• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko 6105-8110, värd 15 lax?

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Index är inte stål på 6105, och inte heller de 6309? visare jag haft. Kromat mässingsliknande material.
Stämmer på index och logotyp, tänkte lite snabbt där. Tror däremot inte det stämmer för visarna, sett renslipade visare som då inte haft mässingfärg.
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Det var ju just lysmassan vi pratade om. De kromade listerna runt index är ju dåliga, frågan är hur de åldras utan påverkan av fukt och värme? Hade en riktigt fin själv som jag tror gripen köpte, men kommer inte ihåg hur indexen såg ut där.
Yes. Ganska typisk svärta i Gripens lume. Väldigt få 6105 har helt sluppit fukt med tanke på den usla kronlösningen. Kolla @Quaker s tre kronor. Har för mig den är ren.
Mina blev guldiga, men kan ju finnas varianter. Inte helt säker på att de var äkta heller.
För att krångla till det lite tror jag det finns varianter på tavla också . Finns varianter på visarna med olika lumemönster men samma ref. Men tror alla är av samma material.
Index är inte stål på 6105, och inte heller de 6309? visare jag haft. Kromat mässingsliknande material.
Tror att tavlan är i mässing och att index är stansade (sedan kromade, finns varianter på kromen). Har fått för mig att visarna är i aluminium men kan även vara stål. Tål att utredas.
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Yes. Ganska typisk svärta i Gripens lume. Väldigt få 6105 har helt sluppit fukt med tanke på den usla kronlösningen. Kolla @Quaker s tre kronor. Har för mig den är ren.

För att krångla till det lite tror jag det finns varianter på tavla också . Finns varianter på visarna med olika lumemönster men samma ref. Men tror alla är av samma material.

Tror att tavlan är i mässing och att index är stansade (sedan kromade, finns varianter på kromen). Har fått för mig att visarna är i aluminium men kan även vara stål. Tål att utredas.
Ser ingen missfärgning i indexens lysmassa? Har Seiko använt aluminiumvisare?
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Ser ingen missfärgning i indexens lysmassa? Har Seiko använt aluminiumvisare?
Tycker mig se den runt kanterna men är ju värre på timvisaren. Kan vara skuggor som spelar ett spratt.
Angående aluminium så vet jag inte.
Screenshot_20161218-210354.png

Screenshot_20161218-210410.png
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@Aurum
Folk verkar ha extremt svårt för att få samma original-ytspänning på den lume de relumar med så oftast syns det faktiskt ganska tydligt på dessa SEIKOs med skarpa index. Kombinera det med att de som sagt brukar få möglig krom så syns det oftast hyfsat tydligt om en 6105 är relumad eller inte.

Lyspastan blir ofta för tjock och ligger inte platt i index utan hamnar på innerkanten av index alternativt flyter över lite. Att få skarpa raka kanter på tavlans lume blir även det svårt eftersom kromen försvinner när man pillar för mycket på den. Icke spikraka lumekanter är ett observandum.

Ofta är index i dåligt skick och vid relume kan lumen se bra ut men index mögliga, även då det blir motsägelsefullt och ögat reagerar.

På närbilderna ovan ser man att len inte fyller hela vägen upp till kanterna vilket är korrekt.
 
Tycker den ser fin ut för sin ålder, efter samtal med säljaren verkar den vara original med väldigt lite gjort. Man får dock med ett nytt glas om man vill montera det. Bandet är inte original men det är ju en baggis.
Brukar inte hitta denna modell i detta skick, kan den vara värd sitt pris?

Dryga 1300 GBP begär han för den.

http://www.ebay.co.uk/itm/Vintage-M...482533?hash=item282589d7e5:g:fEMAAOSwaB5Xq1l7

s-l1600 (1).jpg
s-l1600 (2).jpg
s-l1600.jpg

Ser bra ut !men lumen brukar va vitare dock ,men det kan bero på var man bott osv ljus/väder
Men e den inte polerad ?ser väldigt fin ut boeten .
Men nice klocka ok pris om det e som det står
Lycka till hur som
 
IMG_3329.PNG
IMG_3327.PNG
Jag e ingen super mega Seiko expert och där e dom som kan mer än jag men jag tycker ofta vintageSeiko dykare (dom jag har och sett ) brukar va åt det vita/grädd vit gul och ibland helt vita,då e dom ofta helt slut i lumen .se ovan bild ?!men alla e Olika o det e ju det man älskar med dom .
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
IMG_3329.PNG
IMG_3327.PNG
Jag e ingen super mega Seiko expert och där e dom som kan mer än jag men jag tycker ofta vintageSeiko dykare (dom jag har och sett ) brukar va åt det vita/grädd vit gul och ibland helt vita,då e dom ofta helt slut i lumen .se ovan bild ?!men alla e Olika o det e ju det man älskar med dom .
Som sagt, tritium. 40 år gammalt tritium lyser ju inte direkt starkt. Mina trotium-SEIKOs från 69 och 76 lyser visserligen fortfarande i kolsvart mörker men ytterst lite, man ser det bara kl 3 på natten när det är kolsvart och ögonen är ljuskänsliga. Det är väldigt ovanligt att de som är så gamla har helt vit lume men det förekommer.

