aadde81
Cartier
Har tydligen för mycket tid just nu för djupa funderingar. Detta snurrar i mitt huvud:
Vi säger att någon annonserar att den vill sälja/byta sin Omega. Säljpris är 10 000 kr, vilket kan anses som rimligt säger vi, bytespris anges till 12 000 kr.
Samtidigt kan en annan tänka sig byta sin Rolex mot Omegan, han har sett att Rolexen brukar säljas för 30 000 kr. Känns då rimligt att erhålla 20 000 kr emellan varför han anger bytesvärdet till 32 000 kr. Blir då alltså samma belopp emellan som vid säljpris.
Kanske har jag missat något, men vad tjänar annonsörer på att ange ett högre bytespris? Är ju bara för spekulanten att i sin tur höja bytesvärdet jämfört med sitt säljpris. Tror det blir svårt att förklara varför den ena klocka ska ha X i påslag medans den andra bara X. För de flesta pris man hittar som referens är säljpris och inte bytespris. Eller är det rimligt att ha samma procentpåslag på respektive säljvärde? I så fall borde ju den som byter upp sig förlora på det jämfört med den som byter ned sig.
Vi säger att någon annonserar att den vill sälja/byta sin Omega. Säljpris är 10 000 kr, vilket kan anses som rimligt säger vi, bytespris anges till 12 000 kr.
Samtidigt kan en annan tänka sig byta sin Rolex mot Omegan, han har sett att Rolexen brukar säljas för 30 000 kr. Känns då rimligt att erhålla 20 000 kr emellan varför han anger bytesvärdet till 32 000 kr. Blir då alltså samma belopp emellan som vid säljpris.
Kanske har jag missat något, men vad tjänar annonsörer på att ange ett högre bytespris? Är ju bara för spekulanten att i sin tur höja bytesvärdet jämfört med sitt säljpris. Tror det blir svårt att förklara varför den ena klocka ska ha X i påslag medans den andra bara X. För de flesta pris man hittar som referens är säljpris och inte bytespris. Eller är det rimligt att ha samma procentpåslag på respektive säljvärde? I så fall borde ju den som byter upp sig förlora på det jämfört med den som byter ned sig.