• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko modeller/skillnad?!

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Hej. Är väldigt ny på klockor och kollat mycket på Seiko. Älskar dykare och dem har ju gjort en uppsjö utan överdrift.. men finns ju otroligt många liknande modeller exempelvis 007 varianten.

Så tänkte bara be om lite guidning i djungeln. Ledsen om det redan finns 200trådar och ni är trötta på budgetklockor och frågor däromkring. .

Ex: dessa tre, vad är egentligen skillnaden? Och finns det någon modell som är mer prisvärd än den andra?

1: http://www.watchhubs.net/diver-s-wa...-skz327j.html?search_query=superior&results=8

2: http://www.watchhubs.net/diver-s-wa...-skx007k1.html?search_query=skx+007&results=3

3: http://www.watchhubs.net/diver-s-wa...j1-skx007.html?search_query=skx+007&results=3

Tack på förhand.
Mvh
 

Jonte73

Audemars
Den första är större än de andra med ca 45 mm boett och har ett uppgraderat verk. 7s36 från det enklare 7s26 verket.
Skillnaden är att 36 verket har två extra juveler. Eg samma verk.

Skx 007 J och K är samma klocka med skillnaden att J varianten har texten 21 jevels på tavlan.
Och sägs vara byggd i Japan. K varianten sägs vara byggd i Korea och avsedd för den asiatiska marknaden. Men detta finns det många bud om. Skillnaden är texten som sagt.

Båda har ca 41 mm boett och verket heter 7s26 som är ett billigt men tåligt verk.
Noggranheten ligger på ca + - 10-15 sek/dygn.
Alla tre är automatiska ur och mycket tåliga,de är utmärkta dykarur med skruvad krona.
Wr 200 m på alla tre.

Rekommenderar 007 an, den är välbyggd och tål det mesta.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Den första är större än de andra med ca 45 mm boett och har ett uppgraderat verk. 7s36 från det enklare 7s26 verket.

Skx 007 J och K är samma klocka med skillnaden att J varianten har texten 21 jevels på tavlan.
Och sägs vara byggd i Japan. K varianten sägs vara byggd i Korea och avsedd för den asiatiska marknaden. Men detta finns det många bud om. Skillnaden är texten som sagt.

Båda har ca 41 mm boett och verket heter 7s26 som är ett billigt men tåligt verk.
Noggranheten ligger på ca + - 10-15 sek/dygn.
Alla tre är automatiska ur och mycket tåliga,de är utmärkta dykarur med skruvad krona.
Wr 200 m på alla tre.

Rekommenderar 007 an, den är välbyggd och tål det mesta.


Tack. Svar på mkt :D. Fick en till. Vad innebär 21Jevels?? Och vrf 007an ist. För den lite större och lite mer påkostade? Sry för dumma frågor.
 

Jonte73

Audemars
Tack. Svar på mkt :D. Fick en till. Vad innebär 21Jevels?? Och vrf 007an ist. För den lite större och lite mer påkostade? Sry för dumma frågor.
Verket har 21 juveler.

För att minimera friktion och öka gångnoggranhet så används juveler som lager i gångsystemet på en klocka. Juveler tillverkas på samma sätt som safirglas (vilket ofta används som glas i en klocka). När ett urverk har många juveler så tyder det ofta på bra kvalitet.

007 an har jag själv, den andra känner jag inte till enkelt uttryckt :)
Men 007 an är en prisvärd instegsklocka som många börjar med, den är billig men ändå mycket tålig och välbyggd.
Men visst den första du länkade till ser schysst ut också, testa vet jag.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Verket har 21 juveler.

För att minimera friktion och öka gångnoggranhet så används juveler som lager i gångsystemet på en klocka. Juveler tillverkas på samma sätt som safirglas (vilket ofta används som glas i en klocka). När ett urverk har många juveler så tyder det ofta på bra kvalitet.

