• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sälja klocka över Chrono24

Oscar, ja det stämmer. Du kan ju dock göra en fuling om du vill. Meddela Chrono24 att du vill behålla klockan så drar dem tillbaka annonsen.

Ser att tråden har ett antal månader på nacken men själv har jag bara goda erfarenheter av att sälja via Chrono24, sålt 3-4 klockor via Chrono. Hellre Chrono24 än Blocket IMO. Följ reglerna som Chrono24 beskriver bara. Skicka endast till den adress som köparen listat i sina kontaktuppgifter på sajten.

Oscar, ja det stämmer. Du kan ju dock göra en fuling om du vill. Meddela Chrono24 att du vill behålla klockan så drar dem tillbaka annonsen.

Ser att tråden har ett antal månader på nacken men själv har jag bara goda erfarenheter av att sälja via Chrono24, sålt 3-4 klockor via Chrono. Hellre Chrono24 än Blocket IMO. Följ reglerna som Chrono24 beskriver bara. Skicka endast till den adress som köparen listat i sina kontaktuppgifter på sajten.
Stort tack för hjälpen! Känns som att det kan vara värt att överväga att sälja sin klocka där ifall det är en eftertraktad modell. Men dom är bra duktiga på att ta sin del av kakan, hur fungerar betalningen får man den direkt till sitt bankkonto eller mellanlandar det på PayPal? Har hört skräckscenarion där folk velat betala genom PayPal och sen dragit tillbaka sina pengar så står man där med skägget i brevlådan och har redan skickat iväg grejerna haha!

Jo dem tar ju sin andel, tycker 6.5% känns rätt fair, man betalar ju endast om klockan blir såld (men man kan ju avundas hur mycket kosing de måste dra in :p). När jag själv sålde så var kronan svag. Kunde sätta ett konkurrenskraftigt pris, Chrono tog sina 6.5% och ändå fick jag mer i fickan än om man sålt den i Sverige.

Chrono24 agerar mellanhand och håller i pengarna, meddelar dig om att betalningen inkommit och att det nu är dags att skicka klockan. När köparen mottagit klockan och sett att den motsvarar beskrivning så godkänner köparen att Chrono betalar ut pengarna till ditt bankkonto.

Senast ändrad:
Jag har sålt en klocka genom chrono24. Det fungerade utmärkt. Håll dig bara till chrono24:as regler och instruktioner. Kommunicera genom chatten för då har chrono24 koll på vad som sägs. Gå inte över till mail för då tappar chrono24 kontrollen.

Jag har sålt en klocka genom chrono24. Det fungerade utmärkt. Håll dig bara till chrono24:as regler och instruktioner. Kommunicera genom chatten för då har chrono24 koll på vad som sägs. Gå inte över till mail för då tappar chrono24 kontrollen.

Yes

Har enstaka gånger stött på folk som velat diskutera utanför sajten men då blir det alltid nej "för deras trygghet som köpare"

Sedan är jag överdrivet paranoid 😅, hade en Roberto Randazzo som ville köpa en Seiko av mig. Skulle skickas till nån bokhandel med DHL boxar där han kände ägaren och inte till angivna adressen på grund av lockdown. Mina varningsklockor ringde och jag sa typ "Nice try", kallade honom för en scammer och anmälde till Chrono24. Han tog lite illa upp över anklagelsen, sa att han handlade med Rolex för miljoner Euro och inte behövde stjäla en Seiko. Chrono24 återkopplade till mig och sade att personen gjort många affärer via sajten och ej var en bedragare

Kollade upp namnet och var han vem han utgav sig för så är han ju tydligen en tungviktare inom vintage Rolex

Då fick jag rejält dåligt samvete. Man ska alltid hålla god ton :bag:, till mitt försvar hade jag strax dessförinnan blivit kontaktad av en uppenbar scammer.

