• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Säljproblem

Hej!

Till att börja med så är jag en helt grön gubbe när det gäller klockor. Ni vet, dehär som köper bil och så fort en lampa lyser så åker man rakavägen in på verkstaden, dricker kaffe betalar och ser glad ut. Så är jag med klockor. Jag har klockor för det är fint, funktionen och i arbetet. Jag har köpt så jag har 2 klockor och bestämde mig för att sälja den ena då intresset sjunker när man får både hus och barn och annat som är klockokompatibelt. SÅ jag bestämde mig för att sälja min Seiko SKX009. Klockan har då enligt jag som bara kör in på verkstaden funkat som den ska, det är det enda jag kan säga. Den visar tiden, visarna tickar och det automatiska urverket tickar på som jag uppfattat det, som det ska. Det enda som var var att jag fick justera tiden för ibland så sackade minutvisaren efter. Dock bara kanske en gång i veckan.

Nu till försäljningen. Jag sålde klockan på nätet. Köparen frågar om klockan stämmer överens med hur jag beskrev den som att den funkar, som den ska. Sen när köpet var färdigt, innan jag hunnit skicka den så frågar köparen om klockan går för fort eller för långsamt. Jag förklarar då min uppfattning att man får ställa om den ibland men inte att det är varje dag eller så utan kanske en gång i veckan varpå då köparen påstår sig kunna detta och att han kan serva den själv. Nåväl, klockan skickas och klockan kommer fram. Då visar det sig att klockan inte alls fungerade som den skulle. Då hade han något som heter Timegraph (aldrig i mitt liv hört talas om det men den påstod då att något som heter amplitud inte va rätt och att det är något som heter Beat error.

Resultatet av detta är att köparen vill ha full återbetalning + bli ersatt för frakt. Men, om man äger en Timegraph (som inte en vanlig svensson har), ställer man inte mer frågor då? Jag har mina egna intressen som jag grottat ner mig i och försöker spegla det i hur jagsjälv handlar och frågar. Om man inte frågar, sen visar sig vara jättenoga hur mycket kan man då kräva tillbaka? För klockan gick, jag hade använt den nästintill ändafram till försäljningen utan problem sen kommer detta. Om man är så noga, köper men verkligen något av någon som är helt grön på området? Om jag ska köpa en mountainbike så kan ju inte jag fråga "funkar bromsarna" svar "ja" sen komma hem och växlarna inte är finjusterade och att det är dålig vajer t.ex. förstår ni mig? Jag tänkte om det är någon som har erfarenhet om detta. Är det något man kan laga enkelt? För han påstod sig kunna justera +/- på minutvisaren och det tror jag inte är något som vilkensomhelst öppnar en klocka och gör utan något man måste ha lite kunskap om.

Ja, det går att justera gångavvikelsen ganska enkelt om det var det som åsyftades då det i princip bara är en spak som flyttas åt ena eller andra hållet för att få klockan att gå fortare resp. långsammare. Det låter som en riktig tomte som sitter och kör en SKX i timegraphern och gapar om beat error, så länge den inte är extremt avvikande så säger det egentligen ingenting och man bör kanske ha rimliga förväntningar på en begagnad budgetklocka med ett antal år på nacken...

Som jag förstått det så tickar den och går som den ska bortsett från att den avviker en del i tid och måste ställas om lite då och då vilket är fullt normalt för ett mekaniskt urverk, särskilt i denna prisklass. Jag tror att specifikationen för just detta urverk (7s26) anger ca - 20/+40s per dag.

Ja, det går att justera gångavvikelsen ganska enkelt om det var det som åsyftades då det i princip bara är en spak som flyttas åt ena eller andra hållet för att få klockan att gå fortare resp. långsammare. Det låter som en riktig tomte som sitter och kör en SKX i timegraphern och gapar om beat error, så länge den inte är extremt avvikande så säger det egentligen ingenting och man bör kanske ha rimliga förväntningar på en begagnad budgetklocka med ett antal år på nacken...

