• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Så här blekar man INTE ett insert.

ruppan

Breitling
Det är väl rejält premium på Rolex ghostinsert, så det var väl inte så dumt.:D
Hade snarare motsatta problemet när jag blekte mitt insert . Klorin och kalklösning var det jag hade hemma. Tog ganska lång tid innan det det hände något, säkert minst ett dygn (blev bra till slut). Men till nästa gång vet jag att propplösare är the shit när det gäller blekning.:)
Eller är det helt enkelt så att Seiko gör bättre grejor än Rolex?;)

Det där blev ju väldigt bra faktiskt!
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Du är ju ensam om detta...
image.jpeg
image.jpeg
 

Husse

Patek
Lut har ett högt pH värde som polymererna i insertets färglager. För att inte färgen inte ska skadas ska rengöringsmedlet inte ha ett pH värde som överstiger 13. Det innebär att även såpa går bort (pH 13,5) Jag vet inte om låga pH värden bleker, men de förstör inte färgen i alla fall!
Tänk på detta när ni tvättar bilen!
PS Har jobbat med bilvård. DS
 

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Kan också hålla med om att klorin funkar, men man får hålla uppsikt så att det inte blir för blekt! :)
image.jpeg
 

Nero13

Panerai
Hejsan.

Sitter och kopierar saker på jobbet och kollar genom lite bilder på mobilen. Tänkte att det kunde vara roligt för några med lite skadeglädje så här innan midsommarledigheten.

Här är före och efterbilder på när jag bakade mitt insert i ugnen. Blev ganska bra tycker jag, dock blev lumepärlan för mörk. Kul att kunna variera med lite olika nyanser.
IMG_2979.JPG
IMG_2980.JPG
IMG_2981.JPG
FullSizeRender.jpg

Men utan solljus så var inserten lite för lika tyckte jag. Tänkte att jag helt enkelt bleker det lite. Då har jag ju ett fräscht och ett slitet :cigar:
Enda jag hade hemma som jag kunde tänka mig vara starkt nog var Mr.Muscle propplösare (tror det var Mr.Muscle).

Skvätte i lite vatten i ett glas och lite propplösare. La i insert. Satte timern på 10 min. Gick och gjorde diverse.
Timern ringer och jag sätter på kranen med rinnande vatten i glaset. Ser ett svart "moln" rinna ut. Tänker att det där var nog inte så bra.
Så här blev resultatet:

IMG_3004.JPG
IMG_3005.JPG


Läste på burken och insåg att det var kaustik soda. Hade fått för mig att jag läst att det inte får säljas i butik längre för att det är för starkt.

Summan av detta är att jag borde läst innehållsförteckning. Samt att jag borde kanske ha haft insertet i 30 sek istället för 10min.
Men det var ju ett kul experiment alla fall :)

PS. Albinoghost insert säljes dyr. DS.
Körde en likadan som du men körde med 10sec med samma resultat tyvärr men gillar stuket ändå :p
image.jpeg
image.jpeg
 
Senast ändrad:

SkitOxe

Omega
2-Faktor
Det är väl rejält premium på Rolex ghostinsert, så det var väl inte så dumt.:D
Hade snarare motsatta problemet när jag blekte mitt insert . Klorin och kalklösning var det jag hade hemma. Tog ganska lång tid innan det det hände något, säkert minst ett dygn (blev bra till slut). Men till nästa gång vet jag att propplösare är the shit när det gäller blekning.:)
Eller är det helt enkelt så att Seiko gör bättre grejor än Rolex?;)
IMG_0582_zpseb4758ff.jpg
b0402-jpg.291003
Grymt snyggt resultat. Kan du beskriva lite mer i detalj hur du gjorde?
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Grymt snyggt resultat. Kan du beskriva lite mer i detalj hur du gjorde?
Visst. Började med lite milt våld med kniv och svinto för att få lite märken på insertet.
Sen la jag det i klorin i några omgångar. Hände inte så mycket (måste ha haft världens svagaste klorin hemma).
Hade väldigt lite klorin hemma, så gick över till att varva mellan kalklösning och tvättmedel (i varmvatten).
 
När jag läser denna tråden och andra liknande kommer jag att tänka på en kollega jag mötte i Tyskland. Han hade en 16710 pepsi som han ägt sedan ny för ca 20 år sedan. Han var skitnöjd men han tyckte det var drygt att insertet blektes i solen, så han hade varit inne hos Rolex 3-4 gånger för att få det bytt till ett nytt under årens lopp! :D
 

TheMadToad

Omega
2-Faktor
Jag tänkte nog inte bleka något alls faktiskt. Men blev nyfiken med tanke på att jag använder det till å bleka jakttroféerna som ska upp på väggen. Dem blir ju vita som snö:happyhappy:
 
Topp