• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko Sarg003 6r15 service

Clark78

Cartier
Hej!
Jag har en Seiko SARG003 sedan en tid tillbaka som jag bytte till mig på forumet. Jättetrevlig klocka, men den saktar sig lite för mycket, typ -15-20 s/dygn. Så jag lämnade in den för service här i Växjö. För en ruckning räckte inte för att få bukt med den riktigt. I övrigt går den perfekt, dvs. håller tidsreserven och ändrar datum och så. Men när urmakaren tittat på den så behövde den även byta ut några slitdelar, men enligt Seiko i Norden så finns inga delar att få då urverket inte tillverkas längre (i alla fall inte den här varianten av 6R15).
Jag pratade med Klockmaster i Helsingborg, och de kan ta in den och i så fall skicka den till Seiko. Vet inte om det hjälper och de vill ha 500 kr för att skicka den (som jag får dra av på reparationskostnaden iofs). Men om det ändå inte finns några delar så är det ju ingen lösning ändå.
Vet inte om ni här på forumet vet mer än så och var man kan vända sig? Om någon vill förbarma sig över den så hör av er via PM så kan vi säkert komma överrens om nåt.
Tack!
20171102_175400_resized.jpg
20171102_175459_resized.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kan vara det konstigaste jag hört någonsin kopplat till SEIKO. Sitter det ett 6R15C i den?
 

Clark78

Cartier
Ja, det står 6R15C på rotorn. Håller med att det låter konstigt, men verkar vara en kompetent ung urmakare som verkar kunna sina saker.

/Lars
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja, det står 6R15C på rotorn. Håller med att det låter konstigt, men verkar vara en kompetent ung urmakare som verkar kunna sina saker.

/Lars
Missförstånd kan ske. Det är ju det urverket som sitter i alla 6R-klockor de har i butiken. Det har inte utgått. Så visst finns det delar till det urverket.
 

Clark78

Cartier
Missförstånd kan ske. Det är ju det urverket som sitter i alla 6R-klockor de har i butiken. Det har inte utgått. Så visst finns det delar till det urverket.
Ok, vad bra, trodde det också. Men då känns det bättre att lämna in den hos Klockmaster även om det säkert blir dyrare, men rätt. Tack!
/L
 

Clark78

Cartier
Fick svar nu, de servar inte mekaniska Seiko och de vet ingen som gör det i Sverige. De skickar alla till Norge (Optura), vilket säkert de i Helsingborg också gör så får lämna in den där.
/L
 

Buffi

Panerai
Klockor i den prisklassen är ju tyvärr lite slit och släng. Att skicka och serva den lär kosta en hel del, sett till priset på hela klockan.
 

johnz

Rolex
Testa Klockmaster Globen, de ska vara ena riktiga ninjor på Seikos ;)

Eller så säljer du den till mig istället :-D
 

Clark78

Cartier
Testa Klockmaster Globen, de ska vara ena riktiga ninjor på Seikos ;)

Eller så säljer du den till mig istället :-D
Det var dom jag frågade och vilka svarade att de inte servar mekaniska Seiko-klockor utan skickar dem till Norge :)
Får väl se, kan väl tänka mig att sälja den också om det inte finns nåt sätt att serva den för rimligt pris.
 

Smulan

Rolex
Japp, det ligger där runtomkring. Den blev något bättre ett tag efter ruckningen men saktade sig igen. Den håller sig ju där, så kan man stå ut med det så är den ju alldeles utmärkt.

Nej det är lite opraktiskt mycket och stressande när det är år minushållet. Fundering: Kan urisen ha misslyckats att rucka klockan på något vis? Låter ju lite märkligt att det blev bättre en kort tid...?
 

Clark78

Cartier
Nej det är lite opraktiskt mycket och stressande när det är år minushållet. Fundering: Kan urisen ha misslyckats att rucka klockan på något vis? Låter ju lite märkligt att det blev bättre en kort tid...?
Precis. Kan vara så, det var inte deras urmakare som gjorde ruckningen. Hon sa även att den hade låg amplitud, 180-190 tror jag det var så därför den var i behov av service. Men hon kan ju ha fel förstås.
 

johnz

Rolex
Det var dom jag frågade och vilka svarade att de inte servar mekaniska Seiko-klockor utan skickar dem till Norge :)
Får väl se, kan väl tänka mig att sälja den också om det inte finns nåt sätt att serva den för rimligt pris.
Jaha, det var ju surt. Hoppas du hittar nån som har högre dan i Seiko-jitsu som kan fixa till den. Annars får du höra av dig, har inga problem med klockor som gör att jag kommer sent. Det är en perfekt ursäkt! :-D
 

Clark78

Cartier
Jaha, det var ju surt. Hoppas du hittar nån som har högre dan i Seiko-jitsu som kan fixa till den. Annars får du höra av dig, har inga problem med klockor som gör att jag kommer sent. Det är en perfekt ursäkt! :-D
Ja, du har ju rätt, har en känsla av att om den skickas till Norge blir det väldigt dyrt, och egentligen kanske inget fel på klockan. Jag bär den en stund till, gör lite mätningar så får jag se hur jag gör. Hör förstås av mig om jag vill sälja den!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Precis. Kan vara så, det var inte deras urmakare som gjorde ruckningen. Hon sa även att den hade låg amplitud, 180-190 tror jag det var så därför den var i behov av service. Men hon kan ju ha fel förstås.
SEIKO ligger lägre i amplitud än många andra tillverkare men 180-190 låter inte bra.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Även jag hade en 6R15C som behövde servas. Lämnade in till Klockmäster Globen som lämnade besked om att de enda de gjorde var att skicka den till Norge. Så var det med det, nu har jag en fullt fungerande klocka samt ett extra vrak till urverk.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Tror det landade på strax under 3k men är inte säker. Huruvida det är billigt eller dyrt är jag inte helt säker på heller men då klockan har ett visst affektionsvärde var det rimligt för mig.
 
Topp