Yes

Stött på folk som velat diskutera utanför sajten men då blir det alltid nej "för deras trygghet som köpare"

Sedan är jag överdrivet paranoid 😅, hade en Roberto Randazzo som ville köpa en Seiko av mig. Skulle skickas till nån bokhandel med DHL boxar där han kände ägaren och inte till angivna adressen på grund av lockdown. Mina varningsklockor ringde och jag sa typ "Nice try", kallade honom för en scammer och anmälde till Chrono24. Han tog lite illa upp över anklagelsen, sa att han handlade med Rolex för miljoner Euro och inte behövde stjäla en Seiko. Chrono24 återkopplade till mig och sade att personen gjort många affärer via sajten och ej var en bedragare

Kollade upp namnet och var han vem han utgav sig för så är han ju tydligen en tungviktare inom vintage Rolex

Då fick jag rejält dåligt samvete. Man ska alltid hålla god ton :bag:, till mitt försvar hade jag strax dessförinnan blivit kontaktad av en uppenbar scammer.
Man vet ju inte vem sommar där på andra sidan så det gäller att vara försiktig. Samtidigt ska man nog vara försiktig med att döma någon. Man kan bara förklara att man vill följa chrono24:as regler för ömsesidig säkerhet. Senast handlade jag från en som nyligen hade blivit blåst på en klocka i hundratusenkronorsklassen. Han var väldigt nojig för att försäkra sig om att jag var och lita på. Det gick bra men det tog lite tid, vilket kändes helt ok.

Man vet ju inte vem sommar där på andra sidan så det gäller att vara försiktig. Samtidigt ska man nog vara försiktig med att döma någon. Man kan bara förklara att man vill följa chrono24:as regler för ömsesidig säkerhet. Senast handlade jag från en som nyligen hade blivit blåst på en klocka i hundratusenkronorsklassen. Han var väldigt nojig för att försäkra sig om att jag var och lita på. Det gick bra men det tog lite tid, vilket kändes helt ok.

Ouch!

Yes det har du helt rätt i. Ironiskt nog har jag bortsett från detta fall alltid varit hövlig mot folk som ville frångå regler och där man verkligen anat oråd.

Nu kanske Oscar m.fl. får en felaktig bild att Chrono24 är nån slags magnet som svämmar över med bedragare, så är det ju inte. Bara följ Scipios råd om att hålla all kommunikation via sajten och Chrono24's råd/anvisningar om hur man ska agera som säljare (eller köpare)

En fråga på detta med försäljning på C24, tänk om man skickat klockan och köparen inte ”godkänner” den. Får man inte pengarna utbetalda då?
jag vet ju att det är skickar är äkta och korrekt, men vet ju inte ifall köparen vill luras?
Ni kommunicerar i en chatt som crono24 har. Jag har sålt på Chrono24. Pengarna går via dem. Du får inga pengar förrän köparen fått en klocka. Ni är båda tvungna att identifiera er så jag ser det som lugnt.

Senast ändrad:
Bumpar denna tråd istället för att göra en ny, hur är det med Chrono24 egentligen, jag tolkar det som att om man annonserar sin klocka där så får man inte annonsera den någon annanstans?
Även jag sneglar på att lägga ut en annons där och undrar över att man inte får annonsera eller sälja klockan utanför chrono24 på tre månader iallafall. Någon med erfarenhet av detta, vad händer om jag skulle sälja den här eller på annan plattform?

Låt säga att mottagaren påstår att det låg en tegelsten i paketet, samt uppvisar ett foto på det riktiga paketet med adressetikett och en tegelsten ?

Kommer säljaren. som faktiskt skickat en riktig klocka, få sina pengar ?

Paranoid, javisst, har själv köpt på c24 och det har fungerat bra, men vad hade jag gjort om det legat en tegelsten i paketet ?

Låt säga att mottagaren påstår att det låg en tegelsten i paketet, samt uppvisar ett foto på det riktiga paketet med adressetikett och en tegelsten ?

Kommer säljaren. som faktiskt skickat en riktig klocka, få sina pengar ?