Som jag förstått det så tickar den och går som den ska bortsett från att den avviker en del i tid och måste ställas om lite då och då vilket är fullt normalt för ett mekaniskt urverk, särskilt i denna prisklass. Jag tror att specifikationen för just detta urverk (7s26) anger ca - 20/+40s per dag.
Hej! Jag bifogar bilden som han skickade till mig. Det säger ju inte mig någonting... Ja, det är absolut ingen dyr klocka jämfört med vad som finns. Jag blev rekommenderad denna när jag köpte den för det skulle vara en bra "bättre" budgetklocka. Det är ju som sagt ingenting jag förstår mig på vad det menas i dendär skärmen. Vilket också betyder att jag inte vet om det är "sanning". Inte för att jag misstror något. Men klockan har ju några år på nacken och jag antar att det kanske skulle behöva en service också. Jag har ju inte brytt mig eftersom jag inte märkt något själv och nu säljer jag klockan bara för att jag köpt mig en Citizen EcoDrive för jag pallade inte att dra upp klockan helatiden, eftersom jag inte bär klockan helatiden. Så det blev att den inte blev använd så mycket för jag va tvungen att ställa om den helatiden

Bilagor

• u3145158_u4393286_l537542421_X24Y99mYoX9PO8CK8cDj.jpg
    u3145158_u4393286_l537542421_X24Y99mYoX9PO8CK8cDj.jpg
    584.5 KB · Visningar: 17
Var sålde du klockan? Jag tycker att du har gjort rätt för dig. Köper man en klocka som ”behöver ställas om någon gång i veckan” tycker jag att man får skylla sig själv om den behöver servas.

Hejsan,

Det är jag som har köpt din klocka, och jag är medveten om att den är begagnad och att urverket är ett 7s26c.

Du skriver i annonsen att det är en klocka som har varit din favorit länge, och att den har tjänat dig väl i ca tre år, samt fungerat felfritt. Helt fine.
Du skriver också att det enda negativa är att den har en större och mindre repa i glaset, vilket också är fine.

Men, som jag skrev till dig över Tradera, så kände jag att något rörde sig fritt i lådan som du skickade i. Som du ser på bilden så har du packat väl åt ena hållet, men valt att inte fylla på med packmaterial. Det medför att lådan far runt rätt friskt. Dessutom låg inte klockan snug i sin innerbox.

Jag sätter alltid mina nya inköp i graphern för att se hur dom funkar. Oavsett vad det är för mekaniskt urverk. Bör även tilläggas att jag kör främst kvarts, vilket dom flesta som känner till mig vet om.

I detta fall så gick klockan så dåligt att den hoppade mellan -25spd och +60, solid på 151* amplitud och en b/e på mellan 8.5 och 9.5 eller vad det nu var med face up, endast. Den bjöd även på en riktigt härlig stjärnhimmel. :)

Med såna dåliga värden måste klockan ha stannat regelbundet innan den skickades, eller så funkade den felfritt innan den skickades, men att packningen var så inadekvat att urverket tog stryk av postnords hantering. Oavsett vad så anser jag att du har sålt mig en vara som inte motsvarar det du har annonserat.

Bilagor

• IMG_20220509_161731.jpg
    IMG_20220509_161731.jpg
    473.3 KB · Visningar: 18
  • IMG_20220509_151252.jpg
    IMG_20220509_151252.jpg
    356.4 KB · Visningar: 14
  • IMG_20220509_151113.jpg
    IMG_20220509_151113.jpg
    616.4 KB · Visningar: 20
Hej! Jag bifogar bilden som han skickade till mig. Det säger ju inte mig någonting... Ja, det är absolut ingen dyr klocka jämfört med vad som finns. Jag blev rekommenderad denna när jag köpte den för det skulle vara en bra "bättre" budgetklocka. Det är ju som sagt ingenting jag förstår mig på vad det menas i dendär skärmen. Vilket också betyder att jag inte vet om det är "sanning". Inte för att jag misstror något. Men klockan har ju några år på nacken och jag antar att det kanske skulle behöva en service också. Jag har ju inte brytt mig eftersom jag inte märkt något själv och nu säljer jag klockan bara för att jag köpt mig en Citizen EcoDrive för jag pallade inte att dra upp klockan helatiden, eftersom jag inte bär klockan helatiden. Så det blev att den inte blev använd så mycket för jag va tvungen att ställa om den helatiden
Skärmen visar att klockan går riktigt illa.
Sen om det beror på servicebehov, taskig paketering eller misshandel av Posten kan väl ingen svara på utan att undersöka närmare.
Men att klockan går som en påse nötter, det kan du vara övertygad om.
Strecken du ser ska vara raka linjer. Gärna horisontella eller med svag lutning uppåt höger.

