• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko 6309-7290 blir en 7040

Maro

Audemars
Hej

Jag har en klocka som jag testat en hel del med, allt från byta tavlor visare och ja allt helt enkelt.

Nu för någon månad sedan så köpte jag ett verk till 7040, super nöjd med hur den tavlan mm ser ut så vart taggad att peta in den i mitt blästrade case.

Tyvärr så var jag naiv nog att tro att samma krona med tillhörande delar passade i detta verk och smetade in den i klockan efter att jag monterat verket i caset.

Det var inte det bästa då nu hela kronan inkl alla delar sitter fast! Hur gör jag? Vad är det som gör att den fastnat? Den lilla knappen på verket fungerar inte!

Skickar på en bild (sjukt hög kvalitet) som visar hur långt in kronan kommer och hur skräpet ser ut just nu!

Hjälp!

Mvh Marcus
image.jpg
 

Maro

Audemars
Ok uppdaterar denna lite! Stem och allt är ute igen men nu behöver jag någon som kan hjälpa mig med att få allt att lira.

Kan det vara så att inte verket tlll 7040 passar in i 7290 caset? Tror inte tavlan centrerar när den är på plats.

Finns någon som kan hjälpa mig? Skicka till någon som har koll?

Never ending story!
image.jpg


Mvh Marcus
 

Exxet

Rolex
Hej!
Är det verkligen rätt bom som du har? 7040/7290 har ju samma verk 6309, jämför med den här bilden:
6309 stem.jpg

tvådelad och fjädrande.

MVH.
 

rogart-63

Patek
Ok uppdaterar denna lite! Stem och allt är ute igen men nu behöver jag någon som kan hjälpa mig med att få allt att lira.

Kan det vara så att inte verket tlll 7040 passar in i 7290 caset? Tror inte tavlan centrerar när den är på plats.

Finns någon som kan hjälpa mig? Skicka till någon som har koll?

Never ending story!
image.jpg


Mvh Marcus

Sitter verkligen tavla rakt .Ser ju ut som verk och allt sitter snett i boetten .Eller är det en synvilla .Ta en bild uppifrån om det går .
 

plattfot

Rolex
Såg dock att chapterringen var helt galen!
image.jpg


Det är nog chapterringen som var, och troligen fortfarande är problemet.

På undersidan av ringen finns ett urfräst spår. Klacken/läppen som sticker ut på urtavlan (kl 2) skall passa in i detta spår. Får man inte till det, kommer antingen tavlan skadas eller verket sitta snett i boetten och troligen orsaka problem på ett eller annat sätt (problem att få dit kronan, vattentäthet, problem att ställa tid/datum, etc., etc) Öppna klockan igen och rätta till det är min rekommendation.
 

Maro

Audemars
Det är nog chapterringen som var, och troligen fortfarande är problemet.

På undersidan av ringen finns ett urfräst spår. Klacken/läppen som sticker ut på urtavlan (kl 2) skall passa in i detta spår. Får man inte till det, kommer antingen tavlan skadas eller verket sitta snett i boetten och troligen orsaka problem på ett eller annat sätt (problem att få dit kronan, vattentäthet, problem att ställa tid/datum, etc., etc) Öppna klockan igen och rätta till det är min rekommendation.

Aha då blir det nog att öppna igen! Tack för tipset!
 
Topp