• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Säsongsavslutning - lyssnarfrågor!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Fellow klocksnackare!

Det börjar bli dags att runda av säsongen med årets sista avsnitt av podden Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851.
Och nu vill vi har er input! Vi kör ett lyssnarspecial med era frågor!

Så, är det något klockrelaterat ni tycker vi borde reda ut, prata mer eller något annat ni undrar över?
Ni kanske funderar på om den vita GMT'n verkligen finns? Om det verkligen är sant att den första klockan på månen var en Omega Speedmaster? Eller vid vilken ålder det är okej att börja bära gubbiga guldklockor?

Ingen fråga är för stor eller liten! Ställ era frågor och leverera era önskemål via PM eller direkt här i tråden.
Vi lovar att göra allt vi kan för att ge er svaren ni söker!

We're all yours! :)
 

Brage

Omega
Jag har en fråga som det egentligen inte finns något direkt tydligt svar på, men har ett ganska intressant diskussionsvärde, enligt mig.

"Vad är definitionen på en bra klocka?"

-Behöver ett komplicerat och hög finisherat urverk betyda gångsäkerhet och precision, är det ens relevant? -Eller behöver det bara vara en milstolpe i horologin? -Kanske även något helt annat?

-En arbetshäst till klocka kanske inte är synonymt med precision och finish alla gånger? -Är det ens viktigt?

-Är det det en bra klocka, även om den inte håller tiden väl?

Det var bara några få frågeställningar inom ämnet, men jag tror ni förstår min poäng.

Att räkna in är också att varje klocka har sitt användningsområde samt prisklass, såklart.

Men frågeställningen är ändå intressant, enligt mig, och något som jag faktiskt tänkt på en del.

/Brage.
 
Hur noga följer nymans, eller annan high-end handlare ställen som Klocksnack, och liknande nördforum tzUK, WUZ etc.

Händer det att det skapas ett buzz i nån tråd som sedan gör avtryck i butiken.
Är forum-världen tillräckligt stor för att spela roll? Finns det andra viktiga plattformar för deras produkter.
Padi-hysterin tänker jag är ett sånt exempel. Finns det fler?
 
Jag tror det hade varit kul att prata om storleks utvecklingen på klockor. Många märken kommer med modeller som blir allt större och tyngre. Vart tror ni utvecklingen är på väg? Kan dem bli ännu större?

Det hade även varit kul att höra om en definitionen av begreppet herrur. Vad är den socialt accepterade storlek på ett "herr" ur. Jag har sett grabbar dra på sig minimala klockor och kalla det herrklockor och uttrycker sig sedan med att dem bäres större ? Finns det någon smärtgräns där herrur blir damur?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag tror det hade varit kul att prata om storleks utvecklingen på klockor. Många märken kommer med modeller som blir allt större och tyngre. Vart tror ni utvecklingen är på väg? Kan dem bli ännu större?

Det hade även varit kul att höra om en definitionen av begreppet herrur. Vad är den socialt accepterade storlek på ett "herr" ur. Jag har sett grabbar dra på sig minimala klockor och kalla det herrklockor och uttrycker sig sedan med att dem bäres större ? Finns det någon smärtgräns där herrur blir damur?
Förlåt för OT:
Ett herrur är designat för män, med ett formspråk som ska gå väl i hop med traditionellt manlig klädsel och aktivitet. Nu för tiden känns det som om klockmärken riktar sig mot både manliga och kvinnliga bärare (vilket jag inte ser några problem med).
Här är ett typiskt herrur, tydligt, vattenskyddat och med kantig, kraftfull boett:
image.jpeg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fråga till urmakarn. Kan en klocka som är "torr" och i behov av service ändå uppvisa en bra amplitud och via tester visa sig inte behöva en service trots att den egentligen behöver service?
-Följdfrågan blir då såklart; hur kan det komma sig.
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Diskussionen hade nog blivit rolig men vi vet hux var den landar.
Viggo: Rolex Paul Newman, 1655, 5513 whatever.
Denke: Glycine Halfhunter
Fast är verkligen PN och vintage-sub-varianter särskilt WIS i dagens post-vintage-rolex-samhällle? Typ Ellen har en guld-PN-daytona? Vintage-Rolex har liksom blivit folkligt, alla kändisar ska ha en vintage-daytona. Känns således inte särskilt WIS längre.
Nu är det väl snarare nån konstig movado eller longines-kronograf från 1945 man ska ha.
 

Gold

Panerai
2-Faktor
Fast är verkligen PN och vintage-sub-varianter särskilt WIS i dagens post-vintage-rolex-samhällle? Typ Ellen har en guld-PN-daytona? Vintage-Rolex har liksom blivit folkligt, alla kändisar ska ha en vintage-daytona. Känns således inte särskilt WIS längre.
Nu är det väl snarare nån konstig movado eller longines-kronograf från 1945 man ska ha.

Nej Rolex är ju verkligen inte särskilt WIS. Men åter till topic och ös på med frågor
 

Apansson

Torpare
Är mer intresserad av branschen!

-Vilken klocka säljer Nymans flest av på ett år?

-Hur vanligt är det att icke-nördar prutar och har sig?

-Hur stor andel av försäljningen är Rolex?

-Vad är den dyraste klockan nymans sålt och hur mycket kostade den?

-Hur viktiga är den stora kundgruppen asiatiska (mfl) turister?

-Hur viktiga är vi nördar, egentligen, med handen på hjärtat utan massa PR-snack riktat mot oss? ;)

-Hur är det egentligen med volymmål osv, med tanke på att ADs säljer till gråhandlare? Stämmer det att man måste sälja x klockor för att fortfarande få vara AD?
 
Är mer intresserad av branschen!

-Vilken klocka säljer Nymans flest av på ett år?

-Hur vanligt är det att icke-nördar prutar och har sig?

-Hur stor andel av försäljningen är Rolex?

-Vad är den dyraste klockan nymans sålt och hur mycket kostade den?

-Hur viktiga är den stora kundgruppen asiatiska (mfl) turister?

-Hur viktiga är vi nördar, egentligen, med handen på hjärtat utan massa PR-snack riktat mot oss? ;)

-Hur är det egentligen med volymmål osv, med tanke på att ADs säljer till gråhandlare? Stämmer det att man måste sälja x klockor för att fortfarande få vara AD?
Bra frågor :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp