• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Säljproblem

Missnöjd? Självklart!

Vill man slippa den här typen av problem: handla inte begagnade klockor av okunniga privatpersoner på tradera!

Med det sagt: om jag var @Ghostduster hade jag låtit klockan gå i retur, mest för att jag tycker att det är viktigt att alla är nöjda- men nog fan får @Mvalkeinen dega returfrakten.

Det hade inte varit några konstigheter att pröjsa 66kr för en frakt.
Nu valde säljaren att inte göra något så jag släpper det.

Det är vad jag bad om initialt. Jag skrev nyss att det inte hade varit några problem att betala frakten om det är vad säljaren önskade/gick med på. Men fick det inte som förslag heller.

Som jag skrev tidigare. Jag har släppt det. Gör det du med. ;)
Vågar jag gissa på att du inte var skittrevlig i din returförfrågan?

”Hörru jag har checkat amplitud i min proffs-maskin och det här var PISS!! Jag ska ha CASHEN och du ska DUBBELDEGA frakten din jävla LURENDREJARE!”

VS

”Hej! Verkar som att klockan inte mår så bra. Ser ut som att det kanske har hänt något under frakten..? Oavsett så verkar den inte fungera bra alls- och jag skulle därför vilja häva mitt köp.”

Vågar jag gissa på att du inte var skittrevlig i din returförfrågan?

”Hörru jag har checkat amplitud i min proffs-maskin och det här var PISS!! Jag ska ha CASHEN och du ska DUBBELDEGA frakten din jävla LURENDREJARE!”

VS

”Hej! Verkar som att klockan inte mår så bra. Ser ut som att det kanske har hänt något under frakten..? Oavsett så verkar den inte fungera bra alls- och jag skulle därför vilja häva mitt köp.”
3AA005F7-137A-41F3-89A2-DA64C0EBAB7F.jpeg

Snygg killgissning.

Senast redigerad av en moderator:
Här tycker jag det är uppenbart att klockan inte motsvarar rimliga förväntningar på något som skall fungera bra i vardagen. Dessutom verkar det ju fullt möjligt att balansfjädern hoppat ur läge under transporten beroende på undermålig packning. En klocka som går 7 minuter fel per dag kan ju knappast räknas som "normalt skick". Säljaren bör ta tillbaka klockan och sälja den som defekt med servicebehov.

Jag har ingen vidare koll på siffrorna fån en timegraph men slänger ut en tanke. Kan den ha blivit magnetiserad?
Tror inte det, brukar snarare vara att den fortar sig som satan i sådana fall.
Gissar på att balansfjädern fått en smäll som flera nämnt, ojämn gång brukar tyda på det.

Balansfjädern i 7s26 är dessutom fragil som få, skitbökig att byta och hade personligen bytt ut hela urverket om det var min klocka.

Ser ut som fjäderbrott eller att fjädern hoppat fel. Defekt verk alltså. Slå den i näven hårt på sidan några gånger och se om det hjälper.
Klassiker!
...för 7s26 kan vi väl tillägga, så inte folk får för sig att banka skiten ur sina dyrgripar därhemma? :nailbiting:

Tror inte det, brukar snarare vara att den fortar sig som satan i sådana fall.
Gissar på att balansfjädern fått en smäll som flera nämnt, ojämn gång brukar tyda på det.

Balansfjädern i 7s26 är dessutom fragil som få, skitbökig att byta och hade personligen bytt ut hela urverket om det var min klocka.
Man kan passa på att slänga in ett Nh36 för 400kr. Gå vidare med livet och få hacking funktion på köpet

Man kan passa på att slänga in ett Nh36 för 400kr. Gå vidare med livet och få hacking funktion på köpet
Absolut. Jag har gått vidare.
Also, peka mig i riktningen vart du hittar ett nh36 för 400kr - brukar köpa dom ifrån cousins - landar på runt 500kr ink moms ex frakt. Sen behöver ju kronan bytas och det är ju någon/några hundralappar med. :)

Absolut. Jag har gått vidare.
Also, peka mig i riktningen vart du hittar ett nh36 för 400kr - brukar köpa dom ifrån cousins - landar på runt 500kr ink moms ex frakt. Sen behöver ju kronan bytas och det är ju någon/några hundralappar med. :)
Jag köpte på ebay, det kanske var 1-1 1/2 år sendan. Gav inte exakt 400, men därikring.
Om säljaren ändå angett att klockan får ställas om någon gång i veckan är det enligt min mening köparen som tar en chansning, kan va lättfixat (ruckning) och man gör ett kap eller så kostar det nån hundring att åtgärda, som i detta fall.

Jag köpte på ebay, det kanske var 1-1 1/2 år sendan. Gav inte exakt 400, men därikring.
Om säljaren ändå angett att klockan får ställas om någon gång i veckan är det enligt min mening köparen som tar en chansning, kan va lättfixat (ruckning) och man gör ett kap eller så kostar det nån hundring att åtgärda, som i detta fall.
Jag ville ha en klocka i originalutförande, dvs inte ersatt krona eller med ett nh36. Skrev det ovan. En avvikelse enligt ovan är fine, men inte -7.5 min per dag.

Det spelar mindre roll nu. Jag har accepterat att säljaren inte går med på återköp.

• Like
Reactions: v0n
I detta fall så gick klockan så dåligt att den hoppade mellan -25spd och +60, solid på 151* amplitud och en b/e på mellan 8.5 och 9.5 eller vad det nu var med face up, endast. Den bjöd även på en riktigt härlig stjärnhimmel. :)

Jag ville ha en klocka i originalutförande, dvs inte ersatt krona eller med ett nh36. Skrev det ovan. En avvikelse enligt ovan är fine, men inte -7.5 min per dag.

Det spelar mindre roll nu. Jag har accepterat att säljaren inte går med på återköp.
Du skriver ju ovan att den gick under en minut fel per dag? - 25 till +60 spd.

Dåligt att säljaren inte tar tillbaka den dock osnyggt att kräva ersättning för frakten.

Du skriver ju ovan att den gick under en minut fel per dag? - 25 till +60 spd.

Dåligt att säljaren inte tar tillbaka den dock osnyggt att kräva ersättning för frakten.
Här har du krona ned.

Jag skrev också -25 till +60 i ett läge. Det var enligt bilderna med dial up som du ser.

Bilagor

• IMG_20220509_213025.jpg
    IMG_20220509_213025.jpg
    367.5 KB · Visningar: 10

Ett annat tips kan då vara en billig donatorklocka, med samma 7s26-verk om du känner dig trygg med att öppna upp och peta lite själv (?)

Det är heller inte ovanligt att "ruckningsarmarna" flyttar sig lite om klockan fått en smäll. Sjukt små marginaler mellan bra/dålig gång på dessa verk.
Försök få beatraten till typ 0.4 eller bättre med ena armen, för att sedan justera +/- med den andra. Boettöppnare, lupp och en tandpetare duger gott 🙂

Klassiker!
...för 7s26 kan vi väl tillägga, så inte folk får för sig att banka skiten ur sina dyrgripar därhemma? :nailbiting:
Just C-versionen hoppar väl sällan dock så jag tror på fjäderbrott även om det är värt en dask för att testa.

• Like
Reactions: v0n
Just C-versionen hoppar väl sällan dock så jag tror på fjäderbrott även om det är värt en dask för att testa.
Jo, lutar också däråt med tanke på den ojämna gången.
Har även bevittnat att ett sketet dammkorn på spiralen kan ställa till det rejält, enklare felsökningar och husmorsknep är alltid värt att testa först 👍🏼

Tillbaka
Topp