• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Seamaster vs Submariner

Den där review'n är ju från år 2008 och handlar följdaktligen om första generationens PO 2500C vs den dåvarande Submarinern. Andra generationens Planet Ocean (PO 8500, år 2012-2017), för att inte tala den nuvarande tredje generationen (PO 8800/8900) är ju helt andra klockor och skiljer sig kraftigt (till det bättre) jämfört med sin föregångare som helt säkert var on a par med Rolex's motsvarighet för knappa tio år sedan.

Vänligen
Forumets undersköterska

Den där review'n är ju från år 2008 och handlar följdaktligen om första generationens PO 2500C vs den dåvarande Submarinern. Andra generationens Planet Ocean (PO 8500, år 2012-2017), för att inte tala den nuvarande tredje generationen (PO 8800/8900) är ju helt andra klockor och skiljer sig kraftigt (till det bättre) jämfört med sin föregångare som helt säkert var on a par med Rolex's motsvarighet för knappa tio år sedan.

Vänligen
Forumets undersköterska

Men leder den ökade massan och storleken till en minskning av anslagsenergi? Ökad massa är ju förvisso av godhet så länge hastighet och precision bibehålls, men det kan vi inte vara säkra på.

Behövs inte. Omega suger :p:D;)

Jag är nybliven seamaster-ägare! Tur för dig att jag är snål och kastar som en tjej!

Hittills inte en enda människa som har läst igenom din länk :D

Tydligen har jag underskattat omega vs rolex-diskussionens kraft när väl bollen börjat rulla :p

Äger en PO, i mitt tycke en fulländad klocka. Har aldrig ägt en Sub men provat den. Ja den är snygg, men inte dubbelt så snygg.

Men fick jag välja fritt och någon annan betalade så vette katten... en Sub är en Sub, no doubt ;)

Vilken härligt passande diskussion, sitter i tankar kirng just en Sub eller PO.
Hoppas att det är OK att jag slänger in den här fråga i denna tråd.
Det är dessa två det står mellan för mig:
215.30.44.22.01.001.jpg

eller
116610LN_ZM.jpg

Hur lyder era åsikter? (OBS, stulna bilder)
Min rekommendation är att prova båda först, helst samma dag för att se skillnaden. Har ägt flera subbar/GMT och Seamasters. Nu senast skaffade jag nya PO 600m som är en mycket stor klocka både storleks- och viktmässigt, men en grymt trevlig bekantskap. Tänk dock på att PO GMT är ännu större än vanliga 600m. Mina 18 cm-handleder klarar nätt och jämnt vanliga modellen. Det problemet har du inte med subben som sitter perfekt storleksmässigt. Bortsett från det är Omega numera on par med sub i min bok. Lite mer avslappnat med Omega som märke också, vilket i mitt fall medfört mycket handledstid.

Äger en PO, i mitt tycke en fulländad klocka. Har aldrig ägt en Sub men provat den. Ja den är snygg, men inte dubbelt så snygg.

Men fick jag välja fritt och någon annan betalade så vette katten... en Sub är en Sub, no doubt ;)

PO är faktiskt nästan fulländad, men tyvärr visar en oberoende studie att Sub faktiskt är dubbelt så snygg:D

Jag vet ärligt talat inte vad som är fulast, maxi case bandhornen eller Omegas välvda länk.
Två av de fulaste delarna någonsin på fina klockor.

Skulle jag välj mellan "jämförbara, skitsnygga varianter" skulle det bli mellan PO på vad som helst utom länken och äldre sub.
Där vinner suben.

Men kan tycka att jämförelsen blir lite som att jämföra Lexus med Toyota, eller Porsche mot Audi. Det är liksom två helt olika divisioner.
Om jämförelsen görs mellan nuvarande generation av PO och Sub är ditt påstående rent felaktigt och grundar sig troligen på rent subjektiva preferenser. Utan att lägga någon egen värdering de två modellserierna emellan tycker jag det är rätt mycket av ovannämnda vara här i tråden. Mer det klassiska KS-Rolexälskande tyckandet (i vissa fall kombinerat med noll underbyggt Omega-bashande) som talar (med vissa undantag) än någorlunda objektiva förklaringar till varför en Sub skulle vara så överlägsen PO..

Oavsett vilket är det två riktigt trevliga modeller.

Inte för att vara den.. men OM nu Suben är så fantastiskt överlägen på alla sätt och vis. Varför finns ens denna diskussion?!

Detta är som sagt ett väldigt subjektivt ämne. Faktamässigt har jag inte sett något konkret som stödjer den ena eller andra.

Men att Rolexsuporters blir så otroligt provocerade av att likställa sub med PO och slåss med näbbar och klor för att försvara sin subjektiva åsikt tycker jag är intressant.

Man kan läsa in att dom uppenbarligen känner sig hotade?
Håller Subens glaspalats på att spricka på grund av denna ”nykomling”?!

Jag säger verken bu eller bä, det är bara en intressant notering.

Edit:
Jag förutsätter att diskutionen är om Rolex Submariner 116610 och Omega Seamaster Planet Ocean (den nya med kaliber 8900, kan inte Ref I huvudet)

Edit 2:
Jag älskar det TS refererar till!

Senast ändrad:
Nu har jag läst bosse bäver och har samma uppfattning, nöjd ?

I've been giving this a lot of thought recently, and with all the Rolex vs. Omega posts always cropping up, I decided to test these two brands based on some completely different criteria. Simply put:

Which one hurts the most when thrown at someone's head???

Sub all the way. För mig är det brand, utseende och sist men inte minst, lättflippat.

Hur påverkar brand, utseende och flippningsbarhet smärtan när man kastar en klocka i huvudet på någon?!?

Otroligt att det fortfarande är så många som kommenterar utan att ha läst tråden. Kul "test" dock som kommer fram till samma resultat som seriösa jämförelser ofta tenderar att göra dvs "det beror på...".

Vänligen
Forumets undersköterska

Har det skett några tekniska uppdateringar av urverket iom den tredje generationen? Om du har ngt sidtips vore det trevligt.

Tillbaka
Topp