Men det är ju en budgetseiko.... Verken som sitter i dem har ju samma precision som en skördetröska. Hade själv en skx som jag sålde då den i praktiken var oruckbar. Jurij Gagarinklockan jag ķöpte på röda torget i Moskva 1991 är ett under av kvalitet, jämfört med en skx tillverkad i Malaysia.

Klockvärldens Lada.

Ja, alltså- jag kan verkligen inte ett skit om amplituder och stjärnhimlar: men köper man begagnade budgetklockor på tradera får man räkna med att ibland gå på en mina.

Vill säljaren gå med på retur? Nice!
Vill säljaren inte gå med på retur? Trist!

Par for the course.

Klockan går inte inom spec men säljaren har varit öppen med sin okunskap i ämnet. Enligt hans förmåga är klockan felfri.

Köparen kunde avböjt baserat på ovan okunskap, om urverkets gång var så viktig för honom.

Sådan otur kan man ha med begagnade varor.

Har tidigare varit extremt noga med tidsavvikelsen för en automatklocka, numera inte så värst då det inte kostar många sek att justera tiden säg en gång i veckan.
Man kan dock som köpare fråga om att mäta tiden över ett dygn med t.ex Twixt om man vill få ett hum. Händer (tyvärr rätt ofta) att säljaren tackar nej och hävdar att han inte kan installera appen, eller inte vet hur man använder den, eller annat trams. Då backar jag direkt. Får man ett värde av säljaren får man räkna med ett felmarginal på upp till 100% beroende på mätningens noggrannhet eller säljarens ärlighet.
Tycker också att man som säljare kan vara proaktiv och mäta själv samt skriva i annonsen, sen om klockan är under garanti eller kostar inte mycket spelar mindre roll.
I detta fall handlar om en klocka som fortar sig 7 min i vecka, rätt dåligt och borde ha fångats av säljaren.
Vad vill jag komma till? Ingen aning men det är paus mellan Färjestad och Luleå, lika bra att skriva ett inlägg på forumet 😁

Har tidigare varit extremt noga med tidsavvikelsen för en automatklocka, numera inte så värst då det inte kostar många sek att justera tiden säg en gång i veckan.
Man kan dock som köpare fråga om att mäta tiden över ett dygn med t.ex Twixt om man vill få ett hum. Händer (tyvärr rätt ofta) att säljaren tackar nej och hävdar att han inte kan installera appen, eller inte vet hur man använder den, eller annat trams. Då backar jag direkt. Får man ett värde av säljaren får man räkna med ett felmarginal på upp till 100% beroende på mätningens noggrannhet eller säljarens ärlighet.
Tycker också att man som säljare kan vara proaktiv och mäta själv samt skriva i annonsen, sen om klockan är under garanti eller kostar inte mycket spelar mindre roll.
I detta fall handlar om en klocka som fortar sig 7 min i vecka, rätt dåligt och borde ha fångats av säljaren.
Vad vill jag komma till? Ingen aning men det är paus mellan Färjestad och Luleå, lika bra att skriva ett inlägg på forumet 😁
Fröken ur funkar alldeles ypperligt 😉

Trist situation, känns som den sålts i god tro men oavsett så verkar den ju gå som en påse skit, inte alls inom specs eller vad man kan förvänta sig vid köp. Nu vill man ju att nån Seikoguru här på ks ska kliva fram och trolla fram ett reservurverk att peta i 😊 Annars röstar jag nog ändå för att säljaren tar tillbaka den och säljer den här på ks som renoveringsobjekt.

