• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sälja klocka till en pantbank

Sälja klocka till en pantbank, vad är rimligt att förvänta sig för priser, 50,60,70% av marknadsvärdet?

Någon här med personliga erfarenheter?

Du kan gå in på t ex Svensk Pantbank och se slutpriser på klockorna som de gäller som referens. Där ser du både utropspris och vad de klubbats för.

Direktförsäljning till pantbanker fungerar så att du inte betalar tillbaka lånet. Så de måste ändå vänta tre månader innan de säljer den men du får pengarna direkt. Så står det iaf på Pantbankens hemsida. Jag har bara handlat av pantbankerna aldrig nyttjat dem.

Direktförsäljning till pantbanker fungerar så att du inte betalar tillbaka lånet. Så de måste ändå vänta tre månader innan de säljer den men du får pengarna direkt. Så står det iaf på Pantbankens hemsida. Jag har bara handlat av pantbankerna aldrig nyttjat dem.
Jag tror att har man bestämt sig för att sälja gör de ett korttidslån på 1 dag

Granskning av hela transaktionen
Jag förstår inte problemet ärligt talat. Är det detta som är problemet?

1748798250870.png

Finns erfarenheter från användare här på KS om deras upplevelser gällande granskningen och att den inte varit speciellt smidig. Sök i diskussionsforumet så hittar du tråden.
Ja, det stämmer. Jag har skrivit om min upplevelse i en sådan tråd. Efter - inte före - jag hade skickat iväg en Aqua Terra fick jag ett meddelande av Tradera att de skulle hålla pengarna tills köparen godkänt klockan. Dessutom bad Tradera om spårningsnummer så att de kunde verifiera att köparen hämtat ut paketet. Trots att värdefrakt inte går att spåra av uppenbara säkerhetsskäl. Det var en riktig soppa. Dessutom var köparen nyregistrerad och hade noll omdömen. Ingen rolig sits att hamna i. Aldrig mer Tradera.

Mmm, det är vansinne. Jag fick meddelande om att granskning inletts efter att jag redan hunnit skicka iväg en Aqua Terra med värdefrakt till en helt ny användare med noll omdömen. Själv har jag sålt med 100 procent positiva omdömen i 22 år, men det räckte tydligen inte för Traderas säkerhetsavdelning. Det går inte att spåra värdefrakt, så Tradera kunde inte se att paketet hämtats ut och verifiera att paketet kommit fram. Gissa om jag var nervös. Allt löste sig i slutändan eftersom det var en ärlig köpare, men hade jag fått välja hade jag hellre tagit en permanent avstängning. Jag tänker ändå inte sälja fler klockor på Tradera. Någon G-Shock möjligtvis, men inga dyra klockor.

Tråd:

Tror att du får ett lånebelopp som ligger under marknadspris på objektet du vill låna på (eller i ditt fall sälja), säg 50-70% av marknadspris, så att dom har lite marginal. Sedan låter du lånet förfalla och dom lägger ut klockan på auktion. Om klockan säljs för mer än du fått lån för (efter att deras avgifter/provision och ränta dragits av), så får du mer pengar utbetalt efter att klockan säljs. Om klockan säljs för mindre än lånebeloppet så händer inget, utan pantbanken tar förlusten.

Marknadsvärde= slutpris på pantbankens egna auktioner?, känns ganska rimligt.
Jag tänker att det måste finns folk här på forumet som har praktisk erfarenhet av att sälja till en pantbank.
Jag har fått mina klockor Ai värderade av en pantbank och dessa priser var inte helt värdelösa, belåningsvärdet var sedan 80% på dessa priser, men jag misstänker att detta är lockpriser och att när man väl står på plats är det andra priser.

Jag bor ganska avsides,så det är en anledning att säöja alla kloxkor till pantbanken

Gå dit och hör? Du har ju inget att förlora. Bara att knalla ut igen om de erbjuder för lite. Eller ring om du bor långt bort. Du kommer garanterat få mer värdefulla svar än våra gissningar här i tråden.

