Jag brukar oftast se till att åtminstone de flesta av mina klockor får handledstid. En klocka som bara ligger i en låda gör ju ingen glad, men sedan kan det ju även finnas orsaker till att man är lite extra rädd om en klocka. Gårdagens Radio Room är nog egentligen ett sådant exempel, men jag tänker att en gång är ingen gång.
Det kan vara värt att lyfta fram bakgrunden till urtavlans lite underliga design.
Som tidigare har nämnts i tråden sägs den bakomliggande orsaken till urtavlans uppkomst kunna relateras till Titanic. Det påstås att radiooperatören ombord på Titanic var så upptagen med att skicka telegram från passagerarna på båten att han ska ha missat flera varningar rörande isberg i området. Jag är själv lite nördig när det gäller Titanic och är kanske inte helt övertygad om att det var exakt på detta sätt (även om omständigheten kan ha haft viss betydelse), men det spelar mindre roll i detta inlägg.
Oavsett så tycks det vid denna tidpunkt inte ha funnits någon etablerad standard för avlyssning av nödanrop ombord på fartyg till havs. Detta var självklart en oerhört allvarlig brist. Någon gång strax efter Titanics undergång beslutade det därför att man skulle reservera två 3-minuters luckor varje timme då det endast var tillåtet att sända (och lyssna efter) nödanrop. Detta brukade åskådliggöras med en fast monterad klocka i radiorummet på fartyget med tydligt färgade sektorer vid 0-3 minuter respektive 30-33 minuter. Dessa sektorer användes för 500 KHz-bandet. När man senare även började använda 2187 KHz-bandet lades två likadana sektorer till vid 15-18 respektive 45-48 minuter. På Vostoks Radio Room-tavla kan man av denna anledning se att de färgade sektorerna har två olika färger (röd respektive rosa), vilket alltså kommer ifrån de två olika radiofrekvenserna.
Är då Vostok Radio Room en klocka som faktiskt användes i detta syfte? Svaret är definitivt nej, framförallt som det fanns betydligt modernare metoder för världens alla radiooperatörer att hålla reda på tiderna för radiotystnad när Vostok släppte denna modell runt 1990. Armbandsuret kan nog ses som en hyllning till begreppet Radio Room och att man kan skänka en tanke till alla de liv som sannolikt har räddats genom åren tack vare denna idé. Första serien av Radio Room var dessutom armbandsur avsedd för export utanför Sovjetunionen och tavlans design sticker ut ganska mycket, vilket säkerligen bidrog till att modellen blev populär.
Jag har sett en siffra på att 8000 exemplar ska ha tillverkats av den första varianten, dvs relativt få klockor. Första serien saknar, liksom de första Desert Shield-klockorna, Vostok-logga på urtavlan. Efter första serien fortsatte Vostok tillverkningen med en andra serie, som kan identifieras med att den har Vostok-logga på tavlan. Det finns fler exempel på olika modeller med Radio Room-tavla, men det kan bli föremål för ett annat inlägg en annan gång.
Det finns faktiskt ett exempel på ett annat Sovjetiskt armbandsur som har liknande märkning på urtavlan och där märkningen ska ha haft en funktion på riktigt. Jag tänker då på Raketas 24-timmars-modell, bland annat avsedd för användning vid Polarstationen Vostok i Antarktis. Klockan nedan till höger har lite märkliga märkningar som ser ut som duschstrilar mellan kl 6-7 respektive 18-19. Detta ska ha varit klockslag som användes på motsvarande sätt som de stationära klockorna på fartygen.