• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seamaster (bond), aquaracer eller superocean?

Hej!

Står inför mitt första köp av "riktig" klocka och jag funderar på rubricerade modeller.

Seamastern är väldigt snygg, likaså aquaracern. Superocean är också väldigt "pampig" så att säga. Argh, jättesvårt för att välja. Jag har blivit helt ivrig nu också när jag väl har bestämt mig att jag ska lägga en ca 15k på en klocka. Jag har börjat känna mer och mer att det är ett automatiskt urverk jag vill ha, så därför tror jag att seamastern försvinner ur budgeten. Jag tycker det är snyggt när boett är i stål också... det blir inte för vulgo med en superocean??? En steelfish är ju jävligt fet...

Inputs, tankar och idéer?

Tack!!


EDIT: Är serviceintervall och priser på service ungefär samma på dessa klockor eller? Jag stör mig på att många försäljare på Chrono24 aldrig kan tala om när den senaste servicen är gjord, det är ju ganska relevant fakta inför ett köp??
 

Cryssarn

Rolex
Colt II är också annars ett fint alternativ.
Var inget fel på Bond klockan. Men jag tycker att finishen på min Hydronaut eller Colt II var mycket bättre. Har personligen svårt för Aquaracer. Men om kvaliteten där kan jag inte uttala mig om.
Är det endast dykare du tittar på?
 

Jax

Cartier
Här går jag tvärtemot några av de tidigare inläggen. Om du vill ha en klocka som du tänkt ha under flera år så är det min högst personliga åsikt att du bör undvika en kvartsare. Automat ger en viss känsla. Detta med motoriken som inte drivs av ett batteri. Jag tror att du kommer att tröttna tidigare på en kvartsare än en automat. Framför allt då du redan är inne på en automat.

Själv tycker jag att Superocean är ett riktigt fint ur. Men som påpekats ovan så finns fler alternativ. Oris Aquis är ett sådant om du vill ha en dykare. Mycket prisvärd.
 

MrPlow

Rolex
Tid du kommer vara nöjd med de olika klockorna (dvs när lägger sig förälskelsen):
Aquaracern: Samma dag. (Tänk: One night stand.)
Superocean: En månad. (Tänk: Nä, det här kommer aldrig funka.)
Seamastern: Minst ett år. (Tänk: Ja men du och jag kanske ska flytta ihop...)
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Men kom igen! Aktuella referens vi pratar om eller åtminstone bilder! Finns många Superoceans or väldigt många Aquaracers!
 

Unter den Linden

Panerai
2-Faktor
6216CEB7-D9D5-48E1-AE78-110C075C861C.jpeg
2DD35F6A-38AA-4374-B778-BB1FF5F0FAFE.jpeg
Drar mitt strå till stacken med två bilder!:)
 
  • Like
Reactions: PCB
Hej!

Tack igen för fint engagemang.

Hur är det med det här med servicekostnader. Är jag "petig" som försöker ta reda på info om senaste service o så? Som sagt tycker jag att annonsörer på Chrono24 överlag är dåliga på att infa om när senast service är gjord. Och frågar man om det, så säger de flesta "service is not needed" etc.... men hur fan ska det tolkas liksom? Behövs service om 1 år? 2 år?
 

Bas

Patek
Jag har en Seamaster och är nöjd (present från frugan så måste vara nöjd) men skulle nog tipsa dig om en Superocean av dom alternativen :)
Lycka till !
 
Följande modell av Tag Heuer tycker jag är ganska snygg tycker jag. Utgående modell?
Tag heuer WAJ2112
 

Bilagor

  • 265_waj2112ba0870_19.jpg
    265_waj2112ba0870_19.jpg
    56.1 KB · Visningar: 49

Erkkan

Omega
Jag valde en Seamaster, super trevlig klocka som fungerar till det mesta!!! :)

Ursäktar den halvdåliga bilden men är den ända jag har då jag fått återställa telefonen och klockan är på garantiärende...
 

