• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko kvartsverk V176 nästan lika bra som Grand Seiko 9F?

Quark

Cartier
2-Faktor
Många som intresserat sig för Grand Seikos fina kvartsurverk i 9F-familjen har säkert uppmärksammat fördelar som att verket orkar driva större och tyngre visare, samt att sekundvisaren inte skakar efter att den rört sig, så som simplare kvartsverk gör.

Dessa fördelar beror som bekant på att sekundvisaren rör sig i två steg tätt efter varandra, så tätt att ögat uppfattar det som en enda förflyttning, samt att det finns en fjäder som håller emot och dämpar skakningen hos sekundvisaren. Ända sedan jag lärde mig om dessa egenskaper har jag haft uppfattningen att de är exklusiva för GS 9F.

Jag har dock noterat att min Seiko kronograf med urverket V176 också har dessa egenskaper. När jag videofilmar i 8x slow motion ser jag tydligt att sekundvisaren rör sig i två steg, exakt som på min Grand Seiko SBGX337 med 9F61. Eftersom det är en kronograf med visning av tjugondels sekund kan jag också se att den första förflyttningen sker en tjugondels sekund i, och den andra förflyttningen precis på sekunden. Jag ser som sagt också att det inte förekommer några skakningar hos sekundvisaren. Noggrannheten är dock inte alls som 9F. Sedan jag ställde om till sommartid har den snabbat sig fem sekunder, medan min GS går exakt rätt. Under perioden mellan de senaste tidsomställningarna snabbade sig min GS en sekund. Jag förväntar mig inte heller att V176 ska vara inkapslat så att inte damm kan komma in (har inte öppnat klockan och kollat).

Nu till min fundering: är det allmänt känt att vissa Seiko kvartverk har dessa egenskaper från 9F? I så fall, vilka andra Seiko-verk har dem?
 

Quark

Cartier
2-Faktor
...svaret på trådtiteln är också nej. 🙂

Jag erkänner att jag satte titeln med glimten i ögat för att generera respons från 9F-entusiasterna.

Jag tycker inte heller att sekundvisarens längd och rörelsemönster räcker för att V176 ska vara nästan lika bra som 9F. Jag betraktar min GS som en watch for life, vilket jag inte alls gör med min Seikokronograf, även om den kanske kan få ett visst samlarvärde på grund av anknytningen till Monster Hunter.


PXL_20201011_123851319_crop.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag erkänner att jag satte titeln med glimten i ögat för att generera respons från 9F-entusiasterna.

Jag tycker inte heller att sekundvisarens längd och rörelsemönster räcker för att V176 ska vara nästan lika bra som 9F. Jag betraktar min GS som en watch for life, vilket jag inte alls gör med min Seikokronograf, även om den kanske kan få ett visst samlarvärde på grund av anknytningen till Monster Hunter.


PXL_20201011_123851319_crop.jpg
Du är rolig. Det där är ett massproducerat dussinverk. Kolla minutvisaren om det är någon visare du ska studera.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Det du beskriver som "simplare kvartsverk" på grund av hur visaren skakar är egentligen bara en konsekvens av vilken teknik som används. Det finns alltså väldigt billiga kvartsklockor där visaren stegar & stannar väldigt distinkt utan att för den skull vara dyra. Det har alltså inget med kvalitén i övrigt att göra. Lika lite som att en klocka med skruvad krona och 100m WR skulle vara tätare än samma klocka med 100m WR utan skruvad krona :)

Seiko berättar att kristallen och IC-kretsen är innesluten i en vakumkammare på 9f, detta har lett till "myten" att det skulle vara 50års service intervall på 9f. Det är inget service intervall Seiko själva rekommenderar ;)
Samma teknik används av ETA på deras finare kvartsverk under "Flatline" som exempelvis E64.111. Man har även där kapslat in IC-kretsen och kristallen så de är skyddade ifrån yttre element när klockan öppnas för exempelvis batteribyte.
Även ETA har olika lösningar för att få ett distinktare "tick" på visaren, bland annat med magnetbroms i sekundhjulet, något Omega var med att utveckla (cal 1538B) för ca 15 år sedan. Om man vet att samma teknik på kvartsverken som jämförs används kan man förstås se det som en viss kvalitetsstämpel om sekundvisaren är distinkt, eftersom man gjort de nödvändiga tillämpningarna för att uppnå effekten. Men det i sig säger inget om övrig kvalité på urverket.
I ditt v176 används en annan teknik av kvartsverk, soldrift med separata motorer till varje visare, basplattan är i plast och det kryllar av plastdrev i urverket. Alltså allt annat än ett högkvalitativt urverk i jämförelse med 9f. Det betyder dock inte att det inte kommer göra sitt jobb med bravur, men det är inte av samma höga kvalité.
Välkommen in i https://klocksnack.se/threads/officiella-quartztråden-för-kvarts-samtal.89963/ för lite kvartsinspiration :)
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Det du beskriver som "simplare kvartsverk" på grund av hur visaren skakar är egentligen bara en konsekvens av vilken teknik som används. Det finns alltså väldigt billiga kvartsklockor där visaren stegar & stannar väldigt distinkt utan att för den skull vara dyra. Det har alltså inget med kvalitén i övrigt att göra. Lika lite som att en klocka med skruvad krona och 100m WR skulle vara tätare än samma klocka med 100m WR utan skruvad krona :)

