• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko Mod-tråden.

Karl_Magnum

Cartier
2-Faktor
Någon som moddat SM mm300?
Tanken har hela tiden vart att byta tavla, chapter och insert men då jag aldrig rört annat än band, bezels och inserts tidigare så börjar jag fega ur..
Kanske nöjer mig med byte av insert och clasp?
Så om någon moddat skulle det vara skoj med bilder och lite pepp så man kanske törs försöka..
20210322_175628.jpg
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Någon som moddat SM mm300?
Tanken har hela tiden vart att byta tavla, chapter och insert men då jag aldrig rört annat än band, bezels och inserts tidigare så börjar jag fega ur..
Kanske nöjer mig med byte av insert och clasp?
Så om någon moddat skulle det vara skoj med bilder och lite pepp så man kanske törs försöka..
20210322_175628.jpg

Den har nog annan dimension på indexringen än de vanliga som t.ex skx som går att köpa. Sett video på någon som strippar Heimdallrs variant och den var limmad på tavlan. 🤷‍♂️
 

Karl_Magnum

Cartier
2-Faktor
Den har nog annan dimension på indexringen än de vanliga som t.ex skx som går att köpa. Sett video på någon som strippar Heimdallrs variant och den var limmad på tavlan. 🤷‍♂️
Det stämmer som du säger, sett den videon jag med.. Har hittat chapter ringar till den om jag landar i något annat färgschema så det är lugnt!
Gäller väl bara att hitta någon tavla som känns rätt.
Vill inte slänga i någon mm300 tavla då det skulle bli en kopia rakt av, vill att man ska de att det är en mod.
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Det stämmer som du säger, sett den videon jag med.. Har hittat chapter ringar till den om jag landar i något annat färgschema så det är lugnt!
Gäller väl bara att hitta någon tavla som känns rätt.
Vill inte slänga i någon mm300 tavla då det skulle bli en kopia rakt av, vill att man ska de att det är en mod.

Men då har du ju koll på läget, bara att köra! 😄👍

Själv har jag varit lite sugen på att göra något kring Namokis SKX till MM boett. Den är något nättare, mer som MM200 vad jag förstår. Tror det skulle bli snyggt med en SUMOtavla. 🙂
 

Karl_Magnum

Cartier
2-Faktor
Men då har du ju koll på läget, bara att köra! 😄👍

Själv har jag varit lite sugen på att göra något kring Namokis SKX till MM boett. Den är något nättare, mer som MM200 vad jag förstår. Tror det skulle bli snyggt med en SUMOtavla. 🙂
Haha koll på läget skulle jag inte sträcka mig till!
Har visserligen koll på delar och kollat videos å läst det jag hittat i ämnet men aldrig lossat visare och tavla från någon klocka innan. 🙄🤯
 

maxel

Breitling
IMG_20210320_145036.jpg

Försöker sätta fast ett glas men det vägrar hamna rakt, hur gör jag? Om det är svårt att se på bilden så är vänstersidan mer nedtryckt än höger. Har en ganska klen handpress från amazon. Efter att ha tröttnat började jag försiktigt försöka slå med hammare i det hörnet (omkring 4-5 på urtavlan) som sticker upp med lite microfiber dukar emellan. Det hjälpte int
Har inte löst det ännu. Glaset sitter fast och går inte loss och går inte att trycka i mer heller. Var hos en urmakare som inte kunde hjälpa mig. Försökte strunta i det och köra vidare ändå men nu går inte bezeln på. Tror den fastnar i glaset när jag försöker trycka på den. Är väldigt frustrerad då detta är min första mod och jag vet inte vad jag ska ta mig till... Någon som har något förslag på vad jag kan göra?
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Har inte löst det ännu. Glaset sitter fast och går inte loss och går inte att trycka i mer heller. Var hos en urmakare som inte kunde hjälpa mig. Försökte strunta i det och köra vidare ändå men nu går inte bezeln på. Tror den fastnar i glaset när jag försöker trycka på den. Är väldigt frustrerad då detta är min första mod och jag vet inte vad jag ska ta mig till... Någon som har något förslag på vad jag kan göra?

Tryck ut glaset igen och börja om.
 
