• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SE watches

FlipSwede

Audemars
Du blandar ihop begreppen. Det ena är att man sätter ett pris som är högt pga antingen hög efterfrågan eller litet utbud (exempelvis PS5 eller en Nautilus). Det finns naturligtvis inget som hindrar det. Det andra (som jag avsåg, och det som inte är tillåtet) är att man utnyttjer ett extremt informationsövertag. För att ta ett extremfall: En änka har en gammal klocka som hon inte har nån som helst koll på vad det är och går till en handlare som genast ser att det är en extremt ovanligt Daytona-modell och erbjuder änkan 10 000 kr, eftersom klockan ändå inte ens går. Sen säljer handlaren den veckan efter för 15 MSEK. Det hade med 100 % garanti inte passerat en juridisk prövning.
Det var äl ett extremfall du drog till med,och där kanske det dömts till kärandens fördel.

Men var går gränsen hur mycket någon får tjäna på en affär?
Tar jag in en bil för 75 och begär ( För vi vet ännu inte vad det verkligen säljs för) 15o är det "Ockrande på säljarens okunskap,eller en tjänst till någon som inte vill/kan sälja själv?

Att vara lat kostar.
Orkar man inte ta in anbud från fler aktörer,Göra lite fotarbete med att sälja själv så får man betala för att Någon Annan ska vara villig att

Ligga ute med pengar,vilket kostar antingen ränta eller alternativkostnad,om man nu inte har obegränsat kapital.

Ta risken varan inte alls säljs för tänkt belopp.

Lagerföra varan med de risker det kan medföra.
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Det var äl ett extremfall du drog till med,och där kanske det dömts till kärandens fördel.

Men var går gränsen hur mycket någon får tjäna på en affär?
Tar jag in en bil för 75 och begär ( För vi vet ännu inte vad det verkligen säljs för) 15o är det "Ockrande på säljarens okunskap,eller en tjänst till någon som inte vill/kan sälja själv?

Att vara lat kostar.
Orkar man inte ta in anbud från fler aktörer,Göra lite fotarbete med att sälja själv så får man betala för att Någon Annan ska vara villig att

Ligga ute med pengar,vilket kostar antingen ränta eller alternativkostnad,om man nu inte har obegränsat kapital.

Ta risken varan inte alls säljs för tänkt belopp.

Lagerföra varan med de risker det kan medföra.
Jag vet inte var gränsen går och det är heller inte mitt område men jag tog ett extremt exempel för att illustrera att det inte bara är fritt fram att bete sig hur som helst och utnyttja sitt övertag som handlare. Är man intresserad går det dock att fördjupa sig i praxis från tidigare domar.
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Detta är ju dock bedrägeri, sedan vet jag inte hur bra polisen och rättsväsendet faktiskt är på att följa upp sådant i praktiken. Kan tyvärr inte tänka mig att det är ärenden som har hög prioritet i dagsläget. Men detta är en stor anledning till varför man bör vara väldigt försiktig med begagnade klockor. Att vara ödmjuk inför att det även för en insatt är lätt att bli lurad är en väldigt fin utgångspunkt att ha. När jag skulle försöka köpa begagnat och ställde "jobbiga" frågor(enligt säljare) fick man ofta en attityd att det minsann var lätt att skilja en kinakopia från en äkta klocka tillbaka. Kan en gråis som hanterar klockor dagligen bli lurad kan även du som privatperson bli det.
Jodå, vart polisärende av det, vet ej hur det slutade dock…
 

FlipSwede

Audemars
Jag vet inte var gränsen går och det är heller inte mitt område men jag tog ett extremt exempel för att illustrera att det inte bara är fritt fram att bete sig hur som helst och utnyttja sitt övertag som handlare. Är man intresserad går det dock att fördjupa sig i praxis från tidigare domar.
Övertag som handlare såsom i näringsidkare?

Det är väl kunden/köparen som besitter övertaget.
Denne kan välja vilken kanal denne vill för att avyttra sin vara om handlarens erbjudande inte passar.
Likadant om handlarens pris anses "för dyrt"

Då tycker jag "lockerbjudanden" som sedan ändras när kunden väl är på plats är mer irriterande än att få ett sk skambud direkt.

Men I sak har du en poäng.
Det är osnyggt att uttnyttja den som bevisligen är I klart underläge.

Edit. Förtydligande
 

Hhampuz

Breitling
Jag har i dagarna varit i kontakt med SE Watches och diskuterat ett eventuellt inköp (från deras håll) av min 126618LN. Fått ett seriöst bud kontant och ett ännu bättre bud för inbyte, mer så än vad jag fått genom andra kanaler. Än så länge ingen affär gjord men om det görs så uppdaterar jag denna post med upplevelsen!
 
För mig är ett seriöst företag ett som vårdar långsiktiga relationer istället för att maximera vinsten vid varje tillfälle. Att det inte är en självklarhet är väl en liten del av en allt hårdare värld där pengar blir allt viktigare och hygglighet och anständighet är en bristvara.
 

Watchie

Patek
2-Faktor
För mig är ett seriöst företag ett som vårdar långsiktiga relationer istället för att maximera vinsten vid varje tillfälle. Att det inte är en självklarhet är väl en liten del av en allt hårdare värld där pengar blir allt viktigare och hygglighet och anständighet är en bristvara.
Icke sa Nicke, gav mig ett pissbud på en klocka som jag sålde för nästan dubbelt, 0 relationsbygge, 100% vinstmaximering, lägger ingen värdering i detta, bara konstaterar
 

melkerha

Breitling
2-Faktor
For what its worth så köpte jag min starbucks hos SE watches och jag är jättenöjd. Bra upplevelse genom hela processen och mycket trevligt bemötande av Tommy som mest var glad att få snacka lite klockor (och mycket annat). Rekommenderas!
 

Kata

Breitling
Paneristi

SE Watches rekommenderas varmt med super proffsig hjälp!​

Stort tack igen för idag Tommy, vi ses igen när det är dags att handla nästa klocka 🤝
 

Kata

Breitling
Paneristi
Vad blev det för skojigt? 😁

Tack kompis! 🙏​

Det blev nya Daytona 126500LN den här gången. Fantastiskt trevlig klocka. 👍😍​


KOCKSNACK.jpeg
 

Gandalfdengrå

Omega
2-Faktor
Har vart i kontakt med SW Watches några gånger och dem försökte lura mig med priserna. De tar på tok för höga priser på vissa modeller och säger att om man inte slår till idag så kommer de höja inom kort osv.
 

FlipSwede

Audemars
Har vart i kontakt med SW Watches några gånger och dem försökte lura mig med priserna. De tar på tok för höga priser på vissa modeller och säger att om man inte slår till idag så kommer de höja inom kort osv.
En påläst och kunnig konsument är svår att dupera.
Alldeles oavsett vad en flottig krämare har för smort munläder.

Och sk "Puffering" går väl in I ena örat och ut genom det andra?
 
Topp