• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Seamaster Diver vs Pelagos

Cal80

Basic
Sugen på en blå dykare och funderar nu på antingen en 42mm Omega Seamaster Diver 300M eller en blå Pelagos.

Har redan ägt 2st Seamaster och gillar den skarpt. Men aldrig en Pelagos så åsikter och kunskaper uppskattas!

Tack!
24DA27DE-63F0-4A6A-A1C2-B8BDF58E5683.jpeg

8C913FF4-5C09-42D5-920A-584D7C067CA3.jpeg

Jag har haft båda. Gillade inte låset på Pelagos, tyckte det var stort och klumpigt. Fjäderfunktionen att låset ska justera sig efter armen automatiskt innebar att länken satt väldigt tight på ett oskönt sätt. Andra har säkert andra upplevelser men så kände jag. Nya SMP, särskilt på gummi, är ju fantastisk.

Ska iofs sägas att jag inte vet hur Pelagos är på gummi, det är kanske då klockan kommer till sin rätt.

Haft den pelagos som är på bilden. Bästa länken jag haft, väldigt bekvämt med fjädrande funktion. Tycker man inte om att det fjädrar kan man spärra det med en mekanism i låset.

Färgen på tavla och bezel är den bästa blå jag sett på en klocka. Lumen såklart ua.

Minus för mig var materialet (titan) som jag inte är så förtjust i men mest av allt tjockleken. Alldeles för tjock vilket blir ett störningsmoment i långa loppet då man ofta slår i den. Saknar den ibland trots det.

Gummit som kommer med är uselt. Styvt och sprött. Klockan satt alltid uselt med gummit och ville liksom lyfta från handleden - som om den trotsade tyngdlagen.

Det är ju två ganska olika klockor. Omegan är blingig och Tudorn är väldigt nedtonad och mycket mer toolig vad gäller allt. Så det är väl bara att välja mellan dress och tool.

Om Seamastern passar, så passar Pelagosen också.
Njae, om du kollar på formen av de två så har Omegan mycket flera detaljer som skiner i ljuset och ger den lite mer klassisk känsla. Medans Tudorn är matt, utan specielt många polerade kanter. Pelagosen är även mer blockig än vad Omegan är och gör att den kommer ha större problem att glida under skjortärmen.

Njae, om du kollar på formen av de två så har Omegan mycket flera detaljer som skiner i ljuset och ger den lite mer klassisk känsla. Medans Tudorn är matt, utan specielt många polerade kanter. Pelagosen är även mer blockig än vad Omegan är och gör att den kommer ha större problem att glida under skjortärmen.
”Skiner i ljuset”, ”blänker”..

Är ni fiskar?

Jag har haft båda. Gillade inte låset på Pelagos, tyckte det var stort och klumpigt. Fjäderfunktionen att låset ska justera sig efter armen automatiskt innebar att länken satt väldigt tight på ett oskönt sätt. Andra har säkert andra upplevelser men så kände jag. Nya SMP, särskilt på gummi, är ju fantastisk.
Fjäderinställningen är nog tänkt att användas med våtdräkt. Annars väljer man någon av dom tre andra inställningarna.
Omegan är väldigt nätt jämfört med Pelagos, som upplevs som betydligt mer klossig. Håller med @yonsson resonemang.
Har haft en liknande SMP (2254) som jag gillade väldigt mycket, den såldes, Pelagosen däremot är kvar :)

Går helt på känsla nu:). Jag har inte ägt någon av dem men provat och klämt på Pelagos många gånger. Vridringen är fantastiskt så som bezelfetischist är valet lätt, Pelagos. Vridringen på Omegan ser knappt ut att få grepp om. Men vridringsklick är ju inte allt...eller

Nej, jag menar att båda är lika dåliga.
Då förstår jag bättre vad du menar! Trodde du menar att tudorn fungerade lika bra. Jag köper argumentet att dykare inte ska användas till uppdressade evenemang, men samtidigt så är ju SMPn även marknadsförd att den ska fungera till alla tillfällen. Ta denna bild som ett exempel:
dab8dd27a6e1c8a42dd89f98322284b3.png

”Har redan ägt 2st Seamaster och gillar den skarpt. Men aldrig en Pelagos så åsikter och kunskaper uppskattas! ”

Låter som det är dags för en pelagos! :pompus:
Jag tycker dock Seamaster är roligare. Om det ska köpas nytt kanske bättre begagnade ex av båda ryms inom Seamasters nypris. Ingen koll på prisbilderna iof.

Personligen så skulle jag ha valt Pelagos för att den rent estetiskt sett är mycket snyggare och definitivt en mera toolig dykare. Riktigt härlig blå färg på den. Omegans design på länken/vridringen faller inte mig i smaken, inte skeleton-visarna och heliumventilen heller. Men detta är ju högst subjektivt. :) Mitt råd är att prova bägge klockorna för att jämföra passform etc. med, sedan avgöra vilken du trivs bäst med.

Nackdelen med Pelagos (och tudor generellt) är höjden tycker jag. Kommer aldrig överens med märket pga det. Sen känns titan märkligt också, har aldrig fastnat för det. Hade personligen alltid valt Seamaster över Tudor.

Sant att Omegas keramiska tavla ger ett blankt (det vissa kallar blingigt) intryck men det är det som jag tycker är bland det bästa med den. Jag är väldigt förtjust i Omegas keramiska tavlor. Notera att föregående SMPc i 41mm inte har keramisk tavla och inte alls ger samma upplevelse. Det här är ju en ren smaksak och en liten vattendelare, finns ju dom som ex föredrar äldre Planet Ocean från innan dom fick keramiska tavlor. Jag anser att det här är två rätt olika klockor med det gemensamma att dom är dykarur med blå tavla, man måste prova dom själv.

Haft en Pelagos och den är sjukt bekväm och bra på alla sätt. Enligt mig. Lite hög som vissa påpekar och kanske inget man har under manschetten.
Aldrig haft en SMP så kan inte uttala mig om hur den sitter och känns. Håller med @yonsson i beskrivningen av de två. Men du bör också beakta @vaniljglass input. Han har alltid rätt, det är sen gammalt.

Det framgår väl att TS redan haft Seamaster 2 gånger, alltså är det Pelagos han vill ha intryck kring. Hjälp, @vaniljglass, det hjälpte inte med att @Richie har svart bälte i google och hittade en video på ämnet , säg något!!! :D

Tack för alla kommentarer! @yonsson satte ord på den känslan jag haft mellan klockorna. Mitt tool behov är egentligen väl fyllt. Det tillsammans med den tunnare profilen på SMP fäller nog avgörandet denna gången. Men jag tycker fortsatt att Pelagos är en spännande klocka som jag säkerligen någon gång kommer testa. Tack igen

Tillbaka
Topp