Vem köper ens en seiko och gnäller om gångavvikelsen 🤣
Hur linjerar förresten bezeln 😬
Har inget emot en "normal" gångavvikelse, men när den säljs med "Den har tjänat mig i ca 3 år och fungerat felfritt" och har -445spd med kronan nedåt så blir jag inte direkt jättenöjd. Ville ha en orginal SKX009 (inga konstigheter att byta till ett NH36+krona men det är inte vad jag hade i tanken) i samlingen i gott utvändigt skick och en gång som är god nog att bäras med jämna mellanrum när lusten faller in.

Har inget emot en "normal" gångavvikelse, men när den säljs med "Den har tjänat mig i ca 3 år och fungerat felfritt" och har -445spd med kronan nedåt så blir jag inte direkt jättenöjd. Ville ha en orginal SKX009 (inga konstigheter att byta till ett NH36+krona men det är inte vad jag hade i tanken) i samlingen i gott utvändigt skick och en gång som är god nog att bäras med jämna mellanrum när lusten faller in.
Men det är väl normalt för en seiko 🙄

Nää skoja bara. Trist att du inte är nöjd. Hoppas ni löser det sinsemellan

Har man timegrapher-krav på en beggad klocka tycker jag man ska klargöra det innan köp. Men som säljare skulle jag ändå ta tillbaka klockan, inte värt att tjafsa om de pengarna, är bättre långsiktigt att vara generös…

Den här typen av trådar är alltid lika intressanta. Ni som tycker att en klocka för 2000 kr inte behöver motsvara beskrivningen i annonsen, var går gränsen? Vad behöver varan kosta för att man ska kunna förvänta sig att säljaren gör rätt för sig om verkligheten inte motsvarar beskrivningen? När jag säljer något hoppas jag alltid att köparen hör av sig om jag missat någon defekt. Oavsett om varan kostat 50, 500, eller 5000 kr.

Har man timegrapher-krav på en beggad klocka tycker jag man ska klargöra det innan köp. Men som säljare skulle jag ändå ta tillbaka klockan, inte värt att tjafsa om de pengarna, är bättre långsiktigt att vara generös…
Nej, jag har inte ett timegrapherkrav. Jag vill dock veta vad jag kan förvänta mig av mina egna klockor. Som jag skrev innan, jag sätter alla mina klockor oavsett pris på graphern när jag får hem dom.

Nej, jag har inte ett timegrapherkrav. Jag vill dock veta vad jag kan förvänta mig av mina egna klockor. Som jag skrev innan, jag sätter alla mina klockor oavsett pris på graphern när jag får hem dom.
Vad jag menar är att köper man klockor på Tradera så får man räkna med att folk inte har en timegrapher hemma eller ens koll på vad avvikelse-specifikationen är. Det är inget som de flesta människor har koll på. Är det viktigt tycker jag man bör klargöra det innan, dvs kräva dessa specifikationer innan köp. En generell fråga typ ”går den bra” så kan man inte räkna med mer precision än det svar du fick.

Hejsan,

Det är jag som har köpt din klocka, och jag är medveten om att den är begagnad och att urverket är ett 7s26c.

Du skriver i annonsen att det är en klocka som har varit din favorit länge, och att den har tjänat dig väl i ca tre år, samt fungerat felfritt. Helt fine.
Du skriver också att det enda negativa är att den har en större och mindre repa i glaset, vilket också är fine.

Men, som jag skrev till dig över Tradera, så kände jag att något rörde sig fritt i lådan som du skickade i. Som du ser på bilden så har du packat väl åt ena hållet, men valt att inte fylla på med packmaterial. Det medför att lådan far runt rätt friskt. Dessutom låg inte klockan snug i sin innerbox.

Jag sätter alltid mina nya inköp i graphern för att se hur dom funkar. Oavsett vad det är för mekaniskt urverk. Bör även tilläggas att jag kör främst kvarts, vilket dom flesta som känner till mig vet om.

