• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seconde Seconde

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Vet inte om dessa har avhandlats tidigare, men upptäckte Seconde Seconde för någon vecka sedan.

De ”gör om” vintageklockor genom att byta ut visare mot något annat, vilket då bildar en väldigt udda men kul kontrast. Det blir lite av en krock i hjärnan.

Personligen så älskar jag konceptet, det är en väldigt enkel ”modifiering” som är lätt att återställa, men gör ändå väldigt mycket åt klockans utseende.

Länk till deras hemsida (som för övrigt är oerhört snygg):
https://seconde-seconde.com/

Vad tycker ni? Vandalisering eller genialiskt?

Några exempel nedan

F137F7FA-DC93-4B93-8928-D568369D401B.jpeg


A7C49423-B975-46E1-BA71-BC5F8D001429.jpeg


AEA9D63C-614A-47BD-BF58-B8D7A10BD1AF.jpeg


EDEC3A9B-465B-4268-9504-168A90628C43.jpeg
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Vet inte om dessa har avhandlats tidigare, men upptäckte Seconde Seconde för någon vecka sedan.

De ”gör om” vintageklockor genom att byta ut visare mot något annat, vilket då bildar en väldigt udda men kul kontrast. Det blir lite av en krock i hjärnan.

Personligen så älskar jag konceptet, det är en väldigt enkel ”modifiering” som är lätt att återställa, men gör ändå väldigt mycket åt klockans utseende.

Länk till deras hemsida (som för övrigt är oerhört snygg):
https://seconde-seconde.com/

Vad tycker ni? Vandalisering eller genialiskt?

Några exempel nedan

F137F7FA-DC93-4B93-8928-D568369D401B.jpeg


A7C49423-B975-46E1-BA71-BC5F8D001429.jpeg


AEA9D63C-614A-47BD-BF58-B8D7A10BD1AF.jpeg


EDEC3A9B-465B-4268-9504-168A90628C43.jpeg
Krock i hjärna säger du, ja verkligen... måste smälta det här...o_O:borg:
 

Psykel

Patek
Vet inte om dessa har avhandlats tidigare, men upptäckte Seconde Seconde för någon vecka sedan.

De ”gör om” vintageklockor genom att byta ut visare mot något annat, vilket då bildar en väldigt udda men kul kontrast. Det blir lite av en krock i hjärnan.

Personligen så älskar jag konceptet, det är en väldigt enkel ”modifiering” som är lätt att återställa, men gör ändå väldigt mycket åt klockans utseende.

Länk till deras hemsida (som för övrigt är oerhört snygg):
https://seconde-seconde.com/

Vad tycker ni? Vandalisering eller genialiskt?

Några exempel nedan

F137F7FA-DC93-4B93-8928-D568369D401B.jpeg


A7C49423-B975-46E1-BA71-BC5F8D001429.jpeg


AEA9D63C-614A-47BD-BF58-B8D7A10BD1AF.jpeg


EDEC3A9B-465B-4268-9504-168A90628C43.jpeg
Gillade Zenithen med kycklingfotssubsekunden!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Måste säga att jag något förvånat gillar idén och att hela konceptet är snyggt genomfört. Som en Lyxmodd typ Bamford, men inte förstörd utan bara kompletterad, speciellt om det bara handlar om halvbra ex. Hoppas originaldelar medföljer.
Helt nytt och jag har aldrig sett något liknande. Ytligare en nivå med krigar-Zenithen.
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Nje, avskyr i stort sett moddade klockor i alla dess former.
Att det inte är topp, mintexemplar spelar för mig ingen roll.
 

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Måste säga att jag något förvånat gillar idén och att hela konceptet är snyggt genomfört. Som en Lyxmodd typ Bamford, men inte förstörd utan bara kompletterad, speciellt om det bara handlar om halvbra ex. Hoppas originaldelar medföljer.
Helt nytt och jag har aldrig sett något liknande. Ytligare en nivå med krigar-Zenithen.
Känner exakt likadant där, enligt deras hemsida får man med orginalvisare i en liten behållare.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Kul? Visst. Snyggt? Nä.....
För mig personligen handlar klockors skönhet mycket om balans. Det är dels balans i former och design rent generellt, men också i skick/patina. En klockan kan ju ha trevlig patina, men om man tex slänger på ett par re-lumade gröna visare, eller en överpolerad boett mot en crisp tavla, så faller balansen och den där fina tavlan försvinner. Det är därför jag gillar vintage, även att jag har svårt för ojämn patina etc - fina och jämnt patinerade vintageklockor har en balans som de flesta moderna klockor saknar. Fakepatina och 43mm boett på en "homage" diver är typ sämsta idén i världshistorien...

Hur som helst, för mig hade detta kunnat funka på en modern klocka - där det skapar en asymmetri utan att förstöra balansen.... Tex hade jag kunnat ha en sån knasig visare på en blå Black Bay 36.
 
Senast ändrad:

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Kul? Visst. Snyggt? Nä.....
För mig personligen handlar klockors skönhet mycket om balans. Det är dels balans i former och design rent generellt, men också i skick/patina. En klockan kan ju ha trevlig patina, men om man tex slänger på ett par re-lumade gröna visare, eller en överpolerad boett mot en crisp tavla, så faller balansen och den där fina tavlan försvinner. Det är därför jag gillar vintage, även att jag har svårt för ojämn patina etc - fina och jämnt patinerade vintageklockor har en balans som de flesta moderna klockor saknar. Fakepatina och 43mm boett på en "homage" diver är typ sämsta idén i världshistorien...

Hur som helst, för mig hade detta kunnat funka på en modern klocka - där det skapar en asymmetri utan att förstöra balansen.... Tex hade jag kunnat ha en sån knasig visare på en blå Black Bay 36.

Verkligen en vattendelare detta verkar det som!

Håller med dig helt och hållet när du pratar om balans i en vintageklocka. Men detta är en annan dimension som jag ser det, det blir en sådan extrem kontrast. Gröna relumade visare, ommålade tavlor och överpolerade boetter handlar mer om ett misslyckat försök att återställa klockan till ”nyskick”. Detta är något helt annat.

Som jag ser det hade det inte fungerat lika bra på en modern klocka, då just denna extrema kontrast inte hade funnits där.

Men som sagt, verkar vara en riktig vattendelare!
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Jag är vanligtvis en närmast anal beskyddare av originalskick, jag vet inte hur många gånger jag försökt stoppa @Gummo från att måla visare och patinera klockor i septitanken, men med det sagt måste jag säga att jag, som @Rozzy , förvånat konstaterar att detta var riktigt kul. Skönt att höra dock att originaldelarna följer med...
 
Topp