• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sälja klocka till en pantbank

Löna sig gör det inte men det är knappast det som diskuteras i tråden. Se mitt svar ovan hur det går till. Man låter lånet förfalla. Finns inga krav på att lösa lånet.
Öh, ja? Jag tror det var det jag skrev. Poängen är att det verkar vara ett knöligt sätt att sälja en klocka (med en rejäl fördröjning t.ex.), och jag kan inte tro att en pantbank ger ett bra pris. De garderar sig och spelar säkert för att inte göra förlust på en eventuell försäljning.

Har man inget unikt så är auktioner spontant ganska dåligt. Allt som oftast så är det billigt på auktion och det försvinner i runda slängar minst 30% i avgifter. Man får ofta bättre peng via en handlare och framförallt så går det mycket snabbare. Auktionshus måste ta in varan i god tid innan auktion och sedan förhoppningsvis sälja varan och därefter få in pengar från köparen. En process som allt som oftast tar flera månader. Det är inte heller jätteovanligt att köparen på auktionen låter bli att betala och då blir slutresultatet detsamma som att klockan aldrig sålde. Då har man bara vaskat några månader för ingenting.

Via handlare kan du antingen sälja direkt eller be dem att ta klockan på uppdrag. Det senare är givetvis billigare än att sälja den till dem direkt. Vid rak försäljning så kanske du får 75% av marknadsvärdet och på uppdrag så betalar du låt säga 7-15%.

Pantbank är enkelt men dyrt. Jag kan aldrig tänka mig att det är ekonomiskt försvarbart.

Har inget problem med det du skriver i sak, men att det skulle ta flera månader att få pengarna är i princip bara aktuellt om man lämnar in till någon av de relativt få, och därför med långa mellanrum emellan, kvalitetsauktionerna.
Om det istället är en ”vanlig” auktion så kan vi oftast betala ut efter ca 1,5 månader.
Men visst kan saker absolut sätta käppar i hjulet, men att det alllt som oftast skulle ta flera månader håller jag inte riktigt med om. Åtminstone inte utan att veta o än TS klocka är en sådan som skulle gått på någon kvalitetsauktion.

Hur som haver… Jag hade också hellre tagit kontakt med en handlare än en pantbank. Förstår inte riktigt vilken lucka de fyller i just detta sammanhang.

Har inget problem med det du skriver i sak, men att det skulle ta flera månader att få pengarna är i princip bara aktuellt om man lämnar in till någon av de relativt få, och därför med långa mellanrum emellan, kvalitetsauktionerna.
Om det istället är en ”vanlig” auktion så kan vi oftast betala ut efter ca 1,5 månader.
Men visst kan saker absolut sätta käppar i hjulet, men att det alllt som oftast skulle ta flera månader håller jag inte riktigt med om. Åtminstone inte utan att veta o än TS klocka är en sådan som skulle gått på någon kvalitetsauktion.

Hur som haver… Jag hade också hellre tagit kontakt med en handlare än en pantbank. Förstår inte riktigt vilken lucka de fyller i just detta sammanhang.
Om du vill sälja på en kvalitetsauktion som inträffar ett fåtal gånger per år så blir ledtiden ofta lång. Men säljer du på en liten återkommande auktion så blir det givetvis enklare att pricka tidsmässigt. Men det har ju också andra nedsidor så som tex exponering och troligt slutpris. Beroende på objekt och situation så kan säkert också det ha sina uppsidor.

Om du vill sälja på en kvalitetsauktion som inträffar ett fåtal gånger per år så blir ledtiden ofta lång. Men säljer du på en liten återkommande auktion så blir det givetvis enklare att pricka tidsmässigt. Men det har ju också andra nedsidor så som tex exponering och troligt slutpris. Beroende på objekt och situation så kan säkert också det ha sina uppsidor.

Det är väl lite det jag fiskar efter.
Vi har ju ingen aning om vad för typ av klocka/klockor det gäller, varför det är klart svårare att råda.

Det är väl lite det jag fiskar efter.
Vi har ju ingen aning om vad för typ av klocka/klockor det gäller, varför det är klart svårare att råda.
Pantbanken lånar knappast ut pengar på jättebilliga klockor. :)

Men vi skriver bägge rent generellt och jag tror att de flesta kan tyda det vi säger.

Det mest märkliga i sammanhanget är varför man ens överväger pantbanken för försäljning? Det enda som pantbanken möjligtvis är bra till är att låna på ägodelar som man sedan tänkt lösa ut igen.

Senast ändrad:
Öh, ja? Jag tror det var det jag skrev. Poängen är att det verkar vara ett knöligt sätt att sälja en klocka (med en rejäl fördröjning t.ex.), och jag kan inte tro att en pantbank ger ett bra pris. De garderar sig och spelar säkert för att inte göra förlust på en eventuell försäljning.
Nej det var inte det du skrev. Du skrev att du var förbryllad över att pantbankerna lånar ut pengar utan att någon måste lösa ut varan och jag informerade dig om att så inte är fallet.

Huruvida någon väljer att gå till pantbank för att sälja sin klocka är inget någon här behöver lägga någon värdering i men jag är helt övertygad om att TS uppskattar alla goda råd denne får om att istället försöka höra av sig till handlare och dylikt.

Nej det var inte det du skrev. Du skrev att du var förbryllad över att pantbankerna lånar ut pengar utan att någon måste lösa ut varan och jag informerade dig om att så inte är fallet.
Du missförstod. Jag var förbryllad över frågeställningen i tråden, idén att "sälja" till pantbank. (Vilket man tekniskt sett inte gör.) Jag tycker det var tydligt att jag begrep hur en pantbank fungerar, jag förklarade ju just det.

Men för att återgå till trådämnet: De flesta verkar vara lika eniga om att det inte är en bra affär att utnyttja en pantbank på det sättet. Den har som sagt inga incitament att ge ett bra pris för lånet, eller att försöka få ut bästa marknadspris vid en försäljning. Det enda de är intresserade av är att få tillbaks lånet, räntan, och omkostnader täckta.

Av det skälet är det nog en bättre idé att köpa från en pantbank än att "sälja" till den.

Tror att du får ett lånebelopp som ligger under marknadspris på objektet du vill låna på (eller i ditt fall sälja), säg 50-70% av marknadspris, så att dom har lite marginal. Sedan låter du lånet förfalla och dom lägger ut klockan på auktion. Om klockan säljs för mer än du fått lån för (efter att deras avgifter/provision och ränta dragits av), så får du mer pengar utbetalt efter att klockan säljs. Om klockan säljs för mindre än lånebeloppet så händer inget, utan pantbanken tar förlusten.
Och häri ligger ju chans till att få marknadspris, eller rent av vinst, för den som pantat sin klocka.
Har man en fin klocka som man vet regelmässigt säljs för +/- 10000 och pantbanken bjuckar dig 5000 kan det vara värt att lämna in den. När de sedan lägger ut den på auktion med startpris på ca 6200 (ungefärlig summa som täcker kostnaderna) så kan ju slutpriset hamna på låt säga 9875 så får ju den som pantat ungefär marknadspriset.

Men man kan aldrig veta i förväg.

Tillbaka
Topp