Har inte löst det ännu. Glaset sitter fast och går inte loss och går inte att trycka i mer heller. Var hos en urmakare som inte kunde hjälpa mig. Försökte strunta i det och köra vidare ändå men nu går inte bezeln på. Tror den fastnar i glaset när jag försöker trycka på den. Är väldigt frustrerad då detta är min första mod och jag vet inte vad jag ska ta mig till... Någon som har något förslag på vad jag kan göra?
If I was in Sweden I would gladly fix it for you, perhaps some one here in the forum from Sweden can give you a hand😃
 
Det är min Seiko 5 sports (SNZF).
Mycket överkomligt pris för en automatisk klocka!
Tips för bra kvalitet är att se till att klockan är "made in japan", vilket i sånt fall står i nedre kant av urtavlan, klockorna som tillverkas där håller generellt bättre kvalitet.
genomförda mods:

Bytt band från gummi till ett sportigt läder. köptes från https://www.watchgecko.com/ som kan rekommenderas.

Bytte Bezel insert från en Pepsi till en sub-liknande svart keramisk.

Bytte glas till ett safir glas "dubble dome" som ger den här härliga bågen som från vissa vinklar avger en blå "nyans/glans" som är underbar.

Bytte Visare till ett par smalare då jag ville att urtavlan skulle upplevas större.

Samtliga delar, förutom bandet, är köpt från https://www.dlwwatches.com/ Som även den sidan är att rekommendera för Seiko-mods.

SEIKO1.png
SEIKO2.png
SEIKO3.png
SEIKO4.png
Dude this looks fantastic 🤩
 
Awesome! 🤩 I think everything works together, well done sir. 👌
Its a shame the photos don't show the beauty of that dial 😃.
Its funny that I love Turtle and I love this dial, but I don't like this dial on the Turtle so I put it on my favorite case shape ever. So I am madly happy with the result 😃
 
Senast ändrad:

Pieces

Omega
Tycker ni det är värt att köpa ett NH36 från seikomods med tanke på tullavgifter och annat tullstrul som det alltid blir istället för snorbilligt via exempelvis amazon.se?
Smidigt att slänga med krona och stam från seikomods på en gång förvisso men förutom det?
Har hittills fått hem ca 50% av delar jag beställt utomlands ifrån och börjar bli ganska trött på det.
 

Ocean

Omega
Tycker ni det är värt att köpa ett NH36 från seikomods med tanke på tullavgifter och annat tullstrul som det alltid blir istället för snorbilligt via exempelvis amazon.se?
Smidigt att slänga med krona och stam från seikomods på en gång förvisso men förutom det?
Har hittills fått hem ca 50% av delar jag beställt utomlands ifrån och börjar bli ganska trött på det.
Har aldrig haft tullstrul när jag beställt ifrån Namokimods eller Lucius Atelier, men tricket verkar vara att köra DHL Express? Är snabbare än att skicka inrikes...

Men annars låter väl amazon.se topp?
 

Pieces

Omega
Har aldrig haft tullstrul när jag beställt ifrån Namokimods eller Lucius Atelier, men tricket verkar vara att köra DHL Express? Är snabbare än att skicka inrikes...

Men annars låter väl amazon.se topp?
Skillnaden verkar vara att seikomods tydligen skall vara seikotillverkat och amazons hette nått kinsklingande, men det kanske är samma skrot :)
 

Ocean

Omega
Skillnaden verkar vara att seikomods tydligen skall vara seikotillverkat och amazons hette nått kinsklingande, men det kanske är samma skrot :)
Jaha, det är inte SII från Amazon? Då skulle jag personligen vara lite skeptisk. Kvalitetsstämpel och sådär, men jag har haft lite dåliga erfarenheter.
 

maxel

Breitling
Problemet har varit att glaset sitter fast och jag får inte ut den genom att trycka, men fick tips om att använda en hårtork så det ska jag testa sen.
Jag hittade en metod för att få ut glaset. Har sedan dess försökt få på det många gånger igen utan att lyckas. Även provat att sätta fast bezeln men har inte lyckats med det heller. Är i stadiet då jag hellre söker professionell hjälp än att göra färdigt det själv. Tror ni att t.ex. Klockmaster kan hjälpa mig att sätta ihop allt eller har ni några andra förslag vart jag kan vända mig?
 
Topp