• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Säker betalning utan att ses F2F?

Putteman

Cartier
Jag har gjort några affärer här på forumet och aldrig haft några problem med betalningar osv. En stor fördel med detta forumet som jag ser det är såklart att det är fullt med ärliga människor.

Jag bor utanför Malmö, och många klockor och köpare finns såklart i Stockholmsområdet. Jag har gjort full betalning innan klockor skickas osv, och det har som sagt fungerat klanderfritt.

Men frågan dyker upp hur man lämpligen sköter betalning när det handlar om distansaffärer och lite större belopp? Vad är liksom "forum standard" för det? Kollar såklart goodguys tråden och ser att folk har trevliga referenser och så. Men hur gör man när beloppet börjar bli lite för stort för att vara helt bekväm med att Swisha iväg till nån man aldrig träffat eller känner? Den gränsen går såklart på olika ställen för olika personer, men finns det nån outtalad gräns där man ska bete sig annorlunda?
 

v0n

Patek
2-Faktor
Känns det inte bekvämt eller tryggt att överföra pengar så gör jag inte det, oavsett belopp.
Kanske du känner någon annan på orten som kan genomföra affären åt dig? Mötas halvvägs, eller t.o.m åka hela vägen kan också vara värt att beakta om det inte känns 100% (inte ovanligt).
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Jag har gjort några affärer här på forumet och aldrig haft några problem med betalningar osv. En stor fördel med detta forumet som jag ser det är såklart att det är fullt med ärliga människor.

Jag bor utanför Malmö, och många klockor och köpare finns såklart i Stockholmsområdet. Jag har gjort full betalning innan klockor skickas osv, och det har som sagt fungerat klanderfritt.

Men frågan dyker upp hur man lämpligen sköter betalning när det handlar om distansaffärer och lite större belopp? Vad är liksom "forum standard" för det? Kollar såklart goodguys tråden och ser att folk har trevliga referenser och så. Men hur gör man när beloppet börjar bli lite för stort för att vara helt bekväm med att Swisha iväg till nån man aldrig träffat eller känner? Den gränsen går såklart på olika ställen för olika personer, men finns det nån outtalad gräns där man ska bete sig annorlunda?
Min erfarenhet är att swish är king upp till gränsen för vad som tekniskt tillåts i swish. Ska något skickas så görs det efter fullgjord betalning utan undantag.

I de fall det rört sig om en användare utan eller med ett fåtal omdömen så har vi ibland utbytt personuppgifter osv innan. En enda gång har jag swishat ett ganska stort belopp (45k) till en helt ny användare innan han skickade klockan men det var först efter ett telefonsamtal och utbyte av lite sociala medie-uppgifter osv och jag valde att gå på magkänsla och köpa säljaren. Allt gick toppen och han är idag en självklar och mycket aktiv del av detta forum

edit: känns det inte 100% så ska man aldrig gå vidare. Den regeln gäller utan undantag.
 

LeManiac

Panerai
2-Faktor
Swish ger ju normalt en bra identifiering av en privatperson som mottagare, men vid större belopp så kan man ju råka ut för en målvakt och då hjälper det ju inte att man vet vem den förste mottagaren av pengarna var ...
 

Akohler

Breitling
Jag brukar också kolla upp sociala medier (framförallt LinkedIn). Kollade även förut på "mrkoll" där man kunde se om personen var dömd för något (tjänsten är borta idag) men lexbase funkar ju även. Vid minsta lilla osäkerhet backar jag ur.
 

Putteman

Cartier
Tack, många bra tankar.

Vill bara förtydliga att jag har inga som helst skäl att misstänka något skumt med en affär som jag eventuellt har på gång, bara så ingen känner sig misstrodd. Mer en allmän vädring, och framförallt kring hur betalningen görs på passande sätt för bägge parters trygghet.

Jag har också använt MrKoll för att enkelt se om någon är dömd för nåt, men dom verkar väldigt nyligen tagit bort den infon. Självklart kan en dom vara nåt ointressant också, men kan ju vara en flagga för att fundera vidare iaf.

LinkedIn har jag inte tänkt på, absolut ett sätt att se så att en person "finns" lite mer IRL och inget fejk. Bra tänkt.

Vad gäller själva betalningen så har ju vissa sajter lite olika varianter på där man betalar in och själva sajten håller i pengarna tills mottagaren är nöjd. Finns det något liknande att använda för endast betalningen som i såna här fall när en affär görs upp på t.ex. ett forum? Gissar att det blir svårt med bevisbördan ifall mottagaren hävdar att den ej fått vad den beställt osv. dock.
 

FlipSwede

Rolex
Det borde ju pa ett forum sapass stort som detta ga att fa fram 'Palitliga Personer" i vatrenda storre samhalle tycker jag,som mot en bensinpengar/lunch kan ata sig genomfora en affar at den som inte kanner sig helt bekvam med att skicka pengar till nagon okand.

Men min ide bygger ju pa att det finns klara kriterier for hur man blir en Palitlig Person aka mellanhand,och nagon ska ju ha tid att verifiera sagda personer ocksa.
Jag far nog backa och saga det var bra i teorin,men kanske svarare att genomfora praktiskt,aven om det sakerligen gar.
 
Topp