• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sälja samling köpt utomlands

TokyoBlue

Breitling
Hej!
Jag bodde många år i asien och köpte på mig några fina klockor där. Under pandemin flyttade jag hem med min samling. I Tullen deklarerade jag allt som inflyttad, så det blev noll kr skatt eftersom jag ägt dem i minst 6 månader i landet jag bodde i.

Nu funderar jag på att sälja några av dem och byta upp mig, men problemet är att klockhandlaren jag gick till vill ha tulldeklaration. Det var ju flera år sedan jag flyttade hem, så den är ju inte kvar. Varför måste klockhandlaren se den? Om jag skulle sälja min PS4 skulle ingen fråga om tulldeklaration. Det käns väldigt tramsigt bara.

Finns det andra här som haft problem med att sälja klockor köpta utanför EU?
 

TokyoBlue

Breitling
De hänvisade till "skattemässiga skäl", men när jag säljer något som privatperson så är ju saken alltid "momsdöd", så jag förstår inte vad skillnaden blir. De skyllde på att ekonomiavdelningen krävde det också.

Vilka handlare är seriösa i Stockholm?

Alternativet är att sälja i egen regi.
 
Senast ändrad:

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
De hänvisade till "skattemässiga skäl", men när jag säljer något som privatperson så är ju saken alltid "momsdöd", så jag förstår inte vad skillnaden blir. De skyllde på att ekonomiavdelningen krävde det också.

Vilka handlare är seriösa i Stockholm?

Alternativet är att sälja i egen regi.
Som @yonsson säger - kolla med några olika handlare och förklara läget för dem ifall de frågar efter tulldeklaration.

Vad rör det sig om för bitar mer konkret? Mycket går ju att sälja här på KS i egen regi.
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Nymans, frågade mej om fullset på 2 st 20 plus år gamla fina Rollar , annars ”svårt o ta in”, ”kravbilden” på både sälj/köp hos AD’s har helt gått över styr
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bingo. Det är Nymans.

Jag har som avsikt att avyttra två Omega, en Grand Seiko och en Zenith.
Ska väl sondera fältet lite, så får jag se ifall det blir en handlare eller om det blir på KS i egen regi.

Jag har som mål att byta in dem mot en Rolex.
Det är kanske deras sätt att säga att de inte är intresserade av de klockorna. Handlare verkar bara vilja sälja Rolex, AP, Patek eller VC. Jag försökte sälja min Blancpain FF till flera handlare för några år sedan. De visste inte ens vad det var för klocka.

Zenith är inte alltid lätt att sälja men Omega och GS går ju att sälja lätt själv.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Finns många andra du kan vända dig till eller sälja på auktion om du inte vill ta hand om det själv.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Nymans kanske blivit rädda rädda nu när de fått miljonböter för penningtvätt? Jag ser i sak inget fel i att försöka göra rätt och följa regler men det är ju lite genomskinligt eftersom de förr inte brydde sig...
 

RobVintage

Panerai
Nymans är sämst oavsett.
Men det finns som sagt många alternativ, Jälmers, Hedens osv men med tanke på vilka märken det gäller så är nog att sälja själv att föredra
 
Senast ändrad:

TokyoBlue

Breitling
Finns många andra du kan vända dig till eller sälja på auktion om du inte vill ta hand om det själv.

Fast jag är väldigt nyfiken på vilka skatteregler som de kan bryta emot? Jag kan ju förstå om någon kommer in med en sprillans ny klocka köpt för en vecka sedan i Hong Kong, utan tulldeklaration, och en klocka som är några år gammal och fått åka på armen som en klocka ska. I det första fallet kan det ju se ut som att handlaren belönar tullbrott, i andra fallet blir det bara småaktigt och de förlorar en kund.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Fast jag är väldigt nyfiken på vilka skatteregler som de kan bryta emot? Jag kan ju förstå om någon kommer in med en sprillans ny klocka köpt för en vecka sedan i Hong Kong, utan tulldeklaration, och en klocka som är några år gammal och fått åka på armen som en klocka ska. I det första fallet kan det ju se ut som att handlaren belönar tullbrott, i andra fallet blir det bara småaktigt och de förlorar en kund.
Det är nog en kombination av ängslighet och att de inte vill sälja de märkena du har till salu. Hade det varit Rolex/Patek så hade det nog låtit annorlunda.
Glöm Nymans och försök sälja här istället tycker jag.
 

TokyoBlue

Breitling
Det är nog en kombination av ängslighet och att de inte vill sälja de märkena du har till salu. Hade det varit Rolex/Patek så hade det nog låtit annorlunda.
Glöm Nymans och försök sälja här istället tycker jag.

Jag är relativt ny här, så får vänta lite innan jag kan sälja något.
 