Bilagor

  • Snapchat-35266281.jpg
    Snapchat-35266281.jpg
    129.3 KB · Visningar: 41

Makkanxd

Rolex
Seamaster om du köper den nya keramiska, annars kör aquaracer! Roligare med ny klocka än en gammal smp :)
aquaracer är riktigt bra och prisvärd!
C1E672B1-9A13-4D9F-A6B3-234FC893441D.jpeg
10EF344D-ED16-449A-BDF5-BF109DF35235.jpeg
 
Seamaster om du köper den nya keramiska, annars kör aquaracer! Roligare med ny klocka än en gammal smp :)
aquaracer är riktigt bra och prisvärd!
C1E672B1-9A13-4D9F-A6B3-234FC893441D.jpeg
10EF344D-ED16-449A-BDF5-BF109DF35235.jpeg

Hej!

Tack för fina bilder!

Jag är lite inne på Aquaracern faktiskt, jag har hittat en snygg som är 43 mm exkl krona, men jag är rädd att det är för stort. Mina handleder mäter ca 17,5, jag är 185 cm lång, jag tror jag har rätt stora händer... haha. Hur stora är dina klockor på bilderna?
Jag tycker inte det är snyggt när klockor ser för stora ut på armen, så klart är det inte snyggt när det är för smått heller :D
 

Makkanxd

Rolex
Hej!

Tack för fina bilder!

Jag är lite inne på Aquaracern faktiskt, jag har hittat en snygg som är 43 mm exkl krona, men jag är rädd att det är för stort. Mina handleder mäter ca 17,5, jag är 185 cm lång, jag tror jag har rätt stora händer... haha. Hur stora är dina klockor på bilderna?
Jag tycker inte det är snyggt när klockor ser för stora ut på armen, så klart är det inte snyggt när det är för smått heller :D
Den är 43 och är ju helt klart ”större”
Här får du lite jämförande bilder. Om du jämför med breitlingen som också är 43mm så ser du ju att det är lite skillnad. Orisen är också 43mm
E935062F-F47B-4CE5-B5BA-2E9227C32B97.jpeg
1D2A338D-A0FB-4A8D-AE79-C2CC99915663.jpeg
6DC736D6-4BE6-40E4-85CF-6A2559FD1145.jpeg
CFD25E86-B06F-4274-9E09-29C993403DF9.jpeg
CF2B9195-EABE-49CA-B993-C9AD1101E55F.jpeg


Edit: jag är snäppet längre än dig och har också stora händer så storleken är nog inget problem sålänge du är bekväm med det :)
 
Den är 43 och är ju helt klart ”större”
Här får du lite jämförande bilder. Om du jämför med breitlingen som också är 43mm så ser du ju att det är lite skillnad. Orisen är också 43mm
E935062F-F47B-4CE5-B5BA-2E9227C32B97.jpeg
1D2A338D-A0FB-4A8D-AE79-C2CC99915663.jpeg
6DC736D6-4BE6-40E4-85CF-6A2559FD1145.jpeg
CFD25E86-B06F-4274-9E09-29C993403DF9.jpeg
CF2B9195-EABE-49CA-B993-C9AD1101E55F.jpeg


Edit: jag är snäppet längre än dig och har också stora händer så storleken är nog inget problem sålänge du är bekväm med det :)

Decisions, decisions.............
 
Hej!

Tack för fina bilder!

Jag är lite inne på Aquaracern faktiskt, jag har hittat en snygg som är 43 mm exkl krona, men jag är rädd att det är för stort. Mina handleder mäter ca 17,5, jag är 185 cm lång, jag tror jag har rätt stora händer... haha. Hur stora är dina klockor på bilderna?
Jag tycker inte det är snyggt när klockor ser för stora ut på armen, så klart är det inte snyggt när det är för smått heller :D
Det bästa är väl om du har möjlighet att prova själv men sen beror det ju också på hur klockan ska användas. Generellt tycker jag stora klockor funkar betydligt bättre till ledig klädsel än till mer dressat.
 

MAGNETO

Omega
Om du är osäker på quartz och en nyare SMP faller ur budget hade jag nog valt att avvakta. 15k för en klocka låter säkert galet mycket för stunden men om du ger det ett par månader till här på forumet så har du säkert höjt ribban ett par tusenlappar. Talar av egen erfarenhet. Men om du nödvändigtvis vill köpa en klocka nu hade jag kört på någon Bratte
 
Topp