• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Salming 1148

marcush78

Basic
Har ni sett denna? Riktigt coolt tycker jag

Urverk ser ut att vara någon schweizisk ETA 7750 klon, lite oklart vilken tillverkare. Länk starkt Breitling inspirerad, kanske inte konstigt då han varit ambassadör för Breitling. Övriga komponenter är ju i princip någon typ av katalog produkt som är modifierad enligt design önskemål. Tänker finish i nivå med micromärken i 15-20k klassen på sin höjd. Tittar man specifikt på close up bilder på visarna så är det mer åt ”design klocka kvalité” inget vidare med andra ord…

80k? Nej inte på långa vägar, inte ens med den tunga legacyn bakom.

Jag har dock träffat Börje och Bianca otroligt sympatiska och trevliga människor. Börje var otroligt fascinerad av hur mekaniska klockor fungerar och hur urmakare arbetar med sitt hantverk. Så det är mycket möjligt att det här är ett ärligt försök men som tyvärr inte går hela vägen fram. Inte i en urmakaringenjörs ögon iallafall.

Jag tänker att köparna till den här klockan sannolikt inte hänger på forum som Klocksnack. Det handlar snarare om äldre herrar med gott om pengar och ett måttligt intresse för klockor – kanske har de redan en Rolex, Omega eller Breitling. Det är inte orimligt att det finns över tusen personer runt om i världen som både har råd och skulle tycka att en Salming-klocka är något riktigt coolt att äga.

De kommer förmodligen inte att sätta sin priskänslighet utifrån vilket urverk det är – de tittar antagligen inte ens på det, utan tar för givet att kvaliteten motsvarar priset. De förstår nog att man betalar en premium för namnet Salming, men ser det som ett samlarobjekt och något unikt och coolt snarare än bara en klocka.

Nej! Är man genuint intresserad av klockor så finns det inte en chans att man lägger 80k på något sånt här. Går att få så oerhört fina och hantverksmässiga ur från klassiska anrika märken för den pengen.

Jag tror inte ens de hade kunnat flyga för 20k…

Om de säljer en enda blir jag oerhört förvånad!

Nej! Är man genuint intresserad av klockor så finns det inte en chans att man lägger 80k på något sånt här. Går att få så oerhört fina och hantverksmässiga ur från klassiska anrika märken för den pengen.

Jag tror inte ens de hade kunnat flyga för 20k…

Om de säljer en enda blir jag oerhört förvånad!
Det kommer nog säljas ett gäng till NHL spelare på de reserverade nr. 1-100 finns säkert de som haft en mycket nära relation med Börje och tycker en klocka är en rolig minnes grej.

För en NHL spelare att lägga 80k på något de tycker är en kul grej är väl som att man själv skulle gå till bolaget och införskaffa en flaska bättre champagne. Ingen big deal med andra ord.

Finns säkert de som inte är NHL spelare i samma ekonomiska situation och utan direkt klockintresse så de kommer säkert säljas några.

En eventuell andrahandsmarknad kommer däremot vara stygg mot värdet 😅

Jag tänker att köparna till den här klockan sannolikt inte hänger på forum som Klocksnack. Det handlar snarare om äldre herrar med gott om pengar och ett måttligt intresse för klockor – kanske har de redan en Rolex, Omega eller Breitling. Det är inte orimligt att det finns över tusen personer runt om i världen som både har råd och skulle tycka att en Salming-klocka är något riktigt coolt att äga.

De kommer förmodligen inte att sätta sin priskänslighet utifrån vilket urverk det är – de tittar antagligen inte ens på det, utan tar för givet att kvaliteten motsvarar priset. De förstår nog att man betalar en premium för namnet Salming, men ser det som ett samlarobjekt och något unikt och coolt snarare än bara en klocka.
Precis så. Tror säkert de kommer sälja allihop, men inte en enda till folk som oss 😄 Börje har nog ett större legacy än många tror, inte minst i USA.

Tillbaka
Topp