• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Seiko 7T32 äter batteri

Efter ett decennium, eller möjligen två, i en byrålåda fick min Seiko 7T32 från 1992 ett nytt batteri, som den slök på ett par månader. Otur med batteriet, trodde jag, och satte i ett fräscht. Nu har den, även denna gång efter bara ett par månader, börjat indikera att batteriet håller på att ta slut. Vad kan detta bero på? Mekanisk tröghet som kan fixas med olja, eller någon elektronisk komponent som har ballat ur?

7T32 20230525_122734.jpg

Den behöver service. Riktig service. Vet dock inte om det verket är tillverkat för att kunna demonteras och servad.

Den behöver service. Riktig service. Vet dock inte om det verket är tillverkat för att kunna demonteras och servad.
Jag är mer ute efter om det finns något DIY-trick man kan prova. Det är en trevlig klocka men med tanke på att jag gav under 1000:- nyligen för en Casio Edifice panda (EFR-527L) som har betydligt mer lyster i urtavlan, så känns det mer prisvärt att lägga pengar på en ny klocka än på en urmakare.

Enklast är att hitta ett nytt urverk, byta och hoppas att det nya är bättre.

Om det är en kronograf, använder du båda sekundvisarna samtidigt? Brukar vara en vanlig anledning till att batteriet tar slut i kronografer

Nej. Jag minns inte om det ens går, på vissa kronografer (t ex Seiko VK63) stannar stoppuret när max antal minuter är uppnått.
på den bild du postat körs ju kronografens sekund...
du vill ha en "quick-fix", men det är nog som yonsson påpekade, den har ett servicebehov eller är i allmänt dåligt skick i urverket. Hur såg det ut runt batterikistan då du bytte?

på den bild du postat körs ju kronografens sekund...
du vill ha en "quick-fix", men det är nog som yonsson påpekade, den har ett servicebehov eller är i allmänt dåligt skick i urverket. Hur såg det ut runt batterikistan då du bytte?
Lustigt, det verkar som att mitt svar försvann. Nytt försök:

Bara en slump jag tog bilden när stoppuret gick.

Såg inget märkligt i batterikistan och inga spår av syra.

1686398891134.png

Lustigt, det verkar som att mitt svar försvann. Nytt försök:

Bara en slump jag tog bilden när stoppuret gick.

Såg inget märkligt i batterikistan och inga spår av syra.

1686398891134.png
På de 7t32 jag haft som fått problem var det glapp i bläcken som tryckknapparna trycker på… Det kan vara alla möjliga saker som gör att den äter batteri, men vanligast när det gäller all tjyvström är glapp eller dålig jord. Är det resten av en röd isolerplast man ser i batterikistan? Du får köra uteslutningsmetoden

På de 7t32 jag haft som fått problem var det glapp i bläcken som tryckknapparna trycker på… Det kan vara alla möjliga saker som gör att den äter batteri, men vanligast när det gäller all tjyvström är glapp eller dålig jord. Är det resten av en röd isolerplast man ser i batterikistan? Du får köra uteslutningsmetoden
Jag får ta och testa att gnida lite på blecken med lite 2000-papper el dyl. Det där röda ska jag kolla på närmare. Det får bli någon dag när det är kallt och regnigt.

Tillbaka
Topp