg

Innan, satt mycket dna som var riktigt svårt och få bort!
1000017507.jpg
Superfin!!🤩

Tillbaka
Topp