• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko 5 - med en krona som fastnat...

stejoh

Breitling
2-Faktor
Min trotjänare har fått ett problem - kronan har "fastnat", den går knappt att snurra och inte att dra ut...
Ngn med tips på en snabb och enkel lösning?

Har inte erfarenhet att skruva sönder urverk men händigt lagd :)
(knappast värt gå till er riktig urmakare...)
 

Bilagor

  • IMG_7129 copy.jpg
    IMG_7129 copy.jpg
    413.9 KB · Visningar: 12

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Min trotjänare har fått ett problem - kronan har "fastnat", den går knappt att snurra och inte att dra ut...
Ngn med tips på en snabb och enkel lösning?

Har inte erfarenhet att skruva sönder urverk men händigt lagd :)
(knappast värt gå till er riktig urmakare...)
Det finns säkert någon som kan svara specifikt för ditt ur. Men spontant hade jag tagit av baklocket och kollat hur det ser ut. Därifrån kan du ta ur och sätta tillbaka kronan+kronaxeln. Ev kan den vara skadad eller något annat.
 

stejoh

Breitling
2-Faktor
Tack för tips, skruvade av baksidan och det går då att vrida kronan litegrann men går trögt. Ska surfa lite för tips. I nödfall blir det jaktmarken.
 

stejoh

Breitling
2-Faktor
Ja, service kan nog vara det som behövs… mycket använd under ngr år och aldrig genomgått service. Frågan är om ett enkelt Seikoverk (4-nånting) är värt att investera i…
 

stejoh

Breitling
2-Faktor
A7CEA9AA-2457-48F7-9283-4A1B6B8B6E1B.jpeg
AB1E99C8-208C-40F7-98AB-39CC6ABD2C41.jpeg

Inte så bra mobilkamera och klockan är inte så dammig som det ser ut :)
Ser rent och helt ut IMO
Hur kopplar man loss kronaxeln?
 
Topp