• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Samling med en klocka per decennium - vilka väljer du?

Calisota

Basic
Hej!
Har varit klockintresserad i ungefär 1 år och har börjat köpa på mig en klocka då och då.
Har efter en del funderande kommit till insikten att det kan vara bra att skapa sig ett fokus med sitt samlande, vilket man brukar kunna höra lite här och där från mer erfarna samlare. Jag gillar vintage, och har tänkt att det kanske skulle vara vettigt att fokusera på en period eller stil till exempel.

Men idag fick jag en idé som jag tyckte kändes tilltalande.
Man kanske borde försöka skapa sig en samling med en favorit per årtionde?
Exempelvis en för varje årtionde under 1900-talet.

Skulle vara väldigt kul att se vilka klockor ni andra här på forumet skulle ta med på en sån lista!
Fylla gärna på med era listor, eller bara val för enskilda årtionden om ni har lust. :)

Själv har jag en lång väg att gå innan jag har någon klar för mig, men några kandidater är nog:

00-tal: Något fickur kanske?
10-tal: ???
20-tal: Någon elegant tank
30-tal: ???
40-tal: Longines Sei Tache eller Vulcain Cricket
50-tal: Omega Seamaster
60-tal: Någon Super Compressor - Alpina eller Enicar kanske?
70-tal: Något guldigt och lyxigt
80-tal: Något digitalt häftigt
90-tal: ???

För mig personligen är det inte aktuellt att fylla listan med Patek, Rolex och Vacheron Constantin etc.
Då det skulle vara kul om det går att realisera samlingen med en vanlig medelklass-inkomst också.

Men känn er fria att tänka fritt! 🤑

Hej!
Har varit klockintresserad i ungefär 1 år och har börjat köpa på mig en klocka då och då.
Har efter en del funderande kommit till insikten att det kan vara bra att skapa sig ett fokus med sitt samlande, vilket man brukar kunna höra lite här och där från mer erfarna samlare. Jag gillar vintage, och har tänkt att det kanske skulle vara vettigt att fokusera på en period eller stil till exempel.

Men idag fick jag en idé som jag tyckte kändes tilltalande.
Man kanske borde försöka skapa sig en samling med en favorit per årtionde?
Exempelvis en för varje årtionde under 1900-talet.

Skulle vara väldigt kul att se vilka klockor ni andra här på forumet skulle ta med på en sån lista!
Fylla gärna på med era listor, eller bara val för enskilda årtionden om ni har lust. :)

Själv har jag en lång väg att gå innan jag har en någon klar för mig, men några kandidater är nog:

00-tal: Något fickur kanske?
10-tal: ???
20-tal: Någon elegant tank
30-tal: ???
40-tal: Longines Sei Tache eller Vulcain Cricket
50-tal: Omega Seamaster
60-tal: Någon Super Compressor - Alpina eller Enicar kanske?
70-tal: Något guldigt och lyxigt
80-tal: Något digitalt häftigt
90-tal: ???

För mig personligen är det inte aktuellt att fylla listan med Patek, Rolex och Vacheron Constantin etc.
Då det skulle vara kul om det går att realisera samlingen med en vanlig medelklass-inkomst också.

Men känn er fria att tänka fritt! 🤑
Kul tråd! Följer 😁

Ja, den där sidan är otrolig! Köpte en Dan Henry efter att ha hittat den 😄 .

Men är nog ett bra ställe för att börja forska i ett specifikt årtionde också.
Ah, då var det inte mycket till hjälp... För mig var det tvärtom. Köpte en Dan Henry först – sen upptäckte jag sidan :) Man får rätt bra överblick där i alla fall!
Om jag skulle fylla på din lista hade det nog blivit ett fickur från 10-talet också. Svårt att hitta armbandsur från den tiden, tänker jag? Även om en original Cartier Tank hade varit najs.
90-talet: Pierce Brosnans Omega Seamaster känns som en ikonisk 90-talsklocka och de är väl fortfarande ganska överkomliga, speciellt quartzversionen.

Ah, då var det inte mycket till hjälp... För mig var det tvärtom. Köpte en Dan Henry först – sen upptäckte jag sidan :) Man får rätt bra överblick där i alla fall!
Om jag skulle fylla på din lista hade det nog blivit ett fickur från 10-talet också. Svårt att hitta armbandsur från den tiden, tänker jag? Även om en original Cartier Tank hade varit najs.
90-talet: Pierce Brosnans Omega Seamaster känns som en ikonisk 90-talsklocka och de är väl fortfarande ganska överkomliga, speciellt quartzversionen.
Ja, känns som Dan Henry har lite era-tänk på sin kollektion också. Modellerna motsvarar olika epoker, men kanske inte uppdelat på årtionden så hårt.

00, 10 och 90-talet känns svårast tycker jag. De första för att det inte riktigt fanns armbandsur på samma sätt då som jag fattat det.

90-talet är inte riktigt en period som jag uppskattar rent generellt stilmässigt. Men lite kul att försöka hitta sin favorit där ändå. Brosnan-omegan fångar 90-tals känslan bra ändå tycker jag! En fundering, är de klassiska Swatch-klockorna en 90-tals grej? Då kommer man ju billigt undan i alla fall 😅.

Ja, känns som Dan Henry har lite era-tänk på sin kollektion också. Modellerna motsvarar olika epoker, men kanske inte uppdelat på årtionden så hårt.

00, 10 och 90-talet känns svårast tycker jag. De första för att det inte riktigt fanns armbandsur på samma sätt då som jag fattat det.

90-talet är inte riktigt en period som jag uppskattar rent generellt stilmässigt. Men lite kul att försöka hitta sin favorit där ändå. Brosnan-omegan fångar 90-tals känslan bra ändå tycker jag! En fundering, är de klassiska Swatch-klockorna en 90-tals grej? Då kommer man ju billigt undan i alla fall 😅.
Jag förknippar nog Swatch mer med 80-talet, men de spottade säkert ur sig klockor på 90-talet också.
Annars har du ju GUL – de känns väldigt mycket 90-tal. Och kostar nog ingenting ;)

Jag förknippar nog Swatch mer med 80-talet, men de spottade säkert ur sig klockor på 90-talet också.
Annars har du ju GUL – de känns väldigt mycket 90-tal. Och kostar nog ingenting ;)
Gul är ju helt perfekt! Alla skulle ju ha en sån klocka i högstadiet! (Jag är 80-talist)

Tillbaka
Topp