Paranoid, javisst, har själv köpt på c24 och det har fungerat bra, men vad hade jag gjort om det legat en tegelsten i paketet ?
Betalt med kreditkort.

Enligt svensk lag kan man reklamera köp med kreditkort om varan inte levereras. Det betyder inte att man automatiskt får rätt i alla lägen, men kreditkort ger i alla fall ett bättre skydd än med andra former av betalning.

Någon som har sålt en klocka till någon utanför EU och hur löste ni frakt? Verkar inte gå att köra spårbart genom Postnord om man inte väljer prioriterad/snabbare frakt, men det mer än dubblar fraktkostnaden eftersom det är "EMS International".

Någon som har sålt en klocka till någon utanför EU och hur löste ni frakt? Verkar inte gå att köra spårbart genom Postnord om man inte väljer prioriterad/snabbare frakt, men det mer än dubblar fraktkostnaden eftersom det är "EMS International".
Jag har sålt till USA, köpte försäkrad frakt genom fraktjakt.

Fraktjakt verkar ligga 100-150 kr högre än Postnords alternativ med EMS International (express, försäkrat och spårbart).
Det var flera år sedan jag skickade dit - men då var det svårt att som privatperson köpa försäkrad frakt som inkluderar klockor. Då fraktjakt är mellanhand fick jag företagsvillkor istället.

Det visade sig vara ett bra val då försändelsen försvann. Kolla villkoren med andra ord. (FInns en annan tråd om att försäkra frakt)

Jag använder Secursus och UPS/DHL/FedEx beroende på var mottagaren bor. Tänk på att Secursus kräver upphämtning och signering av chaufför på plats i hemmet eller på arbetet. Det går alltså inte att lämna in klockan till ombud eller liknande.

Jag tycker Chrono24 funkar bra, som tidigare sagts, följ deras regler som ligger ute på siten till punkt och pricka bara. Annonsen ligger ute två månader och man kan ta bort den själv om man ångrar sig. Det tar 6,5% på priset den sålts för, det är väl rätt OK. Jag har sålt fyra Seiko och två Swatch. Inom Europa funkar det supersmidigt och snabbt, doch har jag sålt en Swatch (tack och lov att det inte var en dyrare klocka) till Brasilien det tog nog sju veckor innan köparen fick klockan (det var igår) och nu väntar jag bara på att pengarna ska in på mitt konto. Jag reklamerade transporten och har haft kontakt med köparen under processens gång. Jag har även köpt en Speedy via Chrono 24 vilken också funkade snabbt och bra. Mina enda Heads Up är vilken transportör man väljer och vilket land man handlar med, så klart blir EU länder enklare.

Hur funkar det med valutakursen? Låt säga att jag får betalt i EUR, skickar då C24 EUR till mig som min egen bank får konvetera eller konverterar C24 till min hemvaluta? Deras växelkurser är ju sämre än forex så det är fort 5% till som ryker om man tvingas gå på den

Hur funkar det med valutakursen? Låt säga att jag får betalt i EUR, skickar då C24 EUR till mig som min egen bank får konvetera eller konverterar C24 till min hemvaluta? Deras växelkurser är ju sämre än forex så det är fort 5% till som ryker om man tvingas gå på den

Din bank växlar.

Hur lyckas du med det? De kan ju inte skicka EUR till SEK-konto? När jag fått betalt har det varit chrono24s röviga växelkurs.

Är du säker på att det inte är din bank som ger en sämre sälj kurs?
Jag får in betalningar i USD,EUR och HKD som sedan min bank växlar till deras sälj kurs.

Är du säker på att det inte är din bank som ger en sämre sälj kurs?
Jag får in betalningar i USD,EUR och HKD som sedan min bank växlar till deras sälj kurs.
Så säker jag kan vara, men får väl se om jag kan dubbelkolla det någonstans. Är väl samma när man köper?

Tillbaka
Topp