Ola G

Cartier
Fast jag är väldigt nyfiken på vilka skatteregler som de kan bryta emot? Jag kan ju förstå om någon kommer in med en sprillans ny klocka köpt för en vecka sedan i Hong Kong, utan tulldeklaration, och en klocka som är några år gammal och fått åka på armen som en klocka ska. I det första fallet kan det ju se ut som att handlaren belönar tullbrott, i andra fallet blir det bara småaktigt och de förlorar en kund.
Tror mer att det är penningtvätten de är rädda för men att den du pratar med i butiken inte fattat skillnaden, kunskapen sitter inte i en fin kostym
Mvh
Ola G
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Om du kan visa att du hade med dig klockorna hem från utlandet för >5 år sedan så kvittar det ju hur du bar dig åt. Preskriptionstiden för ev skattebrott är 5 år. Så vad som hände innan dess är överspelat.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Fast jag är väldigt nyfiken på vilka skatteregler som de kan bryta emot? Jag kan ju förstå om någon kommer in med en sprillans ny klocka köpt för en vecka sedan i Hong Kong, utan tulldeklaration, och en klocka som är några år gammal och fått åka på armen som en klocka ska. I det första fallet kan det ju se ut som att handlaren belönar tullbrott, i andra fallet blir det bara småaktigt och de förlorar en kund.
Om det kommer in en helt okänd kund med klockor som denne inte kan visa att den köpt lagligt så är det inte jättekonstigt att de drar öronen åt sig. Vi tror på dig och din story är säkert ok men Nymans kan inte bara tro på någons historia längre utan måste kunna visa på ett trovärdigt sätt var klockorna kommer från. Klockhandlarna i Sthlm, och även övriga lyxmärken, är under väldigt stor granskning just nu på grund av att de tidigare varit så inblandade i den gängkriminalitet som plågar oss för tillfället. Det är helt enkelt ett vanligt sätt att tvätta pengar. Köp klockor med svarta pengar, byt in dem i Sverige och få ut pengarna. Det är just att de inte ställde tillräckligt många frågor tidigare som förklarade deras höga böter tidigare https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/tre-exklusiva-urmakare-har-inte-foljt-penningtvattslagen
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om det kommer in en helt okänd kund med klockor som denne inte kan visa att den köpt lagligt så är det inte jättekonstigt att de drar öronen åt sig. Vi tror på dig och din story är säkert ok men Nymans kan inte bara tro på någons historia längre utan måste kunna visa på ett trovärdigt sätt var klockorna kommer från. Klockhandlarna i Sthlm, och även övriga lyxmärken, är under väldigt stor granskning just nu på grund av att de tidigare varit så inblandade i den gängkriminalitet som plågar oss för tillfället. Det är helt enkelt ett vanligt sätt att tvätta pengar. Köp klockor med svarta pengar, byt in dem i Sverige och få ut pengarna. Det är just att de inte ställde tillräckligt många frågor tidigare som förklarade deras höga böter tidigare https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/tre-exklusiva-urmakare-har-inte-foljt-penningtvattslagen
Fast skatteplikten följer inte varan så ett sådant resonemang (om de nu resonerar så) är felaktigt. Det är ursprungsköparen som är skyldig att momsa korrekt, inte nästa ägare. Du kan inte bli skatteskulder för vad någon annan gjort.

Om du läst de olika långa åläggandena (vilket jag gjort) så ser du att det inte har någon koppling till det som nämns här. Det handlade om att de tog emot REJÄLA summor kontanter och inte levde upp till lagar om penningtvätt och kundkännedom.
 

TokyoBlue

Breitling
Fast skatteplikten följer inte varan så ett sådant resonemang (om de nu resonerar så) är felaktigt. Det är ursprungsköparen som är skyldig att momsa korrekt, inte nästa ägare. Du kan inte bli skatteskulder för vad någon annan gjort.

Om du läst de olika långa åläggandena (vilket jag gjort) så ser du att det inte har någon koppling till det som nämns här. Det handlade om att de tog emot REJÄLA summor kontanter och inte levde upp till lagar om penningtvätt och kundkännedom.

Precis. Enligt penningtvättslagen så måste man göra en riskbedömning, och dokumentera den. En riskbedömning skulle kunna se ut så här:

Vill kunden vara anonym? Ja/Nej
Är klockan köpt nyligen? Ja/Nej
Är klockan använd? Ja/Nej
Är klockan köpt utanför EU? Ja/Nej
Finns dokumentation på import till EU? Ja/Nej
Gör kunden en stor vinst på affären? Ja/Nej
Vill kunden ha pengar eller ny klocka? Ja/Nej

Är den samlade bedömningen att det föreligger risk för penningtvätt? Ja/Nej

Det viktiga är att riskbedömningen är gjord, och dokumenterad. Här kan man låta personalen även kryssa i en riskbedömning på en 10-gradig skala. Det viktigaste är att det finns rutiner, något som inte fanns alls tidigare. Det är fullt möjligt att bomma en av frågorna och ändå landa i att den samlade bedömningen är att risk för penningtvätt ej föreligger.
 
Senast ändrad:
Topp