I detta fall så gick klockan så dåligt att den hoppade mellan -25spd och +60, solid på 151* amplitud och en b/e på mellan 8.5 och 9.5 eller vad det nu var med face up, endast. Den bjöd även på en riktigt härlig stjärnhimmel. :)

Med såna dåliga värden måste klockan ha stannat regelbundet innan den skickades, eller så funkade den felfritt innan den skickades, men att packningen var så inadekvat att urverket tog stryk av postnords hantering. Oavsett vad så anser jag att du har sålt mig en vara som inte motsvarar det du har annonserat.
@PNM Läs det här svaret, om du inte förstår problemet borde du läsa det en gång till.

Om jag köper en kökskniv på tradera så frågar jag inte ”är stålet hårt? Måste du slipa ofta?” och sen kräver återköp med hänvisning till att mitt Rockwell-test visar ett HRC-värde på 56 vilket är alldeles för mjukt. Har jag HRC-krav ber jag om det innan. Personen med kökskniven har väl med största sannolikhet ingen koll på såna saker och har väl andra referensramar avseende hårdhet/slipbehov. Var det en ”felaktig beskrivning”? Ja, kanske. Kan jag förvänta mig att en random person på Tradera ska veta det? Mer tveksamt.

Om jag köper en kökskniv på tradera så frågar jag inte är ”stålet hårt? Måste du slipa ofta?” och sen kräver återköp med hänvisning till att mitt Rockwell-test visar ett HRC-värde på 56 vilket är alldeles för mjukt. Har jag HRC-krav ber jag om det innan. Personen med kökskniven har väl med största sannolikhet ingen koll på såna saker och har väl andra referensramar avseende hårdhet/slipbehov. Var det en ”felaktig beskrivning”? Ja, kanske. Kan jag förvänta mig att en random person på Tradera ska veta det? Mer tveksamt.
Om jag köper en klocka under premissen att den går bra och behöver ställas om någon gång i veckan så hade i alla fall jag varit missnöjd om den diffade 7 minuter per dag. Oavsett om den kostade 10kr eller 100k. Det är väl inte så svårt att göra rätt för sig som säljare, även om avsikten var god så kan det ju bli fel ändå.

Om det nu beror på att säljaren inte hade koll på att den diffade mycket innan leverans, eller om den pga dåligt packad leverans skadats och därefter diffar 7 min per dag spelar mindre roll.

Jag håller med dig om att säljaren bör ta tillbaka klockan, det skrev jag också innan.

Jag håller med dig om att säljaren bör ta tillbaka klockan, det skrev jag också innan.
Men du tycker ändå att köparen får skylla sig själv? Jag har en klocka du kan få köpa, den går bra och jag behöver bara ställa den någon gång i veckan. Kostar bara 500kr också. Jag är en oskyldig random person på ett klockforum. Allt ansvar ligger på dig om min beskrivning inte stämmer. Är det så vi ska ha det tycker du?

Jag har ingen vidare koll på siffrorna fån en timegraph men slänger ut en tanke. Kan den ha blivit magnetiserad?

Om jag köper en klocka under premissen att den går bra och behöver ställas om någon gång i veckan så hade i alla fall jag varit missnöjd om den diffade 7 minuter per dag. Oavsett om den kostade 10kr eller 100k. Det är väl inte så svårt att göra rätt för sig som säljare, även om avsikten var god så kan det ju bli fel ändå.

Om det nu beror på att säljaren inte hade koll på att den diffade mycket innan leverans, eller om den pga dåligt packad leverans skadats och därefter diffar 7 min per dag spelar mindre roll.
Missnöjd? Självklart!

Vill man slippa den här typen av problem: handla inte begagnade klockor av okunniga privatpersoner på tradera!

Med det sagt: om jag var @Ghostduster hade jag låtit klockan gå i retur, mest för att jag tycker att det är viktigt att alla är nöjda- men nog fan får @Mvalkeinen dega returfrakten.

Tillbaka
Topp