• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

seiko automat tålighet

ama121

Breitling
Hej,
Ny här på forumet och har ingen erfarenhet av Seiko klockor tidigare.
Jag är sugen på ett Seiko dykarur.. Som håller för lite misshandel!
Någon som har erfarenhet på en vilken Seiko caliber som inte behöver servas allt för ofta(börjar gå illa) ??
Mina tidigare erfarenheter:
Longines vintage diver=gick söder
Tudor Pelagos= gick sönder
Sönder= ETA verk...!?
Mvh
RN
 

Jpg

Cartier
2-Faktor
Quartz kanske? Mekaniska klockor och våld är väl ingen vidare combo har jag förstått.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
26C7B3A6-1987-4FE2-974B-F55099B4DA76.jpeg

SBBN031. Gör du sönder en sådan så är det inte klockan det är fel på. ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad sitter de för kaliber i den?
Automatiska klockor är per definition inte tåliga jämfört med kvarts, det utgår jag ifrån att du förstår. Det har ingenting med tillverkaren att göra. Om du kollar på seikos toppsegment av tåliga dykarklockor så är det springdrive, hi-beat eller kvarts.
 

Suktinis

KS Explorers Club
Automatiska klockor är per definition inte tåliga jämfört med kvarts, det utgår jag ifrån att du förstår. Det har ingenting med tillverkaren att göra. Om du kollar på seikos toppsegment av tåliga dykarklockor så är det springdrive, hi-beat eller kvarts.
Rätta mig om jag har fel; (eller glider off topic) men hi-beat-verken är väl mer för noggranhetens skull snarare än stöttåligheten? De borde väl vara på samma nivå som et likvärdigt mekaniskt urverk med lägre beatrate?
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Rätta mig om jag har fel; (eller glider off topic) men hi-beat-verken är väl mer för noggranhetens skull snarare än stöttåligheten? De borde väl vara på samma nivå som et likvärdigt mekaniskt urverk med lägre beatrate?
Rent mekaniskt/fysikaliskt är något som roterar snabbare (har högre rörelsemängdsmoment) stabilare/har högre resistans mot stötar! :)
 

Suktinis

KS Explorers Club
Rent mekaniskt/fysikaliskt är något som roterar snabbare (har högre rörelsemängdsmoment) stabilare/har högre resistans mot stötar! :)
Jo tidshållningsmässigt är jag helt med på båten, jag tänkte mer ifall man drämmer till klockan, (tänk hammare) så borde väl rubinlagringarna ta lika mycket stryk oavsett beatrate? ( Förutsatt samma lagringar och tyngd på balanshjulet)
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Hej,
Ny här på forumet och har ingen erfarenhet av Seiko klockor tidigare.
Jag är sugen på ett Seiko dykarur.. Som håller för lite misshandel!
Någon som har erfarenhet på en vilken Seiko caliber som inte behöver servas allt för ofta(börjar gå illa) ??
Mina tidigare erfarenheter:
Longines vintage diver=gick söder
Tudor Pelagos= gick sönder
Sönder= ETA verk...!?
Mvh
RN

Berätta om din Pelagos, vad hände ?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jo tidshållningsmässigt är jag helt med på båten, jag tänkte mer ifall man drämmer till klockan, (tänk hammare) så borde väl rubinlagringarna ta lika mycket stryk oavsett beatrate? ( Förutsatt samma lagringar och tyngd på balanshjulet)
Tänk en cykel som rullar långsamt och jämför med en som rullar snabbt. Vilken är stabilast i förhållande till yttre påverkningar?
 

DrKlocka

Audemars
Nästan. :D
Ju fortare ett objekt rör sig ju svårare är det att påverka med en yttre kraft.
Jag hävdar fortfarande samma sak :D
Men ofta är det "skitsaker" som drabbar en klocka vid stötskador. Förr var det vanligast med balansaxlar som gick av när stötsäkringen var sämre. Numer är det oftast index, visare, skruvar eller annat som ger med sig före något i själva urverket.
 

cjne

Cartier
Man skulle kunna tänka sig att ju färre rörliga delar verket huserar desto bättre förutsättningar för bra tålighet?
Där har väl Quartz en stor fördel gentemot allt annat.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag hävdar fortfarande samma sak :D
Men ofta är det "skitsaker" som drabbar en klocka vid stötskador. Förr var det vanligast med balansaxlar som gick av när stötsäkringen var sämre. Numer är det oftast index, visare, skruvar eller annat som ger med sig före något i själva urverket.
Well, SEIKO hävdar i alla fall att hi-beat tål stötar bättre än 28800 vph och det har de hävdat sedan 1968. Vad gäller index och annat så har ju många dykarklockor och andra väldigt tåliga klockor (exempelvis Inox) därför stämplade tavlor där indexen är en del av tavlan. Är dock nyfiken på varför klockorna ovan gick sönder.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man skulle kunna tänka sig att ju färre rörliga delar verket huserar desto bättre förutsättningar för bra tålighet?
Där har väl Quartz en stor fördel gentemot allt annat.
Kvarts är ju tåligare för att det inte har balansfjäder eller balansaxel.
 

