• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko Mod-tråden.

Justdix

Cartier
2-Faktor
Gjort en skx marinemaster mod. Saknas bara lumed ceramic bezel insert till den. Är bredvid min seiko mm300 sla021j1

IMG_20190213_155945.jpg
 

Kottmossa

Omega
Vad tror herrskapet?

Om man bakar en klarröd blank bezel insert i ugnen, borde den då inte bli lite mattare och mörkare?
 

MrTartib

Breitling
Hej allihop!
Jag är i fullgång med min första modd. Jag tolkar SEIKO-mod som alla armbandsur med urverk från Seiko.
Jag ville bara dela med mig av mitt alster och process med likasinnade... min omvärld förstår knappt varför man ska ha armbandsur, och till råga på det: mekaniska... Så jag ber därför om ursäkt för det texttunga inlägget...

Jag har börjat med en Invicta Pro Diver 9094OB med ett NH35A-SII-hjärta - köptes endast in för att moddas. Beställde vita snowflake-visare från Dragonshroud (de enda som hade dem (DLW säljer också)... blev duktigt straffad av tullen och Postnord...). Visarna är bytta (och jag kan nu läsa av klockan i mörkret!) och jag har petat bort the applied indices (vad det nu heter på svenska). Försökte mig på att bleka bezel insert och urtavlan i klorin. Urtavlan är fortfarande djuplila (no likey), och bezel insert blev något mindre glansig... gissar att jag hade båda dessa delar i det koncentrerade klorinet för kort stund (typ 10-15 min...)... Lär återbesöka denna process för bezel insert - urtavlan kommer nog sprejas för matt look och lite textur.

Inspirationen till modden kommer från Tudor. Jag gillar verkligen Tudor Pelagos, men allt är inte perfekt med den. Jag älskar snowflake, submariner och Pelagos 3d-chapter ring. Så min gameplan är att kombinera gammalt med nytt: 1979 Tudor Submariner Ref. 94110 och Tudor Pelagos blå Ref. 25600 - case från vintage och resten från den moderna typ.


WhatsApp Image 2019-03-20 at 21.47.55.jpeg

Just nu har jag en stealthy men förvirrad klocka. Den är minimalistisk... men färgerna, shine och cyklopsen är fel... Jag ska försöka återanvända originaltavlan med ny färg/textur och på något vänster försöka applicera självhäftande vinyl eller bara 3d-printa chapter ring tillsammans med timmarkörerna. Stay tuned.

Syftet med inlägget är att få lite feedback (läs uppmuntran) från er KSare... Klockan riskerar att bli lite frankenstein... men jag tror på learning by doing...
 

TotteH

Patek
2-Faktor
Riktigt fina! Nr 2 hade du till salu på blocket med brunt läder va? Fick du den såld? Var riktigt sugen på den :happyhappy:
 

BenD

Cartier
2-Faktor
Jag är lite sugen på at göra någon form av en Yacht Master 42mm (ref. 226659) tolkning med en mindre Seiko. Dvs black on black bezel, svart/vit tavla och gummistrap. Problemet är att mina handleder rekommenderar SKX013 (som jag idag använder) över SKX007 men modutbudet för 013 verkar skralt. Är det någon som har några tips?
 
Senast ändrad:

Amme

Cartier
Är det nån som provat nya Sapphire insert från LCBI? Känns inte så stabilt i jämförelse med ceramiska men det kanske är lika ”starkt”
 

TerryTee

Audemars
2-Faktor
Finns det någon duktig som vill hjälpa mig att? :
1. Beställa rätt keramisk bezel insert.
2. Byta till den nya på Turtle Padi.

Betalar självklart för arbetet, men ser gärna att personen i fråga inte gör det för första gången. Vore fint om möjligheten till trycktest går att få till också. Tack!
 

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
2-Faktor
Finns det någon duktig som vill hjälpa mig att? :
1. Beställa rätt keramisk bezel insert.
2. Byta till den nya på Turtle Padi.

Betalar självklart för arbetet, men ser gärna att personen i fråga inte gör det för första gången. Vore fint om möjligheten till trycktest går att få till också. Tack!
Det är @Ahla77 du ska prata med isf :)
 

Pieces

Omega
La in annons på Köpes men flaggar lite här med. Har någon prylar liggandes till ett NH36-swap?
Klockan är stendöd med orginalverket
 

TotteH

Patek
2-Faktor
IMG_20190401_202655.jpg
IMG_20190401_202430.jpg
Införskaffade en skx007j för ett tag sedan. Ett otränat öga såg först efter ett tag att dag/datum tavlan var bytt till svart. Coolt tänkte jag. Blev sugen på en till för att modda. Köpte en skx007k med redan bytta visare, annat glas och keramisk insert. Ploppar bort bezel på båda, sätter den med keramisk insert på 007j och tänkte att jag bleker original insert. Lägger på klorin, väntar...och väntar...tar bort..inget händer. Kör på lite till och väntar. Nää, inget händer. Tittar på insert lite noggrannare. Den är med efter marknad. I något annat material än stål. Vad vet jag inte. Så det gick inte som tänkt :) får helt enkelt leta efter en redan blekt eller stål :) lång text :facepalm: men här kommer ett par bilder med
 

Kottmossa

Omega
Hej allihop!
Jag är i fullgång med min första modd. Jag tolkar SEIKO-mod som alla armbandsur med urverk från Seiko.
Jag ville bara dela med mig av mitt alster och process med likasinnade... min omvärld förstår knappt varför man ska ha armbandsur, och till råga på det: mekaniska... Så jag ber därför om ursäkt för det texttunga inlägget...

Jag har börjat med en Invicta Pro Diver 9094OB med ett NH35A-SII-hjärta - köptes endast in för att moddas. Beställde vita snowflake-visare från Dragonshroud (de enda som hade dem (DLW säljer också)... blev duktigt straffad av tullen och Postnord...). Visarna är bytta (och jag kan nu läsa av klockan i mörkret!) och jag har petat bort the applied indices (vad det nu heter på svenska). Försökte mig på att bleka bezel insert och urtavlan i klorin. Urtavlan är fortfarande djuplila (no likey), och bezel insert blev något mindre glansig... gissar att jag hade båda dessa delar i det koncentrerade klorinet för kort stund (typ 10-15 min...)... Lär återbesöka denna process för bezel insert - urtavlan kommer nog sprejas för matt look och lite textur.

Inspirationen till modden kommer från Tudor. Jag gillar verkligen Tudor Pelagos, men allt är inte perfekt med den. Jag älskar snowflake, submariner och Pelagos 3d-chapter ring. Så min gameplan är att kombinera gammalt med nytt: 1979 Tudor Submariner Ref. 94110 och Tudor Pelagos blå Ref. 25600 - case från vintage och resten från den moderna typ.


WhatsApp Image 2019-03-20 at 21.47.55.jpeg

Just nu har jag en stealthy men förvirrad klocka. Den är minimalistisk... men färgerna, shine och cyklopsen är fel... Jag ska försöka återanvända originaltavlan med ny färg/textur och på något vänster försöka applicera självhäftande vinyl eller bara 3d-printa chapter ring tillsammans med timmarkörerna. Stay tuned.

Syftet med inlägget är att få lite feedback (läs uppmuntran) från er KSare... Klockan riskerar att bli lite frankenstein... men jag tror på learning by doing...

Tycker den blev snygg och speciell. Kan dock hålla med om att cyklopsen känns fel i nuläget. De riktigt modiga brukar värma och ta bort den :)

Har planer på att köpa exakt den Invicta-modellen för en egen Tudorrelaterad mod. Tog du bort bezel insert med vridringen kvar på boetten?
 
Topp