• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko Ananta Spring Drive

Donkii

Boushh
2-Faktor
Tjena,

Var inne hos en Seiko AD igår under min vistelse i Vegas och blev lite sugen på en Seiko Ananta.
Satt nu och kikade på prisbilden mellan det pris jag fick och priset i Sverige, det skiljer en bra slant alltså.

Jag blev erbjuden att plocka med mig klockan för 26k och priset hos klockmaster ligger på nästan 40k.

Klockan i sig är sjukt cool då man använt samma teknik som man använder då man gör "ninja" svärd. Boetten är en hyllning till klingan på svärdet och visarna är slipade på ett sånt sätt att dem går att avläsa i totalt mörker men helt utan lume.

Sen att den har Spring Drive som intresserar mig gör mig också en aning nyfiken :)

Länk klockmaster:
http://www.klockmaster.se/prod/SEIKO-ANANTA-HCWR-SG-100M-GMT_929544/Ananta_88955/SWE/SEK

Ska man slå till eller vad säger ni :) ?

Seiko-Ananta-Spring-Drive-GMT.JPG

297542d1315659899-seiko-ananta-spring-drive-gmt-snr019j1-seiko-ananta-spring-drive-gmt-29.jpg

DSCN3021_zpse91e2dc3.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Gullig säljare! Sök på ananta på youtube, så är det kört sen.

Ps:
1 Visarna ovan har lume.
2 De tillverkas i samma studio som Grand Seiko
3. Det heter samurajsvärd, inte ninjasvärd ;)
4: Det finns många olika Anantor med olika priser, visare mm.
5. Kör på om du gillar den (stora boetten).
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Fast blir nog kortare om det inhandlas Seiko.
Säkerligen rolig klocka, men finns sjukt mkt i den prisklassen fast har du snöat in på Seiko, kör i vind.
Jag vill också ha ett ninjasvärd!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Vi får se hur det blir då :)
Fick en helt annan klocka på armen också och föll pladask, kanske blir båda :) Oris Aquis Titan
Friends%20of%20Oris%20Aquis%20Small%20Second%20Date%20Green%205.jpg
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Gillar inte riktigt att de lagt till den stora silvriga gångreservsindikeringen. Hade räckt med något mindre. Annars en alldeles förträfflig klocka :). Har klämt på precis den modellen här i Gbg.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

Ingen av de två är ju direkt små och diskreta. Anantan är ju rätt brutal. Personligen tycker jag den svart-tavlade månfasversionen är den snyggaste Anantan och därefter sätter jag kronografen.

Kollade du på denna videon?
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Kronografen är bra mycket snyggare i min bok, men när du nu är uppe i den prisklassen är det värt att kolla in Grand Seiko också där även visarna & index är behandlade på samma sätt. Men gillar du den så köp den! Utverkat i den ska istort sett vara detsamma som det är i GS GMT SD.
 

JayJay

Rolex
Det går ju inte att komma ifrån att den är ball. Inte min favorit MEN jag tycker den är svincool ändå. Om du gillar den så köp. Priset du har fått är ju riktigt bra.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kronografen är bra mycket snyggare i min bok, men när du nu är uppe i den prisklassen är det värt att kolla in Grand Seiko också där även visarna är behandlade på samma sätt. Men gillar du den så köp den! Utverkat i den ska istort sett vara detsamma som det är i GS GMT SD.

De Anantorna som kör spring drive har väl exakt samma verk, men även om de tillverkas på samma ställe och på ungefär samma sätt, (polering, ihopsättning för hand), så genomgår inte alla ananta-urverken samma testperiod som GS-urverken.
Det är väl skit samma om man kör på spring drive-versionen i och för sig eftersom det urverket håller så bra tid ändå och eftersom det inte testas på samma sätt, men när det gäller de automatiska anantorna, så ska man nog inte utgå från att de håller GS-tid.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
De Anantorna som kör spring drive har väl exakt samma verk, men även om de tillverkas på samma ställe och på ungefär samma sätt, (polering, ihopsättning för hand), så genomgår inte alla ananta-urverken samma testperiod som GS-urverken.
Det är väl skit samma om man kör på spring drive-versionen i och för sig eftersom det urverket håller så bra tid ändå och eftersom det inte testas på samma sätt, men när det gäller de automatiska anantorna, så ska man nog inte utgå från att de håller GS-tid.
Precis. Automatarna ligger lite högre i avvikelse och med större variation. Det automatiska verk som kommer närmst 9- serierna är 6S37 som ju inte finns i Anantalinjen.
 
Topp