Suktinis

KS Explorers Club
Well, SEIKO hävdar i alla fall att hi-beat tål stötar bättre än 28800 vph och det har de hävdat sedan 1968. Vad gäller index och annat så har ju många dykarklockor och andra väldigt tåliga klockor (exempelvis Inox) därför stämplade tavlor där indexen är en del av tavlan. Är dock nyfiken på varför klockorna ovan gick sönder.

Tänk en cykel som rullar långsamt och jämför med en som rullar snabbt. Vilken är stabilast i förhållande till yttre påverkningar?

Jo, jag är helt med på att tidhållningen (noggranheten) blir bättre (och är en bra analog till cyklens hastighet!)

Men säg nu att någon huligan slår på hjulnavet med en hammare? Min tanke är att de borde vara slagets hårdhet och inte hur fort man cyklar som avgör skadan?

Hursomhelst, jag skulle gissa att hibeat-verken är uppbiffade i övrigt också, men för att återgå till ämnet; hur gick de där första klockorna sönder egentligen?
 

ama121

Breitling
Yonnson!
Mina tidigare Sönder....dvs klockan börjar gå långsamt
ex1: Tappat de I golvet.. (vet att detta kan ställa till det)
ex2: höllt en spik när jag spikat, små snickeri jobb hemma
ex3: Utöva sport.
Börjar misstänka att( Eta 2824-2/ 28800 vph) inte gillar mitt sätt att röra mig.
Vet att Citizen promaster (Miyota 8203) köptes in av militär under 90-talet (borde va ett tecken hållbarhet)
Har läst/hört att äldre Seiko var grymmt tåliga.
Har Seiko andvänds av militären????
Därför intresserad av att testa japanska verk eller testa något med lägre/högre vph. -skulle de inte funka förlorar jag inte så mycket pengar.

MVH
Robban
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Yonnson!
Mina tidigare Sönder....dvs klockan börjar gå långsamt
ex1: Tappat de I golvet.. (vet att detta kan ställa till det)
ex2: höllt en spik när jag spikat, små snickeri jobb hemma
ex3: Utöva sport.
Börjar misstänka att( Eta 2824-2/ 28800 vph) inte gillar mitt sätt att röra mig.
Vet att Citizen promaster (Miyota 8203) köptes in av militär under 90-talet (borde va ett tecken hållbarhet)
Har läst/hört att äldre Seiko var grymmt tåliga.
Har Seiko andvänds av militären????
Därför intresserad av att testa japanska verk eller testa något med lägre/högre vph. -skulle de inte funka förlorar jag inte så mycket pengar.

MVH
Robban
Det finns massvis av klockor tillverkade av SEIKO som varit issued i det militära, de flesta har däremot haft Kinetic eller kvartsverk. Automatiska klockor är ju som sagt per definition känsliga för stötar. Tappar du en mekanisk klocka så kan den såklart gå sönder, skulle inte våga påstå att någon mekanisk SEIKO är tåligare än en mekanisk dykarklocka från Tudor.

Du kan ju testa köpa en modern Turtle med 4R-verket, exempelvis SRP773, SRP775, SRP777. Det finns flera annonser på KS just nu med bra priser.
 

Guldfågel

Breitling
Har haft 3 automatiska Seikos (Seiko 5 allihop) och samtliga gick sönder inom 3-5 år tyvärr efter en generellt brysk behandling från min sida. Som de flesta säger så är kvartsuren betydligt tåligare.

Vill man dock prompt ha en automatisk klocka så skulle jag nog kört på Seiko, är inte så mkt pengar det handlar om.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Det finns massvis av klockor tillverkade av SEIKO som varit issued i det militära, de flesta har däremot haft Kinetic eller kvartsverk. Automatiska klockor är ju som sagt per definition känsliga för stötar. Tappar du en mekanisk klocka så kan den såklart gå sönder, skulle inte våga påstå att någon mekanisk SEIKO är tåligare än en mekanisk dykarklocka från Tudor.

Du kan ju testa köpa en modern Turtle med 4R-verket, exempelvis SRP773, SRP775, SRP777. Det finns flera annonser på KS just nu med bra priser.
Jag skulle inte rekommendera varken 4r36 eller 6r15 avseende stöttålighet. Har erfa av att tappa en Turtle från låg höjd o hade jag inte haft tillgång till en väldigt kunnig o juste AD hade den nog fått slängas. Tydligen är balansfjädern benägen att trassla till sig eller hoppa ur sitt bo på båda verken o enligt Uris som föv gillar Seiko är just stöttålighet hos dessa verk sämre än motsvarande eta/sellita. Detta tycker jag mig läst på andra forum också. Om stöttålighet är viktigt är ju Quartz överlägset så gå på det istället!
 

John P

Omega
Kanske inte att rekommendera men jag vill minnas att jag sett en YT video med en liten flicka som kastar pappas skx ner för en trappa ett par steg åt gången, dock hade trappan heltäckningsmatta. Den verkade hålla fint.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Kanske inte att rekommendera men jag vill minnas att jag sett en YT video med en liten flicka som kastar pappas skx ner för en trappa ett par steg åt gången, dock hade trappan heltäckningsmatta. Den verkade hålla fint.
Trappan?:)
Skämt åsido så är det nog främst en fråga om tur o otur oavsett eta eller seiko eller något annat mekaniskt. Har man bara lite otur blir det dyrt...
 
Topp