• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska tidsmaskiner

Ako

Rolex
2-Faktor
Zlatoust dykarur

Zlatoust var som jag skrev tidigare en av fabrikerna som startades för att sprida klocktillverkningen från Moskva och därmed minska sårbarheten under kriget. Evakueringen skedde 1941 och man tillverkade i första hand klockor för inbyggnad i stridsvagnar och flygplan, men senare också stoppur, fickur och armbandsur av typen K-43. Någon gång under 50-talet fick man order om att också börja producera dykarur. Problemet var bara att det enda urverk man hade att tillgå var det gamla Typ-1 verket som egentligen var ett stort fickursverk. Så hur skulle man kunna göra ett dykarur med dessa förutsättningar? Lösningen var lika enkel som genialisk och typisk för rysk problemlösning: genom brute force såklart!

Boetten är fräst ur ett stycke massivt rostfritt stål och saknar delbart bakstycke. Man lyfter alltså ut verket genom framsidan. Vridringen är gängad och håller fast ett tjockt och plant (!) glas med packningar. Kronan är tätad genom ett gängat lock med gummipackning och hålls fast av en liten kedja. Klockan mäter 60mm utan krona och är tung som tusan, men det kanske bara är en fördel vid dykning. Bandet är tillverkat i någon slags syntematerial som påminner om lastbilspresenning, och mycket långt eftersom klockan är tänkt att bäras utanpå en dykardräkt.

Det finns en massa efterapningar och kopior på dessa klockor eftersom de blivit lite av kultförklarade. Den värsta är nog Invicta som oblygt påstår sig vara klockans uppfinnare, vilket är osant. Man kan hitta en del bilder på nätet där Arnold Swarzenegger bär en Invicta, vilket såklart tillverkaren (tyvärr) gör ett stort nummer av.

DSCF0651.JPG


En äkta dykare från Zlatoust, tillverkad mellan mitten av 1950-talet och 1960-talet.

DSCF0652.JPG


Sedd från sidan ser man det skruvade locket som döljer kronan - en liten kedja ser till att man inte tappar det

DSCF0649.JPG


Baksidan av boetten går inte att öppna, allt är i ett stycke stål

DSCF0654.JPG


Här är en jämförelse med en enkrona - myntet når knappt över kanten!

Zlatoust_diver9.jpg


Så här kunde det se ut på den tiden det begav sig
Hur mycket tycker du är ett realistiskt pris för en gammal Zlatoust ?
 

Ako

Rolex
2-Faktor
m.ebay.co.uk/itm/331257687997?nav=SEARCH

Är detta nått?
Mer i undervisningssyfte , har tyvärr inte pengar just nu...
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Tack för den lärorika och underhållande läsningen! Ser verkligen fram emot kommande fortsättning. :)

Edit:..och välkommen förstås! Jag gläds över att vi verkar fått in en toppkraft inom ämnet. ;)
 

Lucidor

Breitling
m.ebay.co.uk/itm/331257687997?nav=SEARCH

Är detta nått?
Mer i undervisningssyfte , har tyvärr inte pengar just nu...


Nu fanns det ingen bild på urverket, men den ser korrekt ut. Det är dessutom en tidig modell med en kantigare boett och med en minutvisare med endast två segment (de senare hade tre segment). Bandet är inte original, men de brukar gå att hitta på nätet med lite tålamod. Jag tycker priset är i överkant, men det är som sagt en intressant variant av klockan.
 
  • Like
Reactions: Ako

Lucidor

Breitling
Om man föredrar nya klockor så finns faktiskt Zlatoust att köpa idag från samma tillverkare som gjorde dem på 50-talet. Det som skiljer är i första hand urverket som inte längre finns att få tag i. I stället har man monterat ett Vostok 2409A, som visserligen inte är detsamma som fickursverket typ-1, men som ändå är ryskt och har släktskap med Zlatoust. Länk här: http://www.ebay.de/itm/AGAT-192-ChS...soires_Uhren_Armbanduhren&hash=item58950d1e17

Tycker man att 60mm är i största laget så finns det en mindre variant på 53mm, men då gör man ganska stora avsteg. Den har dessutom sekundvisare vilket är en nymodighet. För samma pengar kan man hitta originalet, och det smäller i mina ögon mycket högre. Är man ung och inte klar med familjebildningen så kan det dock vara bra att veta att 50-talarna lyser med hjälp av radium...
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Det stämmer watchowner, din klocka är "nytillverkad", och innehåller förmodligen ett 3133, ett i sig utmärkt ryskt urverk med en lång historia inom marinen och flygvapnet. Förlagan till klockan är den tysk-ryska Tutima kronografen som du kan se i min avartar. Jag ska skriva en artikel om den så småningom.
Lucidor, sitter du möjligtvis och trycker på några ur med Urofa 59 i? :)
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Jag har två. Den svarta är tillverkad av tyska delar, den vita i Moskva med Urofas utrustning som konfiskerades som krigsskadestånd.

kirova b&w dial_crop.jpg
Vad härliga! Hur sen är den vita?
Märker du några avgörande skillnader på dom? Kvalitetsmässigt, tänker jag.
 

Lucidor

Breitling
Vad härliga! Hur sen är den vita?
Märker du några avgörande skillnader på dom? Kvalitetsmässigt, tänker jag.

Den svarta versionen tillverkades mellan 1947 och 1949, den vita endast 1950. Därefter lades produktionen av denna kaliber ned, förmodligen för att den var för dyr och svår att underhålla. Jag märker ingen avgörande skillnad mellan dem som kan hänföras till kvalitet eller utförande. Däremot är båda i behov av service, men jag har hittills inte vågat lämna in dem någonstans.
 
Topp