Seiko berättar att kristallen och IC-kretsen är innesluten i en vakumkammare på 9f, detta har lett till "myten" att det skulle vara 50års service intervall på 9f. Det är inget service intervall Seiko själva rekommenderar ;)
Samma teknik används av ETA på deras finare kvartsverk under "Flatline" som exempelvis E64.111. Man har även där kapslat in IC-kretsen och kristallen så de är skyddade ifrån yttre element när klockan öppnas för exempelvis batteribyte.
Även ETA har olika lösningar för att få ett distinktare "tick" på visaren, bland annat med magnetbroms i sekundhjulet, något Omega var med att utveckla (cal 1538B) för ca 15 år sedan. Om man vet att samma teknik på kvartsverken som jämförs används kan man förstås se det som en viss kvalitetsstämpel om sekundvisaren är distinkt, eftersom man gjort de nödvändiga tillämpningarna för att uppnå effekten. Men det i sig säger inget om övrig kvalité på urverket.
I ditt v176 används en annan teknik av kvartsverk, soldrift med separata motorer till varje visare, basplattan är i plast och det kryllar av plastdrev i urverket. Alltså allt annat än ett högkvalitativt urverk i jämförelse med 9f. Det betyder dock inte att det inte kommer göra sitt jobb med bravur, men det är inte av samma höga kvalité.
Välkommen in i https://klocksnack.se/threads/officiella-quartztråden-för-kvarts-samtal.89963/ för lite kvartsinspiration :)
Tack för ett mycket informativt svar. Jag ska läsa in mig mer på ämnet i tråden du länkat till.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det du beskriver som "simplare kvartsverk" på grund av hur visaren skakar är egentligen bara en konsekvens av vilken teknik som används. Det finns alltså väldigt billiga kvartsklockor där visaren stegar & stannar väldigt distinkt utan att för den skull vara dyra. Det har alltså inget med kvalitén i övrigt att göra. Lika lite som att en klocka med skruvad krona och 100m WR skulle vara tätare än samma klocka med 100m WR utan skruvad krona :)

Seiko berättar att kristallen och IC-kretsen är innesluten i en vakumkammare på 9f, detta har lett till "myten" att det skulle vara 50års service intervall på 9f. Det är inget service intervall Seiko själva rekommenderar ;)
Samma teknik används av ETA på deras finare kvartsverk under "Flatline" som exempelvis E64.111. Man har även där kapslat in IC-kretsen och kristallen så de är skyddade ifrån yttre element när klockan öppnas för exempelvis batteribyte.
Även ETA har olika lösningar för att få ett distinktare "tick" på visaren, bland annat med magnetbroms i sekundhjulet, något Omega var med att utveckla (cal 1538B) för ca 15 år sedan. Om man vet att samma teknik på kvartsverken som jämförs används kan man förstås se det som en viss kvalitetsstämpel om sekundvisaren är distinkt, eftersom man gjort de nödvändiga tillämpningarna för att uppnå effekten. Men det i sig säger inget om övrig kvalité på urverket.
I ditt v176 används en annan teknik av kvartsverk, soldrift med separata motorer till varje visare, basplattan är i plast och det kryllar av plastdrev i urverket. Alltså allt annat än ett högkvalitativt urverk i jämförelse med 9f. Det betyder dock inte att det inte kommer göra sitt jobb med bravur, men det är inte av samma höga kvalité.
Välkommen in i https://klocksnack.se/threads/officiella-quartztråden-för-kvarts-samtal.89963/ för lite kvartsinspiration :)
Det är dessutom ett engångsverk. Vid behov av service byts det. Helt automatiserad tillverkning dessutom. Det är två av alla saker som är tvärt emot 9F.
 
Topp