Tritium är dessutom såklart inte specifikt för SEIKO.
 

dnill

Cartier
2-Faktor
Den där har ju lumekladd på flera index.
(I alla fall på den bilden, kan ju vara brytningsfel också)
Yes, det har den:) Inte relumad för det dock. Seikos kvalitetskontroll (stadighet på handen hos urmakarna?) var lite si och så även förr. Denna klockan kommer från ursprunglig ägare och tavlan har aldrig fixats. Saxat från https://thewatchbloke.co.uk/2015/03/07/seiko-6105-8110/ :
p1010967a.jpg

One question I’m often asked about these dials is “Do you think my dial has been relumed, I can see overspill on some of the plots?” Well if you look at the close up below you can see a plot with some overspill on one the of the frames, a lot of original dials I see have this and to me it reinforces the originality! It’s very difficult to replicate that type of anomaly accurately, to do so you’d need the same consistency and granularity of lume that the factory used.
p1010967b.jpg

 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Yes, det har den:) Inte relumad för det dock. Seikos kvalitetskontroll (stadighet på handen hos urmakarna?) var lite si och så även förr. Denna klockan kommer från ursprunglig ägare och tavlan har aldrig fixats. Saxat från https://thewatchbloke.co.uk/2015/03/07/seiko-6105-8110/ :
p1010967a.jpg

One question I’m often asked about these dials is “Do you think my dial has been relumed, I can see overspill on some of the plots?” Well if you look at the close up below you can see a plot with some overspill on one the of the frames, a lot of original dials I see have this and to me it reinforces the originality! It’s very difficult to replicate that type of anomaly accurately, to do so you’d need the same consistency and granularity of lume that the factory used.
p1010967b.jpg
Jag respekterar Duncan mer än de flesta andra i branschen men där är vi oense. På vissa modeller har lumen expanderat i efterhand men de där fylls inte enda upp från början. Något enstaka exemplar kan ju glida igenom men att det skulle vara vanligt förekommande köper jag inte.
 

dnill

Cartier
2-Faktor
Jag respekterar Duncan mer än de flesta andra i branschen men där är vi oense. På vissa modeller har lumen expanderat i efterhand men de där fylls inte enda upp från början. Något enstaka exemplar kan ju glida igenom men att det skulle vara vanligt förekommande köper jag inte.
Nej vanligt kanske det inte är men det förekommer. Nu var det färgen på lumen som jag refererade till i mitt inlägg så menar inte att det ska vara lumekladd på en orörd tavla men det kan vara utan att den behöver avfärdas som en relume.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag respekterar Duncan mer än de flesta andra i branschen men där är vi oense. På vissa modeller har lumen expanderat i efterhand men de där fylls inte enda upp från början. Något enstaka exemplar kan ju glida igenom men att det skulle vara vanligt förekommande köper jag inte.
Kul med det klassiska ommålningshacket kl 4.30. Är trycket korrekt?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
seiko-6105-dial.jpg

Om du menar i ytterkant av tavlan så finns det där på alla.
Var ju iofs inte frågan, men såg det också vid en snabbgoogling. Har den tavelpelare? Trycken är ju rätt enkla också så inget som är svårt att efterlikna. Lär blir mer och mer problem ju dyrare dom blir? Sett någon ny trend bland dyr-seikos?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
I dagsläget ser jag inte redial eller AM-tavlor som problem på dykarklockorna, det finns helt enkelt inte tillräckligt bra AM-tavlor. Ska man köpa vintage-GS eller en 70-tals kronograf däremot så blir det lurigare.

Ja
Ok! Logiskt sett borde de redan vara här, de fin-ommålade dykaruren. Frågan är om man upptäcker dem...

Om tavlan har pelare är det som sagt lite udda att lägga till hacket, om det nu inte ha en annan funktion än att centrera tavlan? I vilket fall en klassisk ommålarfix för att man inte orkar centrera mha pelarna i korta serier.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ok! Logiskt sett borde de redan vara här, de fin-ommålade dykaruren. Frågan är om man upptäcker dem...

Om tavlan har pelare är det som sagt lite udda att lägga till hacket, om det nu inte ha en annan funktion än att centrera tavlan? I vilket fall en klassisk ommålarfix för att man inte orkar centrera mha pelarna i korta serier.
Kul info, det visste jag inte.
Vad jag vet har det inget med centrering att göra, tavlan går bara att fästa på ett sätt. Hacket är nog helt enkelt en biprodukt från tillverkningen.

Jag har knte plockat av någon 6106-tavla men alla andra jag plockat av har haft två tavelpelare.
 

dnill

Cartier
2-Faktor
Var ju iofs inte frågan, men såg det också vid en snabbgoogling. Har den tavelpelare? Trycken är ju rätt enkla också så inget som är svårt att efterlikna. Lär blir mer och mer problem ju dyrare dom blir? Sett någon ny trend bland dyr-seikos?
De har pelare, snodd bild där man också ser slitsen kl. 4:30:
seiko-6105-dial-back.jpg

Kanske användes för att centrera tavlan när de svetsade dit tavelpelarna? Var kanske bättre än att använda datumfönstret.
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Jag har möjlighet att köpa en 6105-8110 till ett rövbra pris, men den saknar bezel. Vet någon var man kan få tag på bezel + insert + vad nu mer som saknas för att få en fungerande vridring?
 
Topp