När jag frågat så är det inte några bra priser iaf. Typ 50% av vad jag skulle räkna med försäljningen att vara.
Det kan nog vara helt rimlig vinstmarginal på ur i 50K klassen,dvs att som företag betala 25K.
Blir inte många kronor över när alla skatter är betalade på den vinsten, speciellt inte om den ska tas ut som lön
Är det däremot 500K bör det gå att få betydligt bättre än 50%. Kanske uppemot 75-80% beroende på hur lättsålt objektet är.
Kommissionsförsäljning bör man kunna diskutera vilket borde ge säljaren mer av försäljningssumman då näringsidkaren slipper ligga ute med kapital.

Fördelen med just Pantbanken och Seriösa näringsidkare är väl att du får pengar samma dag eller inom max en vecka om det är av vikt,plus att PB betalar ut ev överskott till inlämnaren vid försäljning.
Annars är väl auktionshus ett fullgott alternativ om det inte är så bråttom att få betalt.

Ovanstående om man beslutat sig för den vägen istf att sälja själv/privat

Det kan nog vara helt rimlig vinstmarginal på ur i 50K klassen,dvs att som företag betala 25K.
Blir inte många kronor över när alla skatter är betalade på den vinsten, speciellt inte om den ska tas ut som lön
Är det däremot 500K bör det gå att få betydligt bättre än 50%. Kanske uppemot 75-80% beroende på hur lättsålt objektet är.
Kommissionsförsäljning bör man kunna diskutera vilket borde ge säljaren mer av försäljningssumman då näringsidkaren slipper ligga ute med kapital.

Fördelen med just Pantbanken och Seriösa näringsidkare är väl att du får pengar samma dag eller inom max en vecka om det är av vikt,plus att PB betalar ut ev överskott till inlämnaren vid försäljning.
Annars är väl auktionshus ett fullgott alternativ om det inte är så bråttom att få betalt.

Ovanstående om man beslutat sig för den vägen istf att sälja själv/privat
Jag tycker 20% är en ganska rimlig vinstmarginal på klockor i lyxsegmentet. Framför allt nu när det är riktigt segt att sälja. Men visst har man ingen volym på sin försäljning som företag så måste man ha avsevärt högre marginaler.

Auktionshus är faktiskt ett mycket bra tips. Har flera bekanta som sålt via Bukowski och de har varit mycket nöjda med slutpriserna.

Jag tycker 20% är en ganska rimlig vinstmarginal på klockor i lyxsegmentet. Framför allt nu när det är riktigt segt att sälja. Men visst har man ingen volym på sin försäljning som företag så måste man ha avsevärt högre marginaler.

Auktionshus är faktiskt ett mycket bra tips. Har flera bekanta som sålt via Bukowski och de har varit mycket nöjda med slutpriserna.
Just auktioner är bra (om auktionshuset är välkänt och drar intressenter) för det blir alltid dagens marknadspris och ibland långt över då auktionsdjävulen drabbar folk som bara,ska ha.
Mig inkluderat....

Speciellt på mer unika föremål där det inte finns gott om referenser vad "Det ska kosta".
Räcker med att se Kaplans slutresultat där vissa klockor gick för 2-3X utrop.

20% marginal räcker inte om du är seriös handlare med fysisk lokal och inte antingen handlar enbart med varor i 100K+ klassen dagligen eller har en d-la omsättning.
Räkna själv fram vad det blir kvar av 100K vinst om du tar ut detta som lön.

Ska du ha det som utdelning får du ju avsätta iallafall pensionsmedel som minimum för att inte halka efter den som är anställd

Just auktioner är bra (om auktionshuset är välkänt och drar intressenter) för det blir alltid dagens marknadspris och ibland långt över då auktionsdjävulen drabbar folk som bara,ska ha.
Mig inkluderat....

Speciellt på mer unika föremål där det inte finns gott om referenser vad "Det ska kosta".
Räcker med att se Kaplans slutresultat där vissa klockor gick för 2-3X utrop.

20% marginal räcker inte om du är seriös handlare med fysisk lokal och inte antingen handlar enbart med varor i 100K+ klassen dagligen eller har en d-la omsättning.
Räkna själv fram vad det blir kvar av 100K vinst om du tar ut detta som lön.

Ska du ha det som utdelning får du ju avsätta iallafall pensionsmedel som minimum för att inte halka efter den som är anställd
20% marginal är bra mycket mer än många andra branscher har. Men allt är naturligtvis beroende av omsättning. Men det är inte mitt problem som säljare. Jag vill ha så mycket som möjligt och handlaren vill ha så mycket som möjligt. Antingen möts man eller så blir det ingen affär.

Tittar du på många gråhandlare så ligger de på runt 10% med butiker. Men då behöver dessa omsätta många klockor också, vilket man ju gör om man köper in billigt och säljer för 10% mer dvs. ändå ofta under C24-priser. Återigen, 20% vinstmarginal är otroligt bra och en drömnivå för jäkligt många företagare. Men det är inte särskilt bra för någon som säljer två klockor á 50k i månaden.

Jag var inne hos Sefina härförleden och diskuterade försäljning av klockor till dem.
För mina klockor sa de att de betalar ut 20 % av lägsta tillgängliga nypris hos svensk handlare samt eventuell vinst som uppstår på auktion (efter deras kostnader). Dessvärre hade Uret.se mina klockor I lager så det blev lite väl dåligt betalt för min del.

Pantbanken gjorde en värdering som landade på ungefär 25-40 % istället, men ingen del av eventuella vinster från auktion.

Har man inget unikt så är auktioner spontant ganska dåligt. Allt som oftast så är det billigt på auktion och det försvinner i runda slängar minst 30% i avgifter. Man får ofta bättre peng via en handlare och framförallt så går det mycket snabbare. Auktionshus måste ta in varan i god tid innan auktion och sedan förhoppningsvis sälja varan och därefter få in pengar från köparen. En process som allt som oftast tar flera månader. Det är inte heller jätteovanligt att köparen på auktionen låter bli att betala och då blir slutresultatet detsamma som att klockan aldrig sålde. Då har man bara vaskat några månader för ingenting.

Via handlare kan du antingen sälja direkt eller be dem att ta klockan på uppdrag. Det senare är givetvis billigare än att sälja den till dem direkt. Vid rak försäljning så kanske du får 75% av marknadsvärdet och på uppdrag så betalar du låt säga 7-15%.

Pantbank är enkelt men dyrt. Jag kan aldrig tänka mig att det är ekonomiskt försvarbart.

Senast ändrad:
Nu är jag förbryllad. Vaddå sälja till pantbank? Om de inte har börjat med nån slags sidoverksamhet så tror jag inte det går. Sist jag kollade (några år sedan) så är det helt enkelt en bank, de lånar ut pengar med värdegods som säkring. De vill att man ska lösa in lånet och ta tillbaks det man lånat på, vinsten gör de på räntan, som alla banker. Det är minst arbete för dem. Om man inte löser lånet så kommer de dock att sälja i stället, för att få tillbaks sina pengar. Skulle de lyckas sälja till ett högre pris än lånet (minus omkostnader för försäljningen) så går överskottet till ägaren, inte banken. Skulle de inte lyckas sälja till ett tillräckligt högt pris så har de gjort en dålig värdering och går med förlust.

Så även om man skulle utnyttja systemet som en "försäljning" så kan jag inte se att det skulle löna sig. Verkar bara onödigt krångligt, och pantbankens värdering kommer alltid att vara konservativ.

Nu är jag förbryllad. Vaddå sälja till pantbank? Om de inte har börjat med nån slags sidoverksamhet så tror jag inte det går. Sist jag kollade (några år sedan) så är det helt enkelt en bank, de lånar ut pengar med värdegods som säkring. De vill att man ska lösa in lånet och ta tillbaks det man lånat på, vinsten gör de på räntan, som alla banker. Det är minst arbete för dem. Om man inte löser lånet så kommer de dock att sälja i stället, för att få tillbaks sina pengar. Skulle de lyckas sälja till ett högre pris än lånet (minus omkostnader för försäljningen) så går överskottet till ägaren, inte banken. Skulle de inte lyckas sälja till ett tillräckligt högt pris så har de gjort en dålig värdering och går med förlust.

Så även om man skulle utnyttja systemet som en "försäljning" så kan jag inte se att det skulle löna sig. Verkar bara onödigt krångligt, och pantbankens värdering kommer alltid att vara konservativ.
Löna sig gör det inte men det är knappast det som diskuteras i tråden. Se mitt svar ovan hur det går till. Man låter lånet förfalla. Finns inga krav på att lösa lånet.

Tillbaka
Topp