007 an har jag själv, den andra känner jag inte till enkelt uttryckt :)
Men 007 an är en prisvärd instegsklocka som många börjar med, den är billig men ändå mycket tålig och välbyggd.
Men visst den första du länkade till ser schysst ut också, testa vet jag.

jaha :) det var som det lät alltså. Ja en 007a med ett sharkmesh och riktigt "snabbt" och färgat gummi. Mums. K eller J då?:D står den ena sig bättre i andra hand eller bara ta den billigare?

Mvh
 

Jonte73

Audemars
jaha :) det var som det lät alltså. Ja en 007a med ett sharkmesh och riktigt "snabbt" och färgat gummi. Mums. K eller J då?:D står den ena sig bättre i andra hand eller bara ta den billigare?

Mvh
Klart du ska ha en J :)

image.jpg
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Min Seikomonster har tjockare bandstift och är det likadant på 007 an så måste du tänka på det när du beställer gummiband.

Mitt tips är 007 el 009 begagnad här på KS
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Du har redan fått bra svar på vad det är som skiljer klockorna åt rent specifikationsmässigt, men kan inflika med min erfarenhet - har haft alla tre klockor (flera SKX007 och en SKZ325 (som den du länkade fast annan färg samt på länk):
SKX007 är en klassiker men den når inte upp till SKZ325-klass. SKZ325, framförallt om du gillar en något större klocka än 007 har betydligt bättre finish och "kvalitetskänsla". Jag hade en som sagt på länk- som jag borstade de polerade ytorna på så den blev riktigt toolig och maskulin. Ångrar lite att jag sålde den.

Men du ska som alla andra börja med en 007 oavsett då den är så billig och prisvärd så den går att flippa hur lätt som helst - men köp gärna en SKZ325/327 sen vid tillfälle om du gillar Seiko-dykare.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Du har redan fått bra svar på vad det är som skiljer klockorna åt rent specifikationsmässigt, men kan inflika med min erfarenhet - har haft alla tre klockor (flera SKX007 och en SKZ325 (som den du länkade fast annan färg samt på länk):
SKX007 är en klassiker men den når inte upp till SKZ325-klass. SKZ325, framförallt om du gillar en något större klocka än 007 har betydligt bättre finish och "kvalitetskänsla". Jag hade en som sagt på länk- som jag borstade de polerade ytorna på så den blev riktigt toolig och maskulin. Ångrar lite att jag sålde den.

Men du ska som alla andra börja med en 007 oavsett då den är så billig och prisvärd så den går att flippa hur lätt som helst - men köp gärna en SKZ325/327 sen vid tillfälle om du gillar Seiko-dykare.


tack för input :D ja den skz såg lite mer gedigen ut och jag kommer ha flera :) dock påminner dem så mkt om varandra så tänkte om man skulle ta den liite mer påkostade direkt. Tanken är att ha en på ex: superengineer sen köpa en till liknande/ men kanske annan färg på bezel och köra på gummi :D
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Hur känns armbandet?:) lätt och skrangligt eller är det rejält ?:)
Hehe, det är väl det som är det enda negativa. Det är faktiskt ganska lätt och rassligt, men när det väl sitter på är det oerhört bekvämt. Personligen tycker jag "Jubilee"länkar hör hemma på mer dressiga klockor så kommer nog byta till NATO hursomhelst. :)

Edit: Men det är ok. Jag valde mellan detta och gummibandet och är nöjd att jag valde länk!
 

Jonte73

Audemars
Hehe, det är väl det som är det enda negativa. Det är faktiskt ganska lätt och rassligt, men när det väl sitter på är det oerhört bekvämt. Personligen tycker jag "Jubilee"länkar hör hemma på mer dressiga klockor så kommer nog byta till NATO hursomhelst. :)

Edit: Men det är ok. Jag valde mellan detta och gummibandet och är nöjd att jag valde länk!
Sälj det till mig om du tröttnar.
 
Topp