• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sälj- vs. bytespris?

aadde81

Cartier
Har tydligen för mycket tid just nu för djupa funderingar. Detta snurrar i mitt huvud:

Vi säger att någon annonserar att den vill sälja/byta sin Omega. Säljpris är 10 000 kr, vilket kan anses som rimligt säger vi, bytespris anges till 12 000 kr.

Samtidigt kan en annan tänka sig byta sin Rolex mot Omegan, han har sett att Rolexen brukar säljas för 30 000 kr. Känns då rimligt att erhålla 20 000 kr emellan varför han anger bytesvärdet till 32 000 kr. Blir då alltså samma belopp emellan som vid säljpris.

Kanske har jag missat något, men vad tjänar annonsörer på att ange ett högre bytespris? Är ju bara för spekulanten att i sin tur höja bytesvärdet jämfört med sitt säljpris. Tror det blir svårt att förklara varför den ena klocka ska ha X i påslag medans den andra bara X. För de flesta pris man hittar som referens är säljpris och inte bytespris. Eller är det rimligt att ha samma procentpåslag på respektive säljvärde? I så fall borde ju den som byter upp sig förlora på det jämfört med den som byter ned sig.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Kontanter är mer värt för annonsören än ett byte. Därför sänker hen priset vid en kontant säljaffär för att enklare få loss kapital. Jag tycker det är ett väldigt logiskt upplägg :)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Om man har lagt ut en klocka, och prisbumpat den till ett billigt pris, så finns det kanske ändå inte kontant köpare.
Däremot kan det dyka upp någon som vill byta in något, men det kanske blir en dålig affär om man inte byter in andra klockan till ett lite bättre pris.

Säg att du får 10k cash. Då är problemet ur vägen.

Om någon däremot vill byta in en klocka mot din som är värderad till 10k, då måste du oftast packa, skicka, samt annonsera och sälja en ny klocka. Då är det rimligt att man vill ha, säg en tusenlapp extra, imellan.
 

JayJay

Rolex
Oftast är man som säljare mer intresserad av cash så att man själv fritt kan välja nästa objekt. Dock accepterar många ett byte om man tror att man kan göra en bra deal. Det enda intressanta är vad man tycker är en relevant mellanskillnad.
 

aadde81

Cartier
Oftast är man som säljare mer intresserad av cash så att man själv fritt kan välja nästa objekt. Dock accepterar många ett byte om man tror att man kan göra en bra deal. Det enda intressanta är vad man tycker är en relevant mellanskillnad.

Och då är det inte relevant att sätta två priser tolkar jag dig som?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ett annat bytesptis är löjligt eftersom den andra ägaren kanske övervärderar sin klocka.
 

aadde81

Cartier
Kan lägga till att jag förstår tanken och hur det fungerar i teorin. Men ifrågasätter om det gör någon skillnad i praktiken vid byte, då spekulanten borde justera upp sitt värde i motsvarande mån.
 

svampen37

Cartier
2-Faktor
Vill man inte byta så vill man inte byta - då är det inte relevant att bytespriset är högre tycker jag. Värdet är ju vad det är, vad någon är villig att betala.
 

Hugii

Audemars
De
Kontanter är mer värt för annonsören än ett byte. Därför sänker hen priset vid en kontant säljaffär för att enklare få loss kapital. Jag tycker det är ett väldigt logiskt upplägg :)
Det som är logiskt är att bytesvärde borde vara lägre för uppenbarlige kan hen inte få kontanter för sin klocka.
Och hen äger inte prissättningen på spekulantensklocka... så en spekulant kan oxå höja värdet på sin klocka.. logiskt!
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
De

Det som är logiskt är att bytesvärde borde vara lägre för uppenbarlige kan hen inte få kontanter för sin klocka.
Och hen äger inte prissättningen på spekulantensklocka... så en spekulant kan oxå höja värdet på sin klocka.. logiskt!
Så är det. Bland annat anledningen till att jag aldrig vågat mig på en bytesaffär
 

poormans

Rolex
oj oj oj, låter jobbigt värre om bytespriset är 2k högre än cashpriset!!!! det är väl oftast minst två som gör en affär och om en då inte är nöjd kan han ju alltid backa

gjorde ett byte igår funkade utmärk värdet var inte lika så det löstes snabbt med swish

tycker nästan det är roligare att byta än att sälja, då få man ju en ny klocka att testa

